| کد خبر: 119452 |

مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان؛

◄ نمی‌دانم چرا اینقدر حاشیه درست می‌کنند / ما یک شرکت کاملا خصوصی هستیم

تین‌نیوز|سرانجام بر اساس خبرها، بندر شهید بهشتی چابهار پس از سال‌ها سکون و رکود، در آینده‌ای نزدیک و در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، طرح توسعه بندر چابهار با دستور رهبر معظم انقلاب و با پیگیری‌های دولت رشد عمرانی قابل توجهی داشت و قرار است فاز اول آن به زودی افتتاح شود.

این بندر به دلایل متعددی که از سال‌ها پیش روشن بوده است، اهمیتی ویژه‌ای دارد. نخستین بندر اقیانوسی کشور، بهره‌وری از کریدور پر اهمیت شمال-جنوب، ایجاد دسترسی به دریا برای کشورهایCIS، رونق اقتصادی در منطقه شرق و فاصله مناسب نسبت به دیگر بنادر جنوب کشور و حتی بنادر موجود در خلیج فارس و... از جمله مزیت‌هایی است که از پیش روشن بوده است.

به این ترتیب و با توجه به نگاه خاص دولت و وزیرراه‌وشهرسازی به توسعه بنادر، مسئله اپراتور بندر چابهار از حساسیت خاصی برخوردار است. تبدیل شدن به بندر هاب در خلیج‌فارس و رقابت با بنادر مانند جبل علی، نیازمند توجه خاص به اپراتوری بندر است.

شرکت آریا بنادر ایرانیان به عنوان اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار تلاش زیادی کرده تا ظرفیت‌های لازم و درخور برنامه‌های توسعه‌ای این بندر را فراهم کند. با این حال مسائلی و حواشی در فرایند انتخاب آریا بنادر ایرانیان به عنوان ارپراتور بندری، به وجود آمد که البته این شرکت توانست بدون توجه به حواشی کار خود را پیش ببرد.

ابراهیم یاسری مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان، در گفتگو با تین‌نیوز، از دیدگاه‌های راهبردی این شرکت برای بهبود و تسریع مسئله اپراتوری در این بندر، کارهای انجام شده و دغدغه و حواشی گفته است. بخش دوم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
***

 
تجهیزاتی که خریداری کرده‌اید، تا چه میزان روزآمد هستند و اصلا این موضوع چقدر برای شرکت شما مهم است؟
الان می‌توانم مدعی شوم بندر چابهار به‌روز‌ترین تجهیزات را خریداری کرده و می‌کنیم. این موضوع از ابتدا برای ما یک رکن بوده و تجهیزات خریداری شده با همین پارامتر خریداری شده‌اند. اجازه بدهید یک چیز جالب برایتان تعریف کنم. روزی که اولین محموله تجهیزات وارد بندر شد، یک نفر روی جرثقیل‌های ما نوشته بود: «ایرباس‌ها در زمین چابهار به زمین نشست». خیلی زیبا بود! چون خریدهای ما همه آخرین تکنولوژی روز هستند. مثلا در مورد جرثقیل‌ها می‌توانم ادعا کنم که آخرین تکنولوژی روز است. بقیه مناقصات ما هم همینطور است. 
 
یکی از مهم‌ترین مشکلات بندری ما بحث نرم‌افزاری است. با دورنمای تبدیل شدن به بندر هاب، برای این بخش چه تدبیری شده است؟
بحث نرم‌افزاری ما دو بخش دارد. یکی فرایندهاست و یکی هم بخش آی‌تی و تجربه شرکت‌های بزرگ است. ما به دنبال این هستیم که از شرکت‌های خارجی هم استفاده کنیم و تجربیات آنها را به کار بگیریم. این موضوع در هیئت‌مدیره هم مطرح شد و همه در مورد آن اتفاق نظر داریم که آنها را در کنار خودمان داشته باشیم و بتوانیم از اطلاعات و تجربه آنها استفاده کنیم.

بر همین اساس همانطور که می‌دانید هندی‌ها در بخش نرم‌افزاری بسیار قوی هستند. حضور هندی‌ها در بندر چابهار دلایل متعددی دارد اما اینکه چرا بخشی از بندر را در اختیار هندی‌ها قرار دادیم که 85 میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کنند این است که بتوانیم تجربه نرم‌افزاری‌شان را منتقل کنیم.

اما نگرانی‌هایی درباره کارایی هندی‌ها و حتی حضورشان در بندر چابهار وجود دارد...
خیلی‌ها به من گفته‌اند که امیدوار نباش هندی‌ها نمی‌آیند. در صورتی که عرض می‌کنم که تیم من به هند رفته و پاکت‌های مناقصه برای خرید تجهیزات را باز کرده است. حتی چهارچوب‌ها را ما ارائه کردیم که چه نوع تجهیزات و با چه کیفیتی خریداری شود. حتی مجبورشان کردیم که مناقصه را بین‌المللی برگزار کنند. تاکید کردیم که مطلقا اجازه خرید تجهیزات از جاهای بی‌کیفیت را ندارند. حتما باید اروپایی و به‌روز باشد. طبق پیگیری‌هایی که طرف هندی دارد انجام می‌دهد برداشت من این است که بسیار جدی هستند. وزارت خارجه هندوستان به شدت پیگیر است که این امر محقق شود.

بندر چابهار در فاز اول کاربری ویژه‌ای دارد یا برای انواع بار طراحی شده است؟
در فاز اول سه پست جنرال کارگو و دو پست اسکله کانتینری است و نشان می‌دهد که برای همه انواع بار در نظر گرفته شده است. اما درفت این اسکله‌ها، اگر اشتباه نکنم پست‌پاناماکس است. یعنی 14 الی 16 متر درفت دارد و در واقع هر کشتی می‌تواند پهلو بگیرد. در حوزه فله هم همینطور. به نظرم در فاز اول کانتینری و فله به موازات هم پیش خواهند رفت. اما طرح توسعه بندر چابهار تا فاز 5 آنطور که من در نقشه دیدم به سمت کانتینری خواهد رفت. چون در ماکتی که تهیه شده و تا فاز 5 را نشان می‌دهد، عمدتا گنتری کرین است.

جناب یاسری زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه این طرح‌های توسعه‌ای به سرانجام نخواهد رسید به وجود آمد. ریشه این حواشی را از کجا می‌دانید؟
بگذارید به یک خاطره اشاره کنم. سه ماه پیش من بندر چابهار بودم و برای مذاکره با یکی از مقامات ارشد آنجا رفته بودم. به من گفت آقای یاسری شدنی نیست و شما نمی‌توانید! فقط شعار است! چراکه می‌گویند نه پولی هست و نه شما توانش را دارد و نه این اتفاق می‌افتد. گفتم اجازه بده دو ماه دیگر با هم صحبت کنیم. یکی دو هفته پیش وقتی محموله‌ها رسیده بود همان مسئول را صدا زدم و گفتم دیدی؟ گفت چیزهایی بود که من شنیده بودم! اما من واقعا روحیه گرفتم و خدا قوت واقعا! می‌خواهم بگویم کسی باورش نمی‌شد. اگر حواشی را هم دنبال کرده باشید شاید یک ماه پیش یکی از سایت‌ها همین حرف را زده بود که این اتفاق نمی‌افتد و این شرکت توان این را ندارد و اصلا چنین چیزی وجود ندارد. اما یاد همان ضرب‌المثلی می‌افتم که می‌گوید شنیدن کی بود ماندن دیدن.

پس شما  به آینده امیدوار هستید؟
عمل ما نشان می‌دهد که ما امیدوارم هستیم. برای همین هم طبق برنامه‌ریزی و زمانبندی داریم پیش می‌رویم. خیلی پروژه‌ها کلنگ می‌خورد اما ابتر می‌ماند. اما واقعا به طور عمدی و با اصرار و با تلاش شخص آقای سعیدنژاد که ما را مجاب کرد باید این اتفاق بیفتد که تجهیزات در این زمان مقرر برسد و در واقع با عمل‌مان نشان دهیم که ما در این کار جدی و امیدوار هستیم.
 
مطالبه شما از دولت چیست؟
مطالبه ما این است که از دولت می‌خواهیم نسبت به پسکرانه که ریل است و مطالبه بازار و بازرگان است که بارش را به انجا بیاورد تلاش جدی بکند.

در حوزه دولتی هم، شرکت بازرگانی دولت که به نمایندگی از دولت کالا وارد می‌کند حداقلش این است که دستور بدهد که برخی کالاها از مسیر چابهار وارد کشور بشود.

در زمان انتخاب آریا بنادر ایرانیان به عنوان اپراتور بندر شهید بهشتی چابهار، حواشی زیادی شکل گرفت. چرا؟
راستش نمی‌دانم چرا اینقدر علیه شرکت ما حواشی درست می‌کنند. من پاسخ نمی‌دهم توضیح می‌دهم تا آنهایی که باید بدانند و حواشی کم شود. شرکت ما یکی شرکت کاملا خصوصی است. 4 هزار نفر سهامدار حقیقی دارد. 4 شرکت حقوقی سهامدار آن هستند. قبلا هم در جای دیگری عرض کردم  و دوباره هم می‌گویم، چون گفتند که ما هم می‌خواهیم در بندر چابهار باشیم و چرا باید آریابنادر آنجا باشد؟! اینجا صراحتا می‌گویم این فرصت فراهم است. هر کسی که فکر می‌کند می‌خواهد در چابهار باشد ما دست‌مان را دراز می‌کنیم و دست می‌دهیم. بیاید و هر طور که بخواهد ما حاضر مشارکت کنیم. سرمایه‌گذاری کند. فضا را در اختیارش قرار می‌دهیم. سهام شرکت ما را بخرد. چون ما هم باید افزایش سرمایه‌ بدهیم. حق تقدم‌های‌مان را می‌فروشیم می‌تواند بیاید در این موضوع مشارکت کند.
 
 *قسمت پایانی
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.