| کد خبر: 106896 |

در گفتگو با تین‌نیوز مطرح شد؛

◄ قطعا ICOPMAS در بخش آگاهی‌دهی مفید است

تین‌نیوز | یک کارشناس حوزه دریایی گفت: مسائلی که مدیران اجرایی در طول سالیان با آن درگیر بوده‌اند، راهکارهایش دهه‌ها پیش در دنیای همایش و گفتمان علمی ارائه شده و از آن عبور کرده‌­اند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مجید طهرانی در گفتگو با این شبکه خبری گفت: بین آن چیزی که دغدغه مدیران اجرایی است و آن چه که موضوعات همایش‌هاست تا حدودی فاصله است.

او ضمن اشاره به رسالت همایش‌ها، افزود: نکته اساسی این است که همایش به نوعی محل آگاهی است. یعنی عوامل یا بخش‌هایی که به یکدیگر دسترسی نداشته‌اند با تجمع در یک نقطه اطلاعاتی را با هم در میان می‌گذارند. آگاهی از آخرین دستاوردها رسالت اصلی هر همایشی بوده است.

طهرانی ضمن اشاره به ارتباط میان مجامع علمی و مدیران اجرایی گفت: حوزه اجرایی اساسا در اختیار مدیران اجرایی است و مدیران اجرایی چیزی را به عرصه عمل می‌کشانند که هم بفهمند، هم آن را باور داشته باشند و هم ساده و مفید باشد. اگر امکان بهره‌وری از همایش وجود ندارد به دلایل دیگری است و نه به دلیل آگاهی.

او ادامه داد: دوستانی که در همایش هستند نمی‌توانند حرف چند دهه پیش را بزنند و مدیران اجرایی نیز در همایش به جواب مسائل‌شان نمی‌رسند.
 
این کارشناس حوزه دریایی در ادامه به انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: ما سه سال است که می‌خواهیم برای بندر شهید رجایی اپراتور انتخاب کینم. مشاور داخلی و خارجی آوردیم، جلسات متعدد برگزار کردیم؛ اما هنوز که هنوز است به تصمیم نرسیده‌ایم.

او افزود: آیا در همایش برای مثال درباره برون‌سپاری صحبت می‌شود؟ خیر! برای این که موضوعی است که دنیا از آن گذشته است و ظرفیت گفتمان علمی روز دنیا بسیار بیش از اینهاست.

او بیان کرد: حالا اگر مطرح شود مدیران می‌پذیرند؟ خیر! چراکه مسائلی هم که مدیران با آن مواجه هستند اسناد آن مستند نمی‌شود که به گفتمان علمی ملحق شود.

طهرانی نتیجه این روند را ناکارآمد دانست و ادامه داد: با این شرایط مدیرا اجرایی از محتوای همایش فاصله می‌گیرد و همایش در بخش اجرا تاثیری نخواهد گذاشت و طبیعی هم هست.

این کارشناس حوزه دریایی تصریح کرد: نمی‌توان همایش را تا سطح مسائل اجرایی اولیه پایین کشید. چراکه همایش باید رسالت آگاهی خودش را محقق کند. آیا مدیران با همایش کارشان راه می‌افتد؟ خیر! این یک عارضه دیگر است. مسئله طراحی درست در محیط کسب و کار و قانون‌گذاری موثر در این حوزه است.

او ادامه داد: اجرا در کف مدیران اجرایی است و آنها با همایش‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند و طرف مقابل هم همینطور. این دو مستقل از هم و با حفظ احترام به همدیگر ارتباطشان را ادامه می‌دهند.

مجید طهرانی به نتایج این همکاری در اروپا اشاره کرد و افزود: برای مثال در اواسط قرن نوزدهم فرانسوی‌ها کانال سوئز را درست کردند. قطعا ارتباطی بین نخبگان و بخش اجرا بوده که این کار را کرده‌اند. یا انگلیسی‌ها برای بهره‌برداری خودشان از کانال سوئز در عثمانی و مصر دخالت کردند که این هم نشانه ارتباط میان نخبگان و مدیران اجرایی است.

با این حال او حضور هر دو گروه را مثبت دانست و گفت: قطعا حضور و تداوم هر دوبخش حتی در صورت انفصال بسیار بهتر است. چراکه ناچار زمانی این دو به هم وصل خواهند شد.

طهرانی اعتماد را مهم‌ترین عامل تعاملی میان دو بخش دانست و گفت: اعتماد رکن اصلی کار کردن دو موجود زنده برای یکدیگر است. این پیش‌زمینه اصلی تعامل است. این اعتماد را باید در مقررات کسب‌و‌کار و در اکوسیستم توسعه و موفقیت مطرح کرد.

او ادامه داد: این پیش زمینه اصلی تعاملی است. هنوز این اعتماد را نداریم. هر وقت مدیران اجرایی به کادر علمی مراجعه می‌کنند، کاستی‌هایی می‌بینند و بالعکس. این هم باید در جای دیگری مطرح شود.

مجید طهرانی همچنین به همایش ICOPMAS اشاره کرد و گفت: قطعا همایش‌هایی مانند ICOPMAS  در بخش آگاهی مفید است. ضمن اینکه در سطح اجرا اگر بهترین راهکارها برای تمام مسائل پیش پای مدیریت‌های اجرایی ارائه شود، امروز در شرایط انتخابات که فضا رنگ و بوی سیاسی دارد به دلایلی ظرفیت اجرایی شدن نخواهد داشت.

طهرانی تاکید کرد: این همایش در سطح تبادل اطلاعات و آگاهی موثر خواهد بود. اما اینکه اثربخشی این آگاهی چیست در این بازه زمانی قابل سنجش نیست.
 
او مشکلات موجود در زمینه تعامل مجامع علمی و بخش اجرایی را به دلایل ساختاری دانست و با اشاره به توسعه در کره‌جنوبی گفت: در کره‌جنوبی وزارتخانه‌ای به نام اقتصادِ دانش وجود دارد. کار این وزارتخانه این است که بین بخش اجرا و دانشگاه از طریق رفع مشکل و قانون‌گذاری اتصال ایجاد کند و بعد اینها را با پارلمان در میان می‌گذارد تا بتوانند محیطی پر از نوآوری و با بازده اقتصادی ایجاد کنند. برای همین است که کره در نوآوری پیشتاز است.
 
طهرانی به ساختار ثبت اسناد در کره‌جنوبی نیز اشاره کرد و افزود: در کره فقط 7 مرکز ثبت اسناد وجود دارد. هر سندی که تولید می‌شود، خود تولیدکننده سند آن را به یکی از این 7 مرکز می‌دهد. مرکز سند را ذخیره می‌کند و در مواقع لزوم به شکل الکترونیکی در اختیار هرجایی که نیاز باشد قرار می‌دهد. خود ما در ایران در همین حوزه چه وضعی داریم؟ تا الان چند کپی برابر با اصل انجام داده‌ایم؟! از شمار خارج است.

او ادامه داد: قانون‌گذار در ایران باید این را از کجا می‌فهمید؟ طبعا باید بخشی در دولت وجود می‌داشت که با نخبه دانشگاهی مرتبط شود و ایده را بگیرد و بعد با بخش قانون‌گذار مطرح کند.

طهرانی ایجاد زیرساخت‌ها را پیش‌نیاز پیوند دانش و حوزه اجرایی دانست و تاکید کرد: تحقق اینکه مدیران اجرایی از همایش‌ها خوراک بگیرند و همایش‌ها به مدیران اجرایی خوراک بدهند نیازمند ایجاد زیرساخت است.

او تصریح کرد: باز هم تاکید می‌کنم که همایش‌هایی مانند ICOPMAS بسیار ضروری و مفید است. اما اینکه در چه مقطعی این انگیزه شکل می‌گیرد که سازمان‌دهی به سمتی پیش برود که بخش اجرایی و بخش علمی واقعا به هم وصل شوند فقط با ایجاد زیرساخت محقق خواهد شد.

یادآور می‌شود: همایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ) از سال 1369 به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و 10 تا 12 آبان‌ماه، دوازدهمین دوره آن با حضور 30 کشور برگزار خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.