| کد خبر: 109977 |

سلامی: هیات مدیره شرکت مقابل وجدان خود و ملت رو سفید است

تین نیوز| سیزدهمین برنامه مهمان هفته فرصتی را فراهم آورد تا سوالات بسیاری را از مردی بپرسیم كه احاطه و حمایت او از صنعت فرودگاهی زبانزد خاص و عام است. سلامی معتقد است كه هیات مدیره شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مقابل وجدان خودش و ملت رو سفید است. او در مجموع، به عملكرد گروه مدیریتی شركت نمره تقریبا 20 می‌دهد.
 
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط‌عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ دكتر غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول مالكیت شركت، هنگامی كه با سوالات متعدد و متنوع كارشناسان خبری روابط عمومی مواجه شد، با همان آرامش و متانت همیشگی پاسخ‌هایی داد كه بسیاری از آنها می‌تواند راهگشای تصمیم‌سازان عرصه این صنعت باشد.

در بخش نخست این گزارش بیشتر با موضوعاتی نظیر خود دكتر سلامی، چگونگی پیشنهاد این سمت به وی و علت پذیرش آن از سوی دكتر سلامی، شركت فرودگاه‌ها از نگاه مشاور وزیر راه‌وشهرسازی، میزان و كیفیت بودجه و نیروی انسانی شركت و تاثیر ایجاد صندوق توسعۀ حمل‌ونقل بر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پرداخته شد.

با هم بخش دوم(پایانی) گزارش سیزدهمین برنامه مهمان هفته با حضور سلامی، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی را می‌خوانیم:

نظرتان درباره عملکرد مدیریتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چیست و اساسا از نظر ساختار، عملکرد و مدیریت این شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این شرکت، میراثی از گذشته دارد که حل کردن مشكلات آن به سادگی میسر نیست. اکنون نگاهی وجود دارد، مبنی بر اینکه هر ترمینال فرودگاهی باید مرکز ایجاد سود باشد؛ به‌جای اینکه مرکز هزینه باشد. این تفکری است که پیش‌تر وجود نداشت و در قراردادها هم مصالح شرکت در آن توجه نشده بود. خوشبختانه طی دو سه سال اخیر به این موضوعات توجه شده است و به همین دلیل قدری از مشكلات حل شده اما برخی از آن‌ها باقی مانده است.

اكنون مسئولان فرودگاهی از جمله باقریان و رفیعی به دنبال مستندسازی اسناد زمین‌های متعدد شرکت فرودگاه‌ها هستند. شاید داشتن این اراضی متعدد در ایران کم‌نظیر باشد. پرداختن به این موضوع کاری به ظاهر ساده، اما بسیار دشوار است و من می‌دانم چه زحمتی برای آن کشیده می‌شود. اکنون بسیاری از کارها در حال انجام است و جز شروطی است که باید مرتفع شود.

درباره عملکرد شرکت فرودگاه‌ها باید گفت که عملكرد مدیریت كنونی به مراتب نسبت به گذشته بهتر بوده است و در آینده هم بهتر خواهد شد. پیش از این فشار زیادی در زمینه تقسیم سود و مالیات به شرکت وارد می‌شد كه تلاش مه‌آبادی و همکاران وی موجب شد تا درآمد‌های شرکت به عنوان درآمد اختصاصی تلقی شود تا حداقل تقسیم سود صورت نگیرد که این خود قدم بزرگی بود.

از سوی دیگر، تغییر سیستم حسابداری انجام شده در کاهش مالیات بر سود موثر بود. سال گذشته خزانه رقم بزرگی را به‌عنوان سود سنوات گذشته از شرکت فرودگاه‌ها دریافت کرد و تلاش‌ها در مقابل آن بی‌فایده بود. لذا تلاش کردیم تا امسال سود شرکت صرف توسعه آن شود. کلا از عملکرد مدیریت و دوستان راضی‌ام و نمره نزدیک به ۲۰ را به آن می‌دهم.

یکی از اتفاقاتی که در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی افتاد، خرید هواپیمای فلایت‌چک پیشرفته بود و با اینکار یک وابستگی زجرآور که باید این هواپیما را با ارقام هنگفت از کشورهای دست چندم اجاره میکردیم، به پایان رسید. شما در این باره چه نظری دارید؟
از روز اول در جریان خرید این هواپیما بودم و این که باید آن را از کشورهایی مثل پاکستان، قزاقستان و مغولستان که از نظر جایگاه صنعت هواپیمایی در سطح ایران نیستند، اجاره می‎کردیم! صنعت فرودگاهی ایران در گذشته در جایگاه خوبی  قرار داشت که به دلیل بی‎توجهی‎ها به این روز افتاد. برای خرید این هواپیما تلاش خیلی زیاد و فداکاری‎هایی در شرکت شد. قاعدتاً مبلغ خرید آن باید از صندوق تدابیر ویژه دولت هزینه می‎شد، اما شرکت فرودگاه‎ها از منابع داخلی خود آن را تأمین کرد. به نظر من، این کار بسیار سنگینی بود و مسئولیت زیادی را هم هیات مدیره برعهده گرفت که فکر می‎کنم هنوز هم توسط دستگاه‎های نظارتی ذی‎ربط مورد سؤال است.

البته بالاخره آنها هم متوجه می‎شوند و این مشکل رفع خواهد شد، ولی مهم این است که هیات مدیره شركت مقابل وجدان خود و ملت رو سفید است.

ارزیابی شما از وضعیت فرودگاههای کشور چیست؟
در فرودگاه مهرآباد طی چند سال اخیر شاهد تغییرات زیادی بوده‌ام و امیدوارم فرودگاه پایتخت درخور و در شأن آن شود. در دنیا علاوه بر ایستگاه حمل‌ونقل، فرودگاه‎ها مرکز سیاحتی و مرکز خرید نیز هستند. در فرودگاه مهرآباد خوشبختانه حرکت كردن به این سمت را می‎بینم اما وضعیت فرودگاه امام(ره) متاسفأنه در خور تهران نیست و در مقایسه با فرودگاه‎های دبی، قطر و استانبول ضعیف است.
امیدوارم با اجرای طرح ترمینال ایرانشهر در آن و در صورت استمرار مدیریت دولت در دوره آتی، شاهد بهبود اوضاع آن شویم.

فرودگاه‎های اصفهان، کیش و بندرعباس هم نسبت به گذشته خیلی بهتر شده‎اند اما چابهار که دولت برنامه زیادی برای توسعۀ آن دارد، باید فرودگاه بهتری ساخته شود. تغییرات در فرودگاه کرمان نیز در حال انجام است و به نظر من فرودگاه مشهد ظرفیت آن را دارد که به یک هاب منطقه‎ای تبدیل شود. فرودگاه شیراز هم خیلی جای کار دارد، زیرا شیراز یک مرکز بزرگ توریستی است. در فرودگاه‌هایی مانند یاسوج و شهرکرد باید حمل مسافر چندین برابر وضعیت فعلی باشد. برای این کار تنها توسعۀ فرودگاه کافی نیست و باید در کنار آنها هتل و مراکز تجاری را ایجاد کرد. کمتر جایی را می‎توان مانند فرودگاه یاسوج پیدا کرد که در زمستان بتوان رفت و اسکی کرد و در تابستان نیز خوش آب و هوا باشد. تا زمانی که تعداد پروازها در فرودگاه‎ها کم باشد، آنها بیشتر مرکز هزینه خواهند بود تا درآمد.

در سفرهای‌تان به خارج از کشور، کدام فرودگاه بیشتر نظرتان را جلب کرده است که شاید دوست داشته باشید مشابه آن را در ایران ببینید؟
از آنجا که من به هلند زیاد سفر می‌كنم، به نظرم فرودگاه آمستردام یکی از کامل‎ترین فرودگاه‎ها است و با وجود قدمت نسبتاً زیاد، دارای طراحی خیلی خوبی است و با این‌که خیلی بزرگ نیست، مانند یک شهر است و همۀ امکانات یک فرودگاه را دارد. مترو و قطار درست در مرکز تجاری آن ایستگاه دارند و همه چیز آن خیلی خوب و درست طراحی شده است و مردم خیلی راحت هستند.

فکر میکنید ما چقدر زمان نیاز داریم تا به آن حد برسیم؟
با توجه به مشاوران خبرۀ خارجی که برای فرودگاه امام خمینی(ره) و طراحی ترمینال ایرانشهر آن استخدام شده‎اند،د فکر کنم ما هم بتوانیم ترمینالی شبیه فرودگاه‎های آمستردام و فرانکفورت در آینده‎ای نزدیک داشته باشیم.

مدیریت ارشد و مسئولان حقوقی شرکت درباره وصول مطالبات شركت از شرکتهای هواپیمایی پیگیریهای زیادی کردهاند. نظر شما چیست؟
شرکت‌های هواپیمایی به دو دستۀ دولتی و غیردولتی تقسیم می‎شوند كه دولتی‎ها وضع مالی خوبی ندارند، اما درباره شرکت‎های خصوصی باید گفت كه با تلاش‎های انجام شده، بخشی از مطالبات از آنها دریافت شده است. این شرکت‎ها یک زمانی بهانه داشتند که نرخ بلیط‎ها دولتی است و خودشان از دولت طلبکارند، اما اکنون با آزادسازی نرخ بلیط درآمدشان بهتر شده است.

با توجه با این‌که سالیان دراز در حوزۀ مالی و حسابداری فعالیت کردهاید، نظرتان در مورد روال و نظم مالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چیست؟
متأسفانه سیستم حسابرسی دولتی ما عقب افتاده و یادگار سال‎های 1300 شمسی است، اما با کمک سازمان حسابرسی روز به روز سازمان‎های دولتی به استانداردهای حسابرسی نزدیک‎تر می‎شوند. خوشبختانه شرکت فرودگاه‎ها از این نظر در میان شرکت‎های خوب قرار دارد و بهتر هم خواهد شد. این شرکت باید یک سیستم مکانیزۀ مناسب در خود برقرار کند و سیستم درآمدی و عملکردی به هم متصل شوند که این مقداری کار می‎برد. البته شرکت دارد در جهت آن حرکت می‎کند و در کل وضعیت آن راضی‎کننده است.

نظرتان درباره مهمان هفته چیست؟ آیا تا پیش از دعوت شدن شناختی از آن داشتید؟
از قبل با این برنامه آشنایی نداشتم اما امروز که آمدم، متوجه شدم که اقدام بسیار خوبی است. هرچه سازمان به نیروهایش اهمیت بدهد و این نوع گردهم‎آیی‎ها را به بهانه‎های مختلف برپا کند، بیشتر می‎تواند باعث تبادل افکار شود و کارکنان را در جریان ارتباط بین وزارتخانه و دستگاه‎های دیگر با شرکت قرار بدهد. من نمی‎گویم که اطلاعات خیلی زیادی درباره شرکت شما دارم، اما همین حد که امروز صحبت کردم، نشان می‎دهد که وزارتخانه در جریان امور قرار دارد و مانند گذشته نسبت به این شرکت بیگانه نیست. امروز مسائل شما مسائل وزارتخانه هم هست و شاید بعضی از دوستان از این موضوع آگاهی نداشته باشند و این‌گونه نشست‎ها باعث می‎شود که از آن آگاه شوند.

شما یکی از چهرههای ماندگار حسابداری ایران و مشاور مالی یکی از بزرگترین وزارتخانههای ایران هستید. لطفا بفرمایید مدیریت حساب و کتاب در منزلتان را چه کسی برعهده دارد؟
در خانه بیشتر امور بر عهدۀ خودم است. در اینجا باید از خانواده‎ام تشکر کنم، چراکه من 70 سال دارم و به دلیل گستردگی وظایفم کمتر می‎توانم با اعضای خانواده باشم، اما خوشبختانه درک خوبی از کارم در محیط خانواده وجود دارد و آنها تلاش می‎کنند تا با حمایت از من، باعث شوند من نیز برای دیگران بیشتر ثمربخش باشم.

با توجه به احاطه زیادی كه به كارهای شركت دارید، توصیههایی را برای بهبود عملکرد شرکت در سه بخش حسابداری، حسابررسی و اصول حاكمیت شركت بیان كنید.
خوشبختانه در این شرکت قدم‎هایی برای رسیدن به شفافیت و ایجاد کنترل داخلی برداشته شده است که از اصول حاکمیت شرکتی‎اند. همچنین یک روابط منطقی تجاری در شرکت در حال شکل‎گیری است که همگی تقویت‎کنندۀ سیستم حاکمیت شرکتی است.

حاکمیت شرکتی به عنوان وظیفه‎ای که برعهدۀ من گذاشته شده، در ایران چیز جدیدی است و در دنیا هم سابقۀ زیادی ندارد و متخصصان در آن به دنبال ایجاد سیستم‎های کنترلی برای سازمان‎ها هستند. در ایران شرکت‎های دولتی متأسفانه از یک بی‎نظمی و شلختگی رنج می‎برند که رساندن آنها به مرحلۀ ایده‎آل کار سختی است. در واقع، اجرای این سیستم با وجود پیچیده بودن آن، بسیار ساده است و باید یک سامانۀ کنترل داخلی مناسب در شرکت برقرار شود که خیلی چیز عجیب و غریبی نیست، ولی خیلی از شرکت‎ها فاقد آن هستند. ما سیستم نظارت بیرونی، زیاد داریم؛ مثل دیوان محاسبات اداری و یا سازمان بازرسی کل کشور، اما سیستم نظارت درون‌سازمانی مثل سیستم کنترل داخلی هم باید داشته باشیم که نتیجۀ کارهایی که در آن انجام می‎شود، باید کارآیی و اثربخشی بالاتر باشد. چنین سیستمی علاوه بر این‌که جلوی سوء‎استفاده‎ها را می‎گیرد، باید کارآیی، اثربخشی و بهره‎وری در شرکت‎ها را افزایش دهد. خوشبختانه در شرکت شما این درک و این خواسته وجود دارد که خودش نیمی از قضیه را حل می‎کند و با توجه به این‌که در حال تلاش برای برقراری این سیستم هستید، امیدوارم که در روزی که دور هم نیست از یک نظام حاکمیتی شرکتی بالا برخوردار شوید.

با توجه به پرداخت هزینۀ عوارض فرودگاهی، آیا امکان دارد که سیستمی طراحی شود تا درآمد حاصل از این دریافت این عوارض، مستقیم به حساب فرودگاهها واریز شود؟
اگر منظورتان پولی است که از مسافر گرفته می‎شود، بله. ما صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد داده‌ایم زمانی که بلیط صادر می‎شود، به طور خودکار سهم شرکت فرودگاه‎ها به حسابش بیاید و در صورت کنسل شدن بلیت هم به طریقی از آن کسر شود. همچنین می‎تواند سیستمی وجود داشته باشد که حداکثر در پایان هر ماه طلب‎ها از شرکت‎های هواپیمایی تسویه شود.

درباره الزام شرکت به پرداخت عوارض، با توجه به این‌که هزینۀ عوارض شهرداری در بلیتها از مسافر دریافت میشود، آیا امكان دارد كه شرکت عوارض شهرداری پرداخت نکند؟
حرف شما درست است. اكنون این بحث وجود دارد که چون حالا شهرداری بدون هیچ خدمتی روی بلیت‎ها عوارض می‎گیرد، دیگر عوارض شهری را نگیرد. مه‌آبادی هم به شدت به دنبال این است و باید دولت و مجلس را متقاعد کرد تا پیگیری کنند که آنها چرا دارند روی بلیت عوارض می‎گیرند و اگر می‎گیرند، پس فرودگاه‎ها را از عوارض معاف کنند.

قدری بیشتر درباره اصول حاکمیتی صحبت كنید.
حدود ۷ – ۸ شرکت بزرگ دولتی، در مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارند و این وزارتخانه از این بابت نمونه است. شرکت‌هایی مثل راه‌آهن، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بنادر و دریانوردی و شركت هواپیمایی هما همه جزء شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ایران‌ هستند و کارهای صف و تصدیگری وزارتخانه را انجام می‌دهند. اصولا در ایران به شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها، آن‌گونه که شایسته است، توجه نمی‌شد. در اصول حاکمیت شرکتی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم از منابعی که در اختیار این شرکت‌هاست، به نفع همان شركت نهایت بهره را ببریم تا کارآیی و بهره‌وری افزایش یابد و عملیاتی که انجام می‌شود، اقتصادی و برنامه‌ریزی‌ها علمی باشد. همچنین باید سیستم خودکار کنترلی بر عملکرد این شرکت‌ها تعریف شود. این موضوع در بحث کمیته‌های حسابرسی و انتصابات مورد توجه قرار گرفته است تا از منابع حداکثر استفاده شود. به ویژه آن‌که در شرکتی به دلیل ضعف مدیریت و سوء‌استفاده، منابع اتلاف نشود و از بین نرود. انجام این کار در شرکتی مانند راه‌آهن که نزدیک ۸۰ سال قدمت دارد یا شرکت فرودگاه‌ها که سال‌های زیادی ارایه خدمت را در سابقه خود دارند، کار ساده‌ای نیست.

اکنون کار آغاز شده است تا مجامع این شرکت‌ها نظم بگیرند. گفته می‌شود قبلا این مجامع جدی تلقی نمی‌شدند و جنبه تشریفاتی داشتند، اما اکنون مجامع جدی برگزار می شوند و هر سال نکات مشروط در گزارش حسابرسی کمتر شود تا به مرحله‌ای برسد که گزارش مقبول باشد. در این زمینه با یكی دو شرکت مانند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به نتیجه رسیده‌ایم. بسیاری از شرکت‌ها هم بندهای حسابرسی‌شان کمتر شده است و امیدواریم تا پایان کار دولت یازدهم خیلی از شرکت‌ها مثل شرکت فرودگاه‌ها بندهای شرط نداشته باشند
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.