◄ نوشدارو پس از مرگ سهراب
تیننیوز| سارا سرخانزاده: فرودگاه ساری سالهاست که با دکلهای وزارت نیرو محصور شده و نشست و برخاست پروازهای این فرودگاه زیر سایه و از میان این دکلها انجام میشود. در سال ۹۵ صحبت از کاهش ارتفاع و جابهجایی این دکلها به میان آمد اما هیچ تصمیم قطعی برای آن گرفته نشد. اکنون شمارش معکوس درجا زدن این فرودگاه شروع شده و اگر فکری به حال آن نشود، شاهد کم فروغ شدن و کاهش رونق فرودگاه ساری خواهیم بود.
به گزارش تیننیوز، از سال ۱۳۹۲ وزارت نیرو و برق منطقهای بدون توجه به رعایت استانداردهای فرودگاهی اقدام به افزایش ارتفاع دکلهای اطراف فرودگاه ساری کردند. از آن سال تاکنون سایه این دکلها بر فرودگاه دشتناز افتاده است و پروازهای فرودگاه ساری با ریسک برقرار میشود.
با توجه به اینکه برق منطقهای و وزارت نیرو با تصمیم و اختیار خود اقدام به افزایش ارتفاع این دکلهای ۴۶ متری کردهاند، منطق حکم میکند که خود نسبت به کاهش آن متناسب با استانداردهای فرودگاهی اقدام کنند. ضرورت این موضوع از چند وجه قابل بررسی است.
نخست؛ بیتوجهی به موانع پروازی فرودگاه محصور شده ساری، موجب کاهش طول باند و تحمیل هزینههای هنگفت برای جابهجای سیستم روشنایی باند و... در راستای رعایت استانداردهای ایکائو و قوانین بینالمللی میشود. در واقع با کاهش طول باند نیز فرودگاه محدودیتهایی برای پذیرش پروازها مییابد که قطعا به کاهش تعداد پروازهای این فرودگاه میانجامد.
دوم؛ با توجه به محدودیتهای فعلی که برای این فرودگاه رقم خورده، فرصت نصب و راهاندازی دستگاه کمک ناوبری ILS در آن سلب شده و درحال حاضر امکان واگذاری این دستگاه خریداری شده به دیگر فرودگاههای واجد شرایط وجود دارد. در حالی که از یک سو دستگاه کمک ناوبری ILS و سایر تجهیزات جانبی فرودگاه ساری را شرکت فرودگاهها با صرف ۱۰ میلیارد تومان خریداری کرده است و از سوی دیگر استان مازندران در اغلب روزهای سال با بارش برف و باران و جو مهآلود روبهرو است و بهره بردن از دستگاههای کمک ناوبری روز دنیا برای آن ضروری است اما تعلل مسئولان شاید به بیبهره ماندن
فرودگاه ساری از این سیستم بیانجامد.
به خاطر داریم در روزهای اخیر، بارش برف شدید مانع برقراری پروازهای فرودگاه مشهد شد و بسیاری از هواپیماها با مسافرانش ساعاتی زمینگیر شده بودند و سرانجام پس از صرف مدت زمانی موفق به پرواز شدند البته همچنان تبعات آن دامنگیر عدهای شده است در حالی که موانع پروازی فرودگاه ساری همواره قامت راست کردهاند و قائل به فصل و زمان نیستند و اگر روزی در اثر وجود این موانع اتفاقی در ساری رخ دهد مانند مشکلات فرودگاه مشهد نخواهد بلکه فاجعهای به بار میآورد و جان بسیاری از مسافران را به خطر میاندازد.
سوم؛ مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی مطالبه حل مشکلات پیش از وقوع هر حادثهای را دارند، مجلسیها میتوانند با دعوت از وزارت کشور به عنوان متولی استانداری و وزارت نیرو به عنوان متولی برق منطقهای و دکلهای قد برافراشته، موضوع را در قالب طرح ملی بررسی و حل و فصل کنند.
بنابراین، اگر روزی اتفاقی رخ دهد مجلسیها نباید به دنبال تفهیم اتهام مقصران آن باشند چرا که «نوشدارو پس از مرگ سهراب» است. اکنون که در واپسین روزهای سال ۹۵ هستیم، امیدواریم اینگونه نشود که برگی دیگر از تاریخ شمسی ورق خورد و تصمیمی برای حل این مشکل گرفته نشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.