| کد خبر: 104120 |

پیشنهاد تعیین‌تکلیف گودهای رها شده پایتخت

تین‌نیوز| نایب‌رییس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای‌شهر تهران خواستار تعیین‌تکلیف گودهای خطرناک و رها شده پایتخت شد و وزارت نفت را مسئول پاسخگویی به حادثه احتمالی گودبرداری ایران زمین دانست.


شهریور و مهرماه را باید از منظر شهری، ماه «حوادث گود» های تهران نامگذاری كرد. چرا كه از همان ابتدای ماه، با خبری شدن بحث تاثیر گود عظیم پروژه اطلس‌مال بر كاخ صاحبقرانیه و همچنین طرح دوباره ایمنی گود ایران زمین و در نهایت ارایه آمارها و گزارش‌هایی در این زمینه، موضوع «گود» ‌های رها شده بار دیگر به سوژه داغ رسانه‌ها و یكی از دغدغه‌های شهروندان تهرانی بدل شد.

اعتماد در گفتگویی با محمد مهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به تشریح بحث ایمنی ساختمان‌ها و سرنوشت چند پروژه جنجالی در پایتخت پرداخت و نوشت؛
در چند روز گذشته شاهد تصویب مجوز فروش شهر آفتاب و فروشگاه‌های شهروند به بانك شهر بودیم. اما عده‌ای از همكاران شما در شورای شهر موافق این واگذاری انحصاری نیستند و معتقدند باید به بخش خصوصی هم اجازه ورود به این معامله داده شود. اولا از نظر شما این واگذاری واقعا لازم است و ثانیا موافق این مساله هستید كه این دو مجموعه بزرگ، به شكل انحصاری به بانك شهر واگذار شود؟
البته برای «شهروند»، مناقصه برگزار شده است ولی نه در این دوره بلكه در دوره‌های قبلی شورا. حتی برای شهروند مشتریانی هم آمده ‌اندكه یكی از آنها مشتری معروف عربی آن بوده كه به دلیل مشكلات تملكی این امر محقق نشده است. من در مورد شهروند چندان اطلاعاتی ندارم ولی می‌توانم در مورد شهرآفتاب كه تخصصم هم هست صحبت كنم. من مطمئن هستم كه شهرآفتاب مشتری نخواهد داشت. یعنی نه اینكه سود ده نباشد، نه. بلكه این حرف به این معناست كه سود نمایشگاهی مانند شهر آفتاب چندان نیست كه كسی بخواهد حدود ١ هزار میلیارد آن را بخرد و روی آن سرمایه‌گذاری كند. الان هركسی این نمایشگاه را بخرد برای «تكمیل» آن باید ٨ هزار میلیارد تومان دیگر سرمایه‌گذاری كند.

لطفا بیشتر توضیح دهید؟
ببینید؛ نمایشگاه بین‌المللی تهران با سابقه ٥ ساله و آن همه دم ودستگاه، سالانه حدود ٦ – ٧ میلیارد تومان بیشتر درآمد ندارد كه تازه ٢ تا ٢٥ میلیارد از آن هم برای هزینه‌هایش می‌رود. حالا‌گیریم شهرآفتاب، رونق بیشتری از آن هم داشته باشد. یعنی بیشتر از دو برابر این مقدار درآمد خواهد داشت؟ خب سرمایه‌گذار با چه انگیزه‌ای باید ١ میلیارد تومان هزینه كند تا آن مجمموعه را بخرد و فازهای بعدی آن را تكمیل كند و منتظر برگشت سرمایه‌اش باشد؟ یعنی هر طوری كه حساب كنید، خواب سرمایه آنقدر بالاست كه خرید شهر آفتاب مقرون به صرفه نیست مگر برای بانك‌ها كه می‌توانند از محل‌هایی دیگر نقدینگی‌شان را تامین كنند و به عنوان یك فعالیت پویا آن را حفظ و نگه دارند.

با این حساب چطور بانك شهر حاضر شده، چنین پروژه‌ای كه توجیه اقتصادی ندارد را بخرد؟
بانك شهر قبول نكرده، واقعیت این است كه به نوعی ما این معامله را گردن آن مجموعه گذاشته‌ایم و مجبورش می‌كنیم كه شهر آفتاب را به جای دیون و طلبش از شهرداری بردارد وگرنه شما می‌توانید برای شهر آفتاب مناقصه و مزایده بگذارید. ولی مطمئن باشید كه ١ بار هم اگر این كار را بكنید و حتی اگر آن رابه شكل بین‌المللی برگزار كنید، باز هم مشتری نخواهد داشت. آنجا ٢ هتل دارد كه باید احداث شود. یك پایانه دارد كه باید احداث شود. حداقل ١ هكتار فضای سبز دارد كه باید ایجاد شود و... تازه به اینها هزینه نگهداری آن را هم اضافه كنید. واقعا كدام عقل سلیمی حاضر است در چنین جایی سرمایه‌گذاری كند؟

موضوع بعدی كه در حوزه كاری شما می‌گنجد بحث ارتباط حفر گودال عظیم اطلس مال با نشست زمین و در معرض خطر گرفتن كاخ صاحبقرانیه است. از دید شما، حفر این گودال چقدر با خطری كه كاخ صاحبقرانیه را تهدید می‌كند ارتباط دارد؟
فاصله كاخ تا گودال بسیاربیشتراز ٤ متری است كه در مطبوعات ذكر شده است. از سویی نباید از این نكته غافل شد كه تهران به طور طبیعی در سال حدود ٣٦ میلیمتر نشست دارد ضمن آنكه در نقاط شمالی شهر، رانش زمین هم به شكلی محسوس وجود دارد. من امكان تاثیر حفر گودال روی كاخ را رد نمی‌كنم ولی بر این باورم كه بحث‌های امروز، تا وقتی كه یك تیم كارشناسی آنجا مستقر نشود و موضوع را فارغ از تمامی این جار و جنجال‌ها بررسی نكند، غیر كارشناسی است. ما در آنجا علاوه براطلس مال، چند پلاك درشت‌دانه دیگر هم داریم كه آنها هم مجوز ساخت‌وساز گرفته‌اند. مثلا اگر درست به خاطرم باشد یك پلاك پایین‌تر از آن یك مجتمع تجاری در شرف احداث است. اینها اگر نتوانند پاركینگ تامین كنند، واقعا آنجا از لحاظ ترافیكی قفل می‌شود. یعنی چاره‌ای برای حفر گودال برای تامین پاركینگ نداشته‌اند. من به اصالت اینكه اصلا احداث چنین برجی در آنجا درست بوده یا نه كاری ندارم ولی عجالتا نمی‌توانم بپذیرم كه چنین مجموعه‌هایی در چنین نقاطی بدون پاركینگ احداث شوند.

واقعا چرا اینقدر وضعیت گودهای تهران آشفته است؟
ما از لحاظ قانون و مقررات چیزی كم نداریم. مشكل اینجاست كه قانون ضمانت اجرایی ندارد. در اجرا شهرداری می‌رود با مالك توافق می‌كند و اجرا صورت می‌گیرد و ما هم عملا هیچكاره‌ایم! در مورد گودال‌های تهران هم واقعیت این است كه ما جدا با مشكل مواجهیم. مثلا قبل از صدور هرگونه مجوزی، باید درخواست صدور پروانه به كمیسیون ماده ٧، ارسال شود تا این كمیسیون ببیند درخت و فضای سبز دارد یا نه و اگر دارد برای آسیب نرسیدن به آنها مالك تا چه حد و چگونه می‌تواند ملكش را بسازد. ولی در عمل شهرداری پروانه را صادر می‌كند، گودبرداری هم انجام می‌شود، آنوقت تازه پرونده می‌آید كمیسیون ماده ٧. خب ما باید در مورد چه چیزی در آنجا نظر بدهیم!؟ اصلا خنده‌دار است. من اگر بخواهم ببینم این زمین باغ و فضای سبز بوده یا نه باید جلوی كار مالك را بگیرم كه همین مساله باعث می‌شود تا گودها مدت زمان زیادی رها شوند و به نقاطی پرخطر تبدیل شوند. مقصر این مساله هم شهرداری است. البته بعضی وقت‌ها هم مالك بعد از گودبرداری، پول برای ادامه كار ندارد یا ترجیح می‌دهد امروز سرمایه‌گذاری نكند، در هر صورت من شهروند ضرر آن را می‌بینم.

یعنی نمی‌توان از لحاظ قانونی مالك را مكلف به تعیین تكلیف گودالی كه حفر كرده، كرد؟
چرا ولی این برعهده قوه قضاییه است؛ تا وقتی كه یكی – دو بار قوه قضاییه رای به اجبار مالك به ادامه كار یا تصرف و مصادره زمین ندهد یا حداقل مالك با شهرداری توافق كند تا شهرداری بیاید گودال را برایش پر كند یا مقاوم‌سازی كند و هزینه‌هایش برود در حساب مالك، وضعیت بهبود پیدا نخواهد كرد كه البته تاكنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

راستی شما از جمله افرادی بودید كه به جد پیگیر ایمن‌سازی مركز تجارت جهانی در فردوسی بودید. سرنوشت پروسه ایمن‌سازی این مجموعه كه هم‌اكنون بخش‌هایی از آن درحال استفاده است، چه شد؟
طبق آخرین اطلاعاتی كه دارم و گزارش‌های سازمان نظام مهندسی و معاونت شهرسازی، الان در آنجا ٩٥ درصد ایمن‌سازی انجام شده و به نظر می‌رسد مالك واقعا دارد وظیفه‌اش در این زمینه را انجام می‌دهد. الان دیگر من پاسخگویش نیستم. چون دیگر سازمان نظام مهندسی كشور ایمن‌سازی را تایید كرده است. در حال حاضر من چاره‌ای ندارم كه بروم به سمتی كه به مالك اجازه بهره‌برداری بدهم.

موضوع دیگری كه این روزها بازهم سر زبان‌ها افتاده سرنوشت گود ایران زمین است. چند روز قبل دكتر اقبال شاكری اعلام كرد كه وزارت نفت گفته این گود ایمن است. واقعا همینطور است؟
در مورد بحث ایمنی در اینكه گود‌برداری بیش از حد استاندارد و به شكلی غیرمتعارف حفر شده شكی نیست و كسی هم نمی‌تواند ایمنی‌اش را تضمین كند. ولی در مورد بحث حقوقی‌اش، خودم شخصا بچه‌های وزارت نفت و شهرداری را دعوت كردم اینجا و در مورد املاك زنجانی بحث كردیم. به نظرم در اینجا دوستان وزارت نفت كوتاهی كردند. چون ما اینجا شهرداری را موظف كردیم تا از لحاظ حقوقی و خدمات بهره‌برداری از ملك بالاترین همكاری را با وزارت نفت داشته باشد ولی وزارت نفت مدعی است كه املاكی كه گرفته پاسخگوی بدهی‌اش نیست، ورود پیدا نكرده و زمین‌ها همچنان بلاتكلیف باقی مانده است. حالا هم ادعا دارد كه ما باید در این زمین‌ها طبق همان مجوزهای قدیمی، ساخت وساز كنیم چرا كه قاضی و قوه قضاییه طبق همان مقدار تراكم و... مقدار بدهی را با بابك زنجانی صاف كرده و تصفیه كرده است. ولی ما در حوزه شهری نمی‌توانیم اجازه ساخت‌وساز در این املاك با مجوزهای قبلی را بدهیم چون واقعا تخلف هستند. البته فقط گود ایران زمین نیست. ملك خیابان صحرا و تعدادی دیگر ملك هم هستند.

چند تا؟
درست یادم نیست. ولی همین قدر به خاطر دارم كه در مناطق ١ تا ٣ كه ما بررسی كردیم، هر كدام ٢- ٣ ملك در این بحث‌های واگذاری به وزارت نفت مطرح بود. یعنی حدود ٧-٨ ملك. ولی خطر پذیرترینش همان ایران زمین است.

یعنی اگر حادثه‌ای رخ بدهد، شهرداری باید پاسخگو باشد یا وزارت نفت؟
مسلما وزارت نفت.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.