| کد خبر: 117741 |

​مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی خبرداد؛

◄ استفاده از فارغ‌التحصیلان هنرستان دریایی در کشتی‌های کوچک

تین‌‌نیوز| مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادرودریانوردی گفت: استانداردهای هنرستان‌های دریایی به‌روز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، علی‌اکبر مرزبان در گفتگو با این شبکه خبری، با اشاره به همکاری سازمان بنادر با سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور گفت: ما تعامل بسیار خوبی با سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور داریم. تفاهم‌نامه‌هایی هم امضا کردیم تا هرچه سریع‌تر خودشان با سرفصل‌هایی که در سطح ملی و بین‌المللی روزآمد هستند انطباق بدهند.

او افزود: دنبال این هستیم که از فارغ‌التحصیل‌های هنرستان‌ها بر روی کشتی‌های زیر 500 تن استفاده کنیم. برای آنکه بتوانند ارتقا پیدا کنند و آماده کار روی کشتی‌های بزرگ شوند.

مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی از استانداردسازی سرفصل‌های آموزشی هنرستان‌های دریایی خبر داد و تاکید کرد: تا آنجا که به سازمان بنادر مربوط می‌شود ما هیچ مشکلی نداریم و آمادگی کاملی برای هر نوع همکاری داریم. آنها هم از طریق آموزش و پرورش و سازمان فنی‌وحرفه‌ای در تلاش هستند تا هر چه زودتر خودشان را با سرفصل‌های بین‌المللی که در زمینه آموزش دریانوردان وجود دارد، منطبق کنند.

مرزبان با تاکید بر اینکه مسئله کیفیت آموزش نکته‌ای بسیار جدی است گفت: بحث کیفیت این مدارس بحث جدی است که در درجه اول خود این موسسات آموزشی و هنرستان‌های دریایی بایستی قبل از راه‌‌اندازی این موارد را یعنی مدرسان خبره و تجهیزات را پیش‌بینی کنند. در این راستا ما هم تلاش می‌کنیم.

او درباره برنامه درازمدت سازمان بنادر نیز گفت: ما در دراز مدت به دنبال این هستیم که طبق نقشه راهی که در در حال تدوین آن هستیم، با افزایش و ارتقای کیفیت این هنرستان‌ها، فارغ‌التحصیلان این آموزشگاه‌ها جایگزین ملوان‌هایی بشوند که روی کشتی‌های زیر 500 تن کار می‌کنند.

مرزبان همچنین با اشاره به چالش‌های موجود در نطام آموزشی کنونی گفت: الان اینگونه است که مثلا دوستانی که فارغ‌التحصیل ریاضی یا تجربی هستند یک دوره 6 ماهه یا یکساله می‌بینند و یک گواهی می‌گیرند و طبق گواهی روی کشتی‌های زیر 500 تن مشغول کار می‌شوند. خب چه بهتر که این کسانی که قرار است روی کشتی کار کنند، از کسانی باشند که 4 سال در هنرستان‌های دریایی اموزش دیده‌اند.

او افزود: از آن طرف ما به این مراکز آموزشی گفتیم که هر کدام یک گام جلو بیاییم. با انطباق سرفصل‌های درسی با استانداردهای ما، با آزمون‌های مختصری به آنها گواهی‌نامه ملوانی بدهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های دریایی نمی‌توانند مستقیما روی کشتی مشغول کار شوند و نیازمند اخذ مجوز از سازمان بنادر هستند تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که مطرح شده این است که چون این فارغ‌التحصیلان ان استانداردهای مرجع کشور را رعایت نمی‌کنند، نمی‌توانند آزمون‌های ما را با موفقیت پشت سر بگذارند و مدرک بگیرند. این یک چالش و خلا است.

او افزود: از طرف دیگر این موضوع هم مطرح است که ما بچه‌های مردم را 4 سال در هنرستان نگه نداریم که بعد هم بخواهند به سراغ شغل دیگری بروند، حیف است. علاوه بر اینکه خانواده‌های اینها هم ذهنیت بدی پیدا می‌کنند.

او تاکید کرد: بنابراین سازمان بنادر اعلام آمادگی کرد و به سازمان فنی‌وحرفه‌ای گفت شما که سرمایه‌گذاری می‌کنید بیایید با ما وارد مذاکره و مشاوره بشوید که تلاش 4 ساله این فارغ‌التحصیل به هدر نرود. چون ما هم که نمی‌توانیم استانداردهای بین‌المللی و ملی را نادیده بگیریم.

مرزبان گفت: خوشبختانه شکافی که در سیستم آموزشی هنرستان‌های دریایی با استانداردهای بین‌المللی مد نظر سازمان بنادر وجود داشت، با جلسات متعددی که برگزار کردیم خیلی از این مشکلات رفع شده است.

مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی امضای تفاهم‌نامه میان سازمان بنادر و سازمان فنی‌وحرفه‌ای را مهم‌ترین اقدام در راستای رفع این مشکلات دانست و گفت: مهم‌ترین اقدام در این راستا این بود که امسال ما تفاهم‌نامه همکاری با سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای امضا کردیم که آنها بخشی از سرفصل‌هایشان را در این 4 سال آموزشی هنرستان با ما انطباق بدهند که دوره‌هایی را که یک ملوان باید بگذراند خود سازمان فنی‌وحرفه‌ای و آموزشگاه‌ها برگزار کنند و بعد ما به راحتی بتوانیم گواهی‌نامه را به آنها بدهیم تا بتوانند روی کشتی کار کنند.

علی‌اکبر مرزبان ادامه داد: سیاست سازمان بنادر و دریانوردی این است که فارغ‌التحصیل‌های این هنرستان‌ها روی کشتی‌های زیر 500 تن کار کنند و به این ترتیب آماده حضور روی کشتی‌های بزرگ بشوند. به این ترتیب راه برای پیشرفت باز می‌شود. خوشبختانه کارهای مفیدی انجام شده است. 80 درصد این داستان روی دوش سازمان فنی‌وحرفه‌ای است که سرفصل‌هایش را با استاندردها تطبیق بدهد. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.