| کد خبر: 117743 |

مدیر عامل شرکت تایدواتر خاورمیانه؛

◄ پیری تجهیزات بنادر را جدی بگیریم

تین‌نیوز| مدیر عامل شرکت تایدواتر خاورمیانه گفت: پیری تجهیزات یکی از مهم‌ترین مشکلات بنادر ماست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهدی اعتصام در گفتگو با این شبکه خبری ضمن اشاره به‌اینکه فضای کنونی بنادر رقابتی است گفت: واقعیت این است که به دنبال باز شدن راه برای شرکت‌های خصوصی  و حضور سرمایه‌گذاران مختلف، تعداد رقبا زیاد شده است و همه هم با مجوزهایی که از سازمان گرفته‌اند رسمیت پیدا کرده‌اند و برخی سابقه‌هایی هم دارند.

او افزود: در هر حال فضا یک فضای رقابتی جدی است که ما هم باید رقابت جدی‌تری داشته باشیم و متناسب با این فضای جدید خودمان را آماده کنیم و بتوانیم سهمی در شان نام شرکت را به خودمان اختصاص بدهیم.

مدیر عامل شرکت تایدواتر خاورمیانه درباره حضور این شرکت در بندر چابهار نیز گفت: درباره بندر چابهار چون سازمان بنادر، محوریت آن را به شرکت آریابنادر و یک شرکت هندی داده است، واگذاری این بخش از کار برای بقیه شرکت‌ها به عنوان شرکت‌هایی که بتوانند نقش کلیدی در انجا ایفا کنند توجیه اقتصادی چندانی ندارد.

اعتصام همچنین به زیان‌ده بودن برخی شرکت‌ها در بندرشهید رجائی اشاره کرد و افزود: بعضی از پروژه‌ها در بندر شهیدرجائی برای همه شرکت‌هایی که در آن بخش کار می‌کنند زیان‌ده است. مثل بخش ریلی. مثلا بحث ترمینال ریلی برای ما و کانشیپ قطعا زیان‌ده است و بازگشت سرمایه‌گذاری که انجام شده را ندارد و حتی در بعضی از مقاطع هزینه‌های جاری را هم پوشش نمی‌دهد.

او تاکید کرد: این بخشی از سرمایه‌گذاری است که صورت گرفته و امید به توسعه آن بخش بوده و هست. الان هم امیدواریم که این کار محقق شود و بتوانیم از اینها خارج شویم. یا مثلا ترمینال معدنی یک شرایط زیان‌ده را در عرض 4 یا 5 سال داشته است.

اعتصام ادامه داد: البته امسال کمی حجم کار بیشتر شده اما هنوز هم در مرز زیان‌دهی است. ترمینال متفرقه کلا برای شرکت‌ها زیان‌ده است. البته شرایط برای شرکت‌ها متفاوت است اما در کل  به نسبت حجم کار و کالایی که آمده زیان‌ده است.

مدیرعامل شرکت تاید واتر گفت: البته سازمان بنادر به این موضوع توجه کرده و سعی کرده بخشی از این قراردادها را اصلاح کند اما با این وجود باز هم به‌خاطر کمبود بار و عدم پیش‌بینی میزان بار، این کار تاثیر لازم را نداشته است.

اعتصام همچنین درباره چالش‌های پیش‌روی بنادر گفت: این موضوع در ابعاد مختلف قابل بحث است. اما آنچه الان مد نظر من است وضعیت پیربودن تجیهزات در بنادر ماست که در حال ایجاد بحران خاصی برای بهره‌برداری از بنادر ماست.
خوشبختانه سازمان اقدامات خوبی کرده و باید این کار زودتر و به موقع انجام شود. این بحرانی است که وضعیت اداره جاری بنادر را تحت شعاع قرار داده است.

او به روز نبودن تجهیزات را دومین چالش بنادر دانست و گفت: الان بنادر ما باید در حد کلاس بنادر معتبر بین‌المللی کار کنند. عدم استفاده از سیستم‌های مکانیزه و سیستم‌های پیشرفته یک مشکل است. الان تمام بنادر ما بر اساس منابع انسانی است در حالی بنادر معتبر بین‌المللی بر اساس تجیهیزات و تکنولوژی و نرم‌افزارهاست. ما از این نظر بسیار بسیار عقب هستیم.

 اعتصام تاکید کرد:  البته اقتضای مسئله اشتغال در کشور به شکل دیگری ایجاب می‌کند اما نباید زیاد از این موضوع فاصله بگیریم.

مدیر عامل شرکت تایدواتر خاورمیانه با اشاره به شرایط خاص اقلیمی ایران گفت: نکته بعدی هم مسئله سیاسی، اقتصادی و استراتژیک است که ما نتوانستیم آنطور که شایسته است در موضوع ترانزیت و ترانشیپ و استفاده از کریدورهای شمال-جنوب ظاهر شویم و فرصت‌سوزی‌های زیادی داشتیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.