| کد خبر: 123928 |

افتتاح سالن مسافربری پایانه شلمچه اقدامی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی

تین‌نیوز| مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان خوزستان با بیان اینکه افتتاح سالن مسافربری پایانه شلمچه اقدامی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است گفت: ناکافی بودن ناوگان و مناسب یکی از مهمترین مشکلات حمل و نقل روستایی در خوزستان است.
 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌ها علیه کشوری تحریم شده و  تقویت اقتصاد دورن‌زا با کمترین وابستگی به خارج از کشور در زمینه نیازهای اساسی و راهبردی است، در شرایطی که صادرات و واردات برای آن کشور مجاز نیست. به طور معمول دولت‌هاپس از مواجه با بحران‌های اقتصادی و تهدید به تحریم، به سمت اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی نظام اقتصادی حرکت می‌کنند.
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه و غیر انسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، واژه جدید "اقتصاد مقاومتی" به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان، مورد بحث قرار گرفته شده است.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت، تعارف متعددی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه و نگرشی داشته است؛ در این میان تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را رهبر فرزانه ارائه داده‌اند.
ایشان می‌فرمایند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌توانند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد».

به همین منظور و باتوجه به اهمیت مسئله ترانزیت و پایانه‌ها گفت‌وگویی داشتیم با مسعود مصدقی تا با وضعیت از جیث اقدامات و نقاط ضعف و قوت استان خوزستان در این زمینه بیشتر آشنا شویم.

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.
مسعود مصدقی ، با بیان اینکه حمل و نقل جاده‌ای مناسب، راهی برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به مجموعه‌ای از تصمیمات کلان در سطح ملی دارد؛ اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی کردن قیمت انرژی است تا منابع حاصل صرف ساخت طرح‌های زیربنایی کشور شود.



وی افزود: در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یکسری پروژه‎ها همچون افزایش و روانسازی ترانزیت، کاهش شدت مصرف انرژی و نوسازی ناوگان در حوزه اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان خوزستان با اشاره به اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز مجموعه‌ای از تصمیمات کلان در سطح ملی دارد، بیان کرد: در همین راستا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز همواره در این مسیر گام برداشته و سعی در تحقق هرچه بیشتر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی داشته است.

خروج ناوگان فرسوده باری از سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی
وی گفت: با اجرای این سیاست، ناوگان فرسوده باری به تدریج از سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای کالا خارج شده و علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
مصدقی با اشاره به نوسازی ناوگان فرسوده باری عنوان کرد: در این بخش سعی شده تا حدامکان نقدینگی متقاضیان کمتر بوده و با ارائه تسهیلات بیشتر (تا سقف 80درصد قیمت خرید) و همچنین پرداخت یارانه 50درصدی نرخ سود تسهیلات، متقاضیان بیشتری جذب نموده و ضمن خارج کردن ناوگان فرسوده از شبکه حمل و نقل جاده‌ای، ناوگان باری را به‌روز کرد.

وی در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باری جاده‌ای یادآور شد: با اجرای این طرح ناوگان باری جدید وارد سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای کالا شده و ضمن تقویت شبکه، سبب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بهره‌وری بیشتر از شبکه خواهند شد.



مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان تصریح کرد: در این طرح سعی شده تا حد امکان نقدینگی متقاضیان کمتر بوده و با ارائه تسهیلات بیشتر (تا سقف 80درصد قیمت خرید) متقاضیان بیشتری جذب نموده و ناوگان باری جاده‌ای را به روز کرد.
وی همچنین درباره توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی خاطرنشان ساخت: اهمیت حمل و نقل روستایی به عنوان یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه روستاها، ایجاب می‌کند موانع و مشکلات احتمالی آن به خوبی شناسایی و در جهت رفع آن‌ها نیز اقدام شود.

ناکافی بودن ناوگان و مناسب یکی از مهمترین مشکلات حمل و نقل روستایی
مصدقی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات حمل و نقل روستایی، عدم وجود ناوگان کافی و مناسب است، عنوان کرد: در این راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ارائه تسهیلات طولانی مدت با بهره پایین، همکاری با سایر دستگاه‎های مربوطه، تسهیل فرآیند اداری سعی در تقویت ناوگان موجود و به روز کردن این ناوگان را دارد.

وی به تسهیل ضوابط تأسیس شرکت‌های کالا اشاره کرد و گفت: با تسهیل شرایط تاسیس شرکت‌های حمل و نقل کالا (مانند حذف ناوگان تحت پوشش و کاهش 50درصدی متراژ زمین مورد نیاز) ضمن کاهش ارزش کاذب شرکت‌های موجود، شرایط برای جذب سرمایه‌گذار نسبت به قبل بهینهتر شده است.
مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان بیان کرد: در ضوابط تأسیس شرکت‌های کالا بسیاری از شرایط اصلی مانند ناوگان، تجهیزات، مدیرعامل نسبت به ضوابط قدیمی در جهت تسهیل روند کار تغییر کرده است.
وی درباره تسهیل ضوابط تأسیس شرکت‌های مسافری تصریح کرد: با تسهیل شرایط تأسیس شرکت‌های حمل و نقل مسافری(مانند کاهش تعداد ناوگان ملکی، حذف ناوگان تحت پوشش و کاهش متراژ زمین مورد نیاز) ضمن کاهش ارزش کاذب شرکت‌های موجود، شرایط برای جذب سرمایه‌گذار نسبت به قبل بهینه‌تر شده است.

مصدقی بیان کرد: راه‎اندازی سامانه نوبت‌دهی مجازی برای ارائه خدمات بهتر به رانندگان خدمات گیرنده از پایانه بار بندر امام خمینی(ره) بدون حضور، طراحی شده که در این سامانه نوبت‌دهی از طریق سامانه پیامکی انجام می‌گیرد و راننده پس از اخذ نوبت از طریق پیام و بدون حضور در پایانه نوبت خود را دریافت می‌کند.


وی ادامه داد: با استفاده از این سامانه ضمن افزایش بهره‌وری حمل و نقلی پایانه، مدت معطلی رانندگان در پایانه مذکور از 7 روز به یک روز کاهش و در نتیجه سبب رضایتمندی رانندگان می‌شود.

افتتاح سالن مسافربری پایانه شلمچه اقدامی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی
مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان افتتاح سالن مسافربری پایانه شلمچه را از دیگر اقدامات این سازمان در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در سال‌های اخیر جمعیت حاضر در مراسم سوگواری اربعین در عراق در صدر یکی از بزرگترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان قرار دارد. تعداد زائران ایرانی در اربعین 94 حدود 2میلیون نفر و در اربعین95 نیز بیش از 2.2میلیون نفر بوده است.

وی بیان کرد: پایانه مرزی شلمچه یکی از استراتژیک‌ترین پایانه‌های مرزی در کشور به شمار می‌‎آید که فاصله آن تا مرکز استان 130کیلومتر و در 15 کیلومتری محور خرمشهر-شلمچه با مساحتی بیش از 10هکتار واقع شده است.
مصدقی عنوان کرد: برای ساخت سالن جدید پایانه مرزی شلمچه282میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هزینه شده است. سالن جدید دارای تعداد مناسبی گیت جهت تسهیل عبور و مرور مسافر، محل اسکان ادارات مرتبط، غرفه‌های عرضه مواد غذایی، نمازخانه و محوطه‌های بزرگ است.



وی با بیان اینکه مساحت این سالن به7500متر مربع می‌رسد و ظرفیت روزانه بیش از 50هزار نفر را دارد؛ درباره آشکارسازی نقاط پرتصادف در محورهای استان تصریح کرد: سوانح جاده‎ای یک پدیده اجتماعی در کشور ما است که نیاز به شناسایی ابعاد زیربنایی‌تر آن از قبیل مسائل فرهنگی، روانی، جامعه شناختی، تبلیغاتی، قضایی، پزشکی و نقش و جایگاه پلیس علاوه بر نارسایی‌های ناشی از فناوری از جمله کیفیت راه‌ها و خیابان‌ها، کیفیت ساخت اتومبیل‎ها دارد.

مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان گفت: در این راستا و با توجه به وضعیت موجود، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای خوزستان اقدام به شناسایی نقاط پرتصادف محورها کرده و سعی در برطرف کردن مشکلات این نقاط و در نتیجه کاهش تصادفات جاده‎ای داشته است.
وی افزود: در نهایت 120نقطه پرتصادف در محورهای مختلف استان شناسایی شده و در حال حاضر در مرحله آشکارسازی و رفع مشکلات موجود قرار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.