| کد خبر: 110914 |

آخرین وضعیت راه آهن، پتروشیمی و منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل

تین‌نیوز|   طرح راه آهن، پتروشیمی و منطقه آزاد تجاری، صنعتی از جمله طرح هایی است که افکارعمومی ، مسوولان و نمایندگان استان اردبیل نسبت به آن حساس بوده و پیگیر اجرایی شدن آنها می باشند.

 
رضا کریمی نماینده اردبیل سرعین، نیر و نمین در مجلس به این مسایل پرداخته است :

آقای کریمی، طرح راه آهن اردبیل به نوعی به مطالبه و خواست اصلی مردم و مسوولان استان تبدیل شده است، در باره آخرین وضعیت این طرح توضیح بفرمایید.

 کریمی: درست است، طرح راه آهن اردبیل - میانه که اجرای آن به درازا کشیده شده امروز به یک مطالبه مردمی تبدیل شده و نمایندگان استان نیز اولویت اصلی خود را پیگیری اجرایی شدن آن قرار داده اند.

متاسفانه در دوره های گذشته به دلیل اختلاف نظرها ، سیگنال های منفی و چند صدایی در باره طرح راه آهن اردبیل، این طرح از اولویت وزارت راه و شهرسازی خارج شده بود، در این میان حتی برخی کل طرح را زیر سوال برده و مسیرهای جدیدی ر ا هم طرح کردند، البته در این میان استانداران سابق و وزیر اردبیلی راه و شهرسازی هم به نوعی مقصر بودند و از فرصت بدست آمده بر ای اجرا و تکمیل آن استفاده نکردند.

پس از تشکیل مجلس دهم برای نخستین بار یک اتفاق نظر جامع در بین نمایندگان، مسوولان و مردم درباره طرح راه آهن بوجود آمده و طرح از یک حمایت قوی برخوردار می باشد و این عامل انگیزه پیگیری را در بین مسوولان ذیربط تقویت می کند.

 پس با این وجود باید به پیگیری و احتمال اجرایی شدن طرح امیدوار بود؟
 نمایندگان استان حتی پیش از تشکیل مجلس به مسئله ورود کرده و خود بنده در این رابطه دیدارهایی با مسوولان ذیر بط انجام دادم، برای نخستین بار طرح راه آهن اردبیل دارای اولویت شد و با یک حرکت جمعی از نماینده ولی فقیه در استان گرفته تا استاندار و نمایندگان پیگیر رفع مشکل اجرایی آن هستیم. هم اکنون مشکل اصلی طرح راه آهن مسایل مالی است و از نظر فنی اجرای این طرح مشکلی ندارد.

 بعنوان تازه ترین پیشنهاد، مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا در طرح راه اهن اردبیل مطرح شده است، در این زمینه توضیح بفرمایید.

 بله ، تازه ترین موردی که فعلا با هماهنگی و همفکری نمایندگان و مسوولان استان پیگیری می شود مسئله مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا است، بر اساس تفاهم نامه ای که به امضا رسیده این قرارگاه 30 درصد منابع مالی را تامین کرده و 70 در صد منابع نیز از طریق اسناد خرانه تامین می شود اما تحقق این موضوع به یک دوندگی و پیگیری جدی از سوی همه مسوولان و نمایندگان نیاز دارد.

البته در کنار این موضوع، بنده با مدیرعامل صندوق توسعه ملی هم دیداری داشتم تا امکان تامین منابع ارزی برای این طرح فراهم شود زیرا قانون هم بر بهره مندی از منابع این صندوق در بحث آب و خاک و طرح های ریلی تاکید دارد.
به هر حال برای اجرایی کردن طرح راه آهن جدی هستیم و در صورت نیاز تا دفتر رهبری نیز خواهیم رفت تا این مطالبه مردمی بلاخره تحقق یابد.

 آقای کریمی موضوع جاده های مواصلاتی استان نیز اهمیتی کمتر از راه آهن ندارد، وضعیت جاده ها بویژه سرچم چندان رضایت بخش نیست.

 کریمی : در مورد سرچم متاسفانه باید گفت که کار از ابتدا در مسیر غلط بود، در سرچم برای مردم جاده درست نمی کردند بلکه برای پیمانکاران مربوطه کار و پول تعریف می کردند تا دستگاه هایشان راه بیفتد.
به اعتقاد من جاده سرچم در یک مسیر غیر کارشناسی وغیر فنی اجرایی شد و مقصر اصلی آن هم افرادی هستند که در گذشته در مسند استانداری ویا وزرات راه وشهرسازی بودند.

در کل در زمینه راه های ارتباطی وضعیت خوبی نداریم و در همه مناطق استان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش شود و مضاف بر اینکه در زمینه ناوگان هوایی نیز مشکلات زیاد موجود است و باید به صورت اساسی در این رابطه اقدام هایی صورت گیرد.

 پتروشیمی هم بحثی است که همیشه طرح و مورد سوال قرار می گیرد، در این زمینه هم توضیح دهید.
 د ر زمینه پتروشیمی اردبیل مجتمع شازند اراک به عنوان یکی از متولیان طرح متاسفانه مدت ها اجرای آن را در پرده ای از ابهام قرار داده بود ضمن اینکه بانک ملی نیزبعنوان یکی دیگر از متولیان اقدام اساسی در واگذاری آن انجام نمی داد.
هم اکنون با پیگیری های انجام شده هم بانک ملی تمایل به واگذاری دارد و هم سرمایه گذاربرای خرید و اجرای طرح وجود دارد و مذاکره بین دو طرف در حال انجام است و تلاش می کنیم تا نظرات دو طرف را به هم نزدیک کرده و طرح را عملیاتی کنیم .

اجرای پتروشیمی اردبیل با توجه به تغییر در خط تولید آن از آمونیاک به پروپلین و وجود مشتریان داخلی و خارجی برای این محصول هم اکنون برای سرمایه گذاری دارای توجیه اقتصادی است و برای عملیاتی شدن آن تلاش می کنیم .

 آقای کریمی بحث منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل نیز همچنان یکی از مسایل مورد توجه عموم است، این لایحه در چه مرحله ای است؟
 لایحه توسط مجلس به دولت ارجاع شده و هم اکنون در مرحله تصویب نقشه است ، در باره این لایحه مخالفانی وجود دارد، برخی ها بی جهت و غرض ورزانه می خواهند این طرح را سیاسی جلوه داده و آن را به انتخابات ریاست جمهوری آینده ربط می دهند در حالی که این موضوعی صرفا اقتصادی است و ربطی به انتخابات ندارد، برخی ها هم در کل دنبال کوچک سازی منطقه آزاد و محدود شدن آنها هستند که باید تلاش کنیم که این دو تفکر بر روند تصویب لایحه تاثیرگذار نباشد.

با وجود مشکلات، اعتقاد من این است که اگر نقشه مربوطه در هیات دولت تصویب و در کوتاه مدت به مجلس ارجاع شود می توان به رای آوری آن در صحن مجلس امیدوار بود ضمن اینکه برای این منظور باید از تمام ابزارهای ارتباطی و سیاسی از وسی مسوولان و نمایندگان استفاده کرد.

 آقای کریمی در حوزه آب و خاک کارهای مهمی در استان در حال اجراست اما شما در این بخش به نوعی منتقد هستید، انتقادهای شما به چیست؟
 واقعیت این است که در این حوزه در شمال استان اقدام های بسیار خوبی در حال انجام است و دولت نیز در این منطقه سرمایه گذاری کلانی انجام داده، اما موضوع این است که در مرکز استان که بیش از نصف جمعیت در آن زندگی می کنند اقدام خوبی نشده و در حوزه جنوب استان هم چندان پیشرفتی را در حوزه آب و کشاورزی شاهد نیستیم.
انتظار این است که متولیان بخش کشاورزی وآب تمام مناطق استان را در نظر گرفته و شاهد اجرای طرح های آب وخاک تاثیر گذار در این مناطق نیز باشیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.