| کد خبر: 120731 |

◄ خدمات پس از فروش و بی اعتمادی خریداران خودرو

تین‌نیوز| مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت‌، معدن و تجارت از بالا رفتن سطح توقعات مردم از خودروسازان خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، امیرحسین قناتی با اشاره به این مطلب که با افزایش تنوع در تولید خودرو سطح توقع مردم از خودروسازان بیشتر شده است، اظهار داشت: این حق مردم است که در قبال پرداخت قیمت گزاف از خودرو خوبی برخوردار باشند.
 
وی در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که «فاصله کیفیت موجود با آن‌چه مشتریان انتظار دارند، زیاد است»، افزود: از سال 82 دستورالعمل‌های ساخت و تولید بازیابی شده است اما، به دلیل کاهش کیفیت برخی قطعات متاسفانه، خریداران خودرو نبست به کیفیت قطعات اعتراض دارند.  

قناتی با اشاره به تقسیم‌بندی خدمات پس از فروش خودرو در کشور، ابراز داشت: با تقسیم شدن خدمات پس از فروش به دو بخش، یکی از بخش‌ها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگری مبادی غیرقانونی و در اصطلاح قاچاق و فروش زیرپله‌ای است که متاسفانه نظارت بر آنها کار چندان آسانی نیست.

به گفته وی، وزارت صنعت‌معدن و تجارت در ارتباط با خدمات پس از فروش حوزه های مختلفی تشکیل داده به‌گونه‌ای که به منظور شناسائی قطعه‌سازان به 12 تولید کننده کد ویژه‌ای اختصاص داده شده تا نسبت به جلوگیری از تولید قطعات فاقد کیفیت اقدام شود، به‌زودی این کدبندی که برای 12 قطعه خودرو انجام شده است در سامانه مخصوص نصب خواهد شد.
 
قناتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کنترل قطعات طی چند مرحله، گفت: قطعات برگشتی در سه مرحله  کنترل و قطعه معیوب از دور تولید خارج می‌شود این سه بخش عبارت هستند از، در خط تولید تشخیص و برگشت داده می‌شود، در مرحله نصب بر رورخودرو و آخرین مرحله زمانی است که قطعاتی که از کیفیت مطلوب برخوردار نیست از بازار به کارخانه عودت داده می‌شود لذا، دیده می‌شود اهتمام به جهت جلوگیری از قطعات بدون کیفیت وجود دارد اما متاسفانه عوامل سودجو به‌راحتی از اقدام به کار خلاف قانون دست بردار نیستند.
 
وی با تاکید بر این مهم که، یکی از اهداف و سیاست‌های وزارت صنعت، بحث پلتفرم‌ها هستند و باید این بحث در زمان‌های مختلف به روز شود، تصریح کرد: نباید همه مشکلات در بخش خدمات پس از فروش را به عهده قطعه‌سازان انداخت بلکه ممکن است برخی اوقات عیب از  تعمیرکار خودرو باشد و او در کار خود از مهارت کافی برخوردار نباشد.
 
معاون صنایع و نیرو محرکه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که به‌هیچ عنوان نمایندگی‌ها مجاز به تحویل خودروی معیوب به مشتریان خود نیستند، افزود: در پنج سال گذشته مشتریان از عیوب حیاتی و زیرساختی خودرو خود شکایت داشتند اما، امروزه با افزایش سطح توقع مشتریان، عدم رضایت‌مندی با گذشته قابل قیاس نیست.

قناتی، با اشاره به این موضوع که صنعت تولید علاوه بر بحث تولید خودرو وظیفه ایجاد اشتغال را نیز برعهده دارد، یادآور شد: با تمام این تفاسیر کم توجهی خریدار خودرو را نباید به حساب تولیدکنندگان گذاشت و همواره آنها را محکوم کرد.
 
در ادامه یکی از کارشناسان صنعت خودرو نیز در ارتباط با وضعیت خدمات پس از فروش خودرو در کشور، طی اظهار نظری، گفت: متاسفانه دو آیتم رسانه و وزرات صنعت در اعتماد مردم به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش دخیل هستند که در اکثر مواقع تصورات مراجعه کنندگان را به‌طور کامل برهم می‌ریزد زیرا، بخش عمده‌ای از این سیستم خدمات پس از فروش در کشور علیرغم تبلیغات سنتی است و در سیستم آماری ماشین‌های سنگین لحاظ نمی‌شود، تا زمانی که بخش عمده‌ای از خدمات پس از فروش خارج از سیستم رسمی قرار بگیرد، سیستم‌ها هرگز کارآمد و اقتصادی نخواهد بود.
 
امیرحسین کاکائی با بیان این مطلب که، «وزارت صنعت، باید کلیات موضوع را ساماندهی کند»، اظهار داشت: در حال حاضر بی اعتمادی جامعه نسبت به خدمات پس از فروش گسترش یافته و این مهم باعث شده تا فضای بی اعتمادی در بخش خدمات پس از فروش در کشور شکل بگیرد.
 
به گفته وی، متاسفانه جهل قانونی باعث شده تا مردم به حق و حقوق خود آشنایی نداشته باشند، در حال حاضر اگر مردم به بخش طرح و توسعه مراجعه و مشکل را بازگو کنند تا نهایت کار به مشکل آنها رسیدگی می‌شود مردم بدانند مدت زمان رسیدگی یک هفته است و نام آن واحد رسیدگی به شکایات است.

کاکائی در خاتمه یادآور شد: خدمات پس از فروش باید در کشور ما با جدیت مورد توجه قرار بگیرد تا خریداران بیش از آن‌که به خودروهای خارجی تمایل پیدا کنند، سعی در خرید خودرو داخلی داشته باشند.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.