| کد خبر: 120749 |

◄حلوایی که دهان را شیرین نکرد

تین‌نیوز|

می‌گویند با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود، این ضرب‌المثل حکایت وضع و روز این روزهای ترانزیت در کشور است، عموم مسئولین ذی‌ربط در نشست‌های خبری و جلسات مختلف، دم از بهبود فضای کسب‌وکار و نگرانی در مورد کاهش معنی‌دار ترانزیت کشور می‌زنند؛ همه می‌گویند باید ترانزیت را جدی گرفت، ترانزیت می‌تواند یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور باشد اما این حرف‌ها به‌اندازه حرف زدن در مورد حلوا؛ شیرین اما بی‌تأثیر می‌نماید.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، تنها اظهار اطلاع کردن از مشکلات و نگرانی در مورد آن مشکلی را درمان نمی‌کند، حال تصور کنید که هیچ‌کس حتی از نگرانی در مورد مشکلات هم سخنی به میان نیاورد، این دیگر نورعلی نور است.

فاطمه قنبر پور؛ عضو اتاق بازرگانی ارومیه و عضو کمیسیون گمرک و لجستیک اتاق ایران در این خصوص درددل‌های فراوانی داشت که بخشی از این حرف‌های حساب را در قالب گفتگویی که با او داشتیم در ادامه آورده‌ایم.

قنبر پور سخن خود را این‌گونه آغاز کرد: مطالبی که بنده قصد بیان آن را دارم بسیار تکراری و پیش‌پاافتاده است، این مشکلات تکراری اما تاکنون حل‌نشده و موانع جدی‌ای در راه فعالیت‌های ما ایجاد می‌کند، تاکنون هم بارها و بارها به مسئولین مختلف عرض کرده‌ام اما نه‌تنها این مشکلات حل نمی‌شود بلکه عملاً شاهد روند حل شدن آن‌ها هم نیستیم.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه گفت: بحثی که امروز در گمرک بازرگان پیرامون موضوع ترانزیت وجود دارد، این است که ما عملاً در بخش ترانزیت از گمرک بازرگان تا منطقه آزاد دو کیلومتر فاصله‌داریم، یعنی گمرک بازرگان در داخل منطقه آزاد ماکو است، اما ما مبلغ سه میلیون تومان بابت هر کامیون بن ترانزیت پرداخت می‌کنیم.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی تهران دنباله سخن را گرفت و گفت: از سوی دیگر حداقل زمانی که در این منطقه برای ترانزیت طول می‌کشد 72 ساعت است، آن‌هم به این شرط که سیستم قطع نباشد، البته این 72 ساعت‌ هم برای کامیون‌هایی است که صاحبان آن‌ها افراد خاصی هستند و همه آن‌ها را می‌شناسند و کارشان را به‌سرعت انجام می‌دهند و لذا این عملیات در کم‌تر از 72 ساعت امکان‌پذیر نیست.

قنبر پور ادامه داد: یعنی زمانی که یک کامیون وارد گمرک بازرگان می‌شود و شرکت حمل‌ونقل مشغول آماده‌سازی اسناد لازم می‌شود یک روز کامل کاری به اتمام می‌رسد و صبح روز بعد تازه کامیون را برای اسکن راهی می‌کنیم و خود این عملیات اسکن کردن خودرو حداقل 4 الی 5 ساعت زمان می‌برد، نهایتاً تا اسکن انجام می‌شود و کامیون به درب خروجی می‌رسد تازه ماجرا آغاز می‌شود.

این مقام مسئول گفت: معمولاً زمانی که کامیون‌ها به قسمت خروجی می‌رسند؛ سیستم با قطعی مواجه می‌شود و ساعت هم به حوالی 12 ظهر رسیده است لذا ما مجبور هستیم تا ساعت 15 عصر منتظر وصل شدن سیستم بمانیم، حتی با وصل شدن سیستم هم مشکل مرتفع نمی‌شود و باید بنده شخصاً امور را پیگیری کنم و نهایتاً تا این فرآیند انجام بشود وارد روز چهارم کاری شده‌ایم.

قنبر پور با اشاره به‌دشواری فرآیند ترخیص کامیون‌ها از گمرک گفت: نهایتاً با صرف هزینه سنگین سه میلیون تومان بن ترانزیت آن‌هم برای یک مسافت دو کیلومتری از گمرک بازرگان تا منطقه آزاد ماکو و صرف سه روز کاری شرایط برای انتقال آماده می‌شود.

او که مشکل را خلاصه در این مورد نمی‌دانست ادامه داد: از سوی دیگر ما طی دعوتی که از کارشناسان محترم گمرک داشتیم و این کارشناسان به ماکو آمدند، مناطق مختلف را به این افراد نشان دادیم، ما یک پایانه صادراتی و یک شهرک صنعتی در این مجموعه‌داریم، پایانه صادراتی تمام سیستم الکترونیکی، جایگاهی برای ایجاد پنجره واحد و بخش‌های متنوع دیگری دارد که موردبررسی کارشناسان گمرک قرار گرفت و تائید شد.

قنبر پور با اعلام نارضایتی از بروکراسی دست‌وپا گیر موجود گفت: در شهرک صنعتی که مورد تائید کارشناسان است و بررسی‌های بسیاری روی آن صورت گرفته هنوز مشکلات حل‌نشده است، ما برای اینکه یک امضا از کارشناسان طبقه دوم و یک امضا از کارشناسان طبقه چهارم بگیریم چیزی در حدود سه ماه باید منتظر بمانیم.

او ادامه داد: لذا وقتی می‌پرسیم چرا عملیات ترانزیت با کندی صورت می‌گیرد باید بدانیم که یکی از علت‌های اصلی همین هزینه‌های این‌چنینی است، حالا شما فرض بکنید ما 150 کامیون موز داریم که بنا است از بازرگان به منطقه آزاد بروند، این کامیون‌ها سه روز که در گمرک گیر می‌کنند، روز چهارم هم که حق خواب راننده است و از بابت هر کامیون‌ هم مبلغ هنگفتی باید پرداخت شود.

قنبر پور در انتها و در خطاب به مسئولین گفت: چرا باید یک‌فاصله دو کیلومتری تا پایانه صادرات منطقه مرزی تا این حد هزینه پرداخت شود؟ با این شرایط چطور انتظار رونق و توسعه داریم؟ بعد با این شرایط چطور دم از اقتصاد مقاومتی و بهبود فضای کسب‌وکار می‌زنیم؟ لذا از مسئولین خواهش می‌کنم حداقل یک بررسی ساده در مورد این مشکلات انجام بدهند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.