| کد خبر: 117952 |

◄استقبال خراسان شمالی از سپهتن

تین‌نیوز|

سپهتن نام جدیدترین سامانه نظارت بر ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری مسافر در کشور است که بر اساس اولویت‌بندی‌های پلیس‌راه به تدریج در شهرهای مختلف کشور به کار گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، استان خراسان شمالی‌ به تازگی مراحل تجهیز اتوبوس‌ها را آغاز کرده و محورهای مشخصی نیز در این استان به سپهتن مجهز شده‌اند.

برای اطلاع از وضعیت این عملیات با مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفتگویی داشتیم ، متن این گفتگو به شرح زیر است.

علی اصغر بدیعی مقدم می گوید: سامانه سپهتن برای کمک به ارتقای ایمنی ترددها در جاده‌ها راه‌اندازی شده و در تلاش هستیم تا سفرها با ناوگان عمومی با کم‌ترین مشکل انجام شود، این سامانه قادر است تمام رفتار راننده را در مسیر حرکت، رصد کند و تخلف‌هایی مانند سرعت غیرمجاز و یا ساعت کارغیرمجاز را شناسایی و به پاسگاه‌ها مخابره کند، تمام اتفاقات اتوبوس در مسیر راه تحت کنترل این سامانه است همچنین با راه‌اندازی این سامانه دیگر نیازی به توقف راننندگان در پلیس راه‌ها و بررسی مدارک راننده نیست و بر این اساس زمان سفرها نیز به میزان محسوسی کاهش پیدا می‌کند.
 
چه تعدادی از اتوبوس‌ها به این سازمان مجهز شده‌اند؟ و این اتوبوس‌ها عمدتا در چه مسیرهایی هستند؟

تاکنون تعداد 98 اتوبوس در استان خراسان شمالی به سامانه سپهتن مجهز شده‌ است که این 98 اتوبوس در مسیرهای تهران و کرج تردد دارند و تعدادی هم در مسیر مشهد مشغول به فعالیت هستند، به علت اینکه مسیر مشهد بعدا اضافه شده است هنوز این مسیر کاملا به اتوبوس‌های سپهتن‌دار مجهز نشده اما در آینده نزدیک این مسیرهم تجهیز خواهد شد، همچنین مسیر گرگان و گنبد هم که یک سرویس دارند به این سامانه مجهز شده‌اند.

زمانی که سپهتن برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت انتقاداتی مبنی بر عدم کارایی آن مطرح شده بود، آیا چنین موردی در استان خراسان شمالی مشاهده شده است؟

ببینید استان خراسان شمالی یکی از استان‌هایی بود که محورهای استانی آن جزو اولویت‌های اول پروژه سپهتن نبود و لذا در حال حاضر که تنها یک ماه از عمر این سامانه در استان خراسان شمالی می‌گذرد نمی‌توان ارزیابی دقیقی از این موضوع داشت، ما منتظر هستیم که این سامانه مدتی مورد استفاده قرار بگیرد و ببینیم که آیا در حین استفاده از این سیستم مشکل خاصی به وجود می‌آید یا خیر؟  بنابراین در این یک ماه که این سامانه بر روی اتوبوس‌ها نصب شده به جمع‌بندی و تصویری قاطع مبنی بر کارکرد صحیح یا مشکلات احتمالی نرسیده‌ایم.

مشخص شدن اینکه آیا اهداف اصلی سپهتن و نیازهایی که سپهتن برای آن‌ها به وجود آمده حل شده یا خیر کمی طول خواهد کشید و من تصور می‌کنم تا یک ماه آینده بتوانیم به یک جمع‌بندی نهایی برسیم.

مبلغ مورد نیاز برای این سامانه از چه منبعی تهیه می‌شود و آیا تسهیلاتی برای رانندگان در نظر گرفته‌اید؟

مبلغ مورد نیاز برای نصب این سامانه 16 میلیون و ششصد و شصت هزار ریال است که از این میزان، مبلغ 16 میلیون و ششصد و سی هزار ریال آن قیمت سامانه و به طور کلی دستگاه سپهتن است و مبلغ 300 هزار ریال نیز حق‌الزحمه نماینده شرکتی است که در استان خراسان شمالی وظیفه نصب این سامانه را برعهده دارد.

تسهیلات مشخصی تاکنون برای این عملیات در نظر گرفته نشده و پرداخت همه این مبلغ برعهده مالک اتوبوس است البته بعضی از خودروها مالک دارند اما در اختیار راننده‌اند که در این موارد ممکن است توافقی بین مالک و راننده صورت بگیرد که آن بحث دیگری است اما تا جایی که مربوط به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است.

آیا برنامه‌ای برای گسترش این سامانه در استان دارید؟

با توجه به اینکه این طرح از جانب پلیس راه مطرح شده، برنامه‌های آتی و گسترش آن نیز با نامه و یا بخشنامه‌ای که پلیس‌راه به ما ابلاغ می‌کند انجام خواهد شد، روال کار نیز اینگونه است که پلیس راه طی نامه‌ای از ما می‌خواهد که اتوبوس‌های یک مسیر مشخص را به این سامانه مجهز کنیم، محور مشهد هم طبق همین روال و با نامه پلیس راه که یک ماه قبل به ما ابلاغ شد به این سامانه مجهز شد.

آیا پاسگاه‌های استان نیز به این سامانه مجهز شده‌اند؟

ما در سطح استان خراسان شمالی چهار پاسگاه مصوب و تعریف شده داریم، از این چهار پاسگاه تاکنون دو پاسگاه بجنورد و چمن‌بید به سامانه دریافت اطلاعات سپهتن مجهز شده اما پاسگاه‌های اسفراین و شیروان هنوز مجهز نشده‌اند اما مقرر شده این اتفاق تا انتهای سال جاری رخ خواهد داد، چراکه ما مشغول مجهز کردن مسیر مشهد هستیم و به همین دلیل این دو پاسگاه هم حتما باید تجهیز بشوند.

آیا آموزش‌های لازم در جهت استفاده از این سامانه صورت گرفته است؟

در خصوص آموزش باید عرض کنم که ما یک دوره آموزشی برای راننده‌های اتوبوس برگزار کردیم، کارشناس پلیس که نماینده پلیس‌راه بود در این دوره تمام مسائل مربوط و آموزش‌های لازم را طی دو روز برای رانندگان مطرح کرد همچنین نماینده شرکتی که امور نصب سامانه را برعهده دارد نیز به مدت 40 دقیقه نحوه عملکرد سامانه را برای رانندگان توضیح می‌دهد.

استفاده از این سامانه اجباری است یا به اختیار رانندگان؟

استفاده از این سامانه اجباری است و برابر اولویت و به تناسب فاز‌های مختلف توسط پلیس‌راه ابلاغ می‌شود و زمانی که این ابلاغ صورت گرفت رانندگان آن مسیر موظف به استفاده از این سامانه هستند.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.