درباره ما

تین (نیوز) - شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل


معرفی تین نیوز

مقدمه:

موسسه اطلاع رسانی و مطبوعاتی ترابریار نوید(تین) اولین فعالیت خود را در حوزه خبری تحت عنوان شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل - تین نیوز" از اسفند 1387 آغاز کرده و تاکنون بیش از 2400000 خبر و مطلب را با رویکرد خبری، تحلیلی، گزارش، مقاله و ... منتشر کرده است. این شبکه خبری، تحلیلی از طریق تعامل سازنده با نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی حوزه حمل و نقل، رسانه‌ها و منابع خبری، در حال حاضر جزء رتبه‌های نخست در بین رسانه‌های الکترونیک تخصصی در ایران است.


چشم انداز "تین":

جامع ترین، معتبرترین و شناخته شده ترین مرجع اطلاع رسانی حمل و نقل کشور ایران در ابعاد ملی و بین المللی تاسال 1400 شمسی



ماموریت "تین": 
شرح کلی: ماموریت کلان "تین"، فراهم آوردن نیازهای صنعت حمل و نقل بر پایه اطلاع رسانی از طریق تعامل سازنده با دست اندرکاران و فعالان بخش دولتی و خصوصی این صنعت و حضور فعال و سازنده در رویداد های  علمی، صنعتی و تجاری در حوزه های ملی و بین المللی می باشد. ماموریت "تین" شامل موارد ذیل است:

   - اطلاع‌رسانی صنعت حمل و نقل در سطوح ملی و بین‌المللی
   - طرح دیدگاه‌ها و مباحث کارشناسی با همفکری فعالان صنعت حمل و نقل
   - ایجاد بانک اطلاعاتی جامع صنعت حمل و نقل کشور
   - حضور موثر و هدفمند در نمایشگاه‌ها، گردهمایی‌ها، و رویدادهای تخصصی صنعت حمل و نقل در سطوح ملی و بین‌المللی
   - تشکیل شبکه های اجتماعی و تخصصی در فضاهای حقیقی و مجازی به منظور تعامل و رشد متخصصان و دست اندرکاران صنعت حمل و نقل کشور 
   - انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی در تعامل با مراکز علمی و فن آوری صنعت حمل و نقل ایران و جهان
   - ایفای نقش موثر و فعال در  بازارهای صنعت حمل و نقل در سطوح ملی و بین المللی


رویکردهای "تین": 
شرح کلی: رویکرد " تین " بر مبنای تعامل و ارتباط سازنده با تمامی فعالان حوزه حمل با تاکید بر سخنگویی بخش خصوصی و فرهنگ سازی در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل در کشور استوار است.
رویکردهای "تین" شامل موارد ذیل است:

   - ایجاد مجموعه ای تاثیرگذار، جهت دهنده و صاحبنظر در صنعت حمل و نقل کشور
   - تلاش در راستای شناسایی، حمایت، و بهینه سازی منابع صنعت حمل و نقل کشور
   - حضور فعال و موثر در فضاهای حقیقی و مجازی صنعت حمل و نقل کشور ایران، با شعار  «همه جایی، همه وقتی، همه کسی»
   - تلاش در جهت گسترش جامعه دانایی محور  و دانش بنیان در صنعت حمل و نقل کشور
   - تلاش در جهت ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای فضای تعامل بین دست اندرکاران و روحیه همگرایی و هم افزایی در تمامی حوزه های صنعت حمل و نقل کشور
   - کمک به افزایش سهم بخش خصوصی در راستای توسعه صنعت حمل و نقل کشور
   - تبیین جایگاه و اهمیت صنعت حمل و نقل در اقتصاد ملی به عنوان یک نیاز همگانی و موثر  در فراهم آوردن رفاه بیشتر در جامعه و توسعه پایدار کشور
   - تلاش در جهت شناسایی الگوهای مناسب صنعت حمل و نقل بین المللی و معرفی آن به صنعت حمل و نقل کشور ایران در راستای بومی سازی

 
ارزش های "تین"
شرح کلی: ارزش های "تین" گستره وسیع رعایت قوانین و موازین جمهوری اسلامی ایران، پایبندی به اخلاق حرفه ای کسب و کار و احترام متقابل همکاران سازمان "تین"، شرکای تجاری و مشتریان، در حوزه صنعت حمل و نقل را شامل می شود. مجموعه "تین" اخلاق رسانه ای و کسب و کار را بر اساس اصول شفافیت، جامعیت، صحت خبر و عمل و عدم وابستگی به جریانات غیر حرفه‌ای سرلوحه خود قرار می دهد. ارزش‌های "تین" شامل موارد ذیل است:    - پاسداشت فرهنگ ملی و اسلامی، رعایت منافع و مصالح ملی، در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
   - پایبندی به موازین اخلاق حرفه ای کسب و کار بر اساس قواعد صنفی و بین المللی
   - عدم وابستگی به هرگونه احزاب، گروه­ها و دسته­بندی­های سیاسی و عدم دخالت دادن موضوعات غیر حرفه‌ای در مسایل صنفی و تخصصی
   - برخورداری از روحیه مشتری مداری در خدمت رسانی به خانواده صنعت حمل و نقل کشور ایران و ارایه با کیفیت، سریع، آسان، دقیق و صحیح خدمات
   - توجه و ارتقای کیفی دانش و تخصص همکاران درون سازمان و شرکای تجاری
   - داشتن روحیه تیمی در انجام فعالیت‌ها و ظرفیت لازم در تعامل‌های درون و بیرون سازمان
   - مستند سازی در فرایندهای سازمانی، تولید و نقل خبر و ارایه گزارشات حرفه‌ای
   - رعایت اصول حرفه‌ای رسانه‌ای ملی و بین‌المللی به ویژه رسانه‌های الکترونیک با تاکید بر «شفافیت»، «جامعیت» و «درستی» خبر
   - رعایت اصل بی طرفی، اعتدال، عدم جانبداری، امانت و صداقت در عملکرد و انتشار اخبار و رویدادها
   - ترغیب روحیه شهامت، نقادی، پرسشگری و پاسخگویی در عرصه اطلاع‌رسانی ملی

 
 شرکای تجاری "تین " (Business Partners)
با توجه به رویکرد تین در بازار بر مبنای تعامل و ارتباط سازنده با تمامی فعالان حوزه حمل و نقل و حضور مخاطبان گسترده در داخل کشور، انواع مخاطبان و مشتریان تین عبارتند از: 

   - مراکز تصمیم گیرنده، سازمان‌ها و نهادهای قانونی شامل مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه و شهرداری‌ها
   - نهادها و تشکل های صنفی و حرفه ای موثر و نقش آفرین در صنعت و بازار حمل و نقل
   - فعالان بخش خصوصی(حقوقی و حقیقی)، شخصیت ها و افراد تاثیرگذار در صنعت اعم از مالکان، مدیران، صاحبنظران، نویسندگان، تحلیلگران و ...
   - رسانه‌های عمومی، تخصصی
   - بدنه صنعت شامل تمامی کارشناسان رده های مختلف، خلبانان، ملوانان و رانندگان ناوگان حمل و نقل
   - عموم کاربران و استفاده کنندگان از صنعت حمل و نقل


تین‌نیوز ارتباطات گسترده‌ای با سازمان‌ها، شرکت‌ها و انجمن‌های صنفی متعدد جهت پوشش خبری، تحلیل محتوا، انتشار نشریه، مشاوره روابط عمومی و مشارکت در برگزاری کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها، برگزاری تورهای تخصصی، تولید فیلم و ....داشته و دارد.
برخی از شرکای تجاری تین نیوز عبارتند از:
 
 

اعضای هیات مدیره:

عضو هیات مدیره: مهندس علی‌اکبر سهیلی
سمت فعلی: رئیس هیئت مدیره ساپتا، عضو هیئت مدیره شرکت های ساپتا، ایران سوئیچ و صانیر و ...
سابقه فعالیت: عضو هیات مدیره سندیکای برق ایران، مدیرعامل شرکت ساپتا
تحصیلات:
کارشناسی مهندسی صنایع - دانشگاه صنعتی شریف


عضو هیات مدیره: دکتر عباس نامجو
سمت فعلی: عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ
سابقه فعالیت: معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ، قائم مقام مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، مدیر مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی، مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی منطق آزاد
تحصیلات:
کارشناسی باستان شناسی از دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد پژوهش هنر - دانشگاه تربیت مدرس
دکتری باستان شناسی - دانشگاه تربیت مدرس


عضو هیات مدیره و مدیرعامل: مهندس مسعود ذهبیون
سمت فعلی: مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی تین، مدیر مسئول هفته نامه حمل و نقل،
سابقه فعالیت: مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، مشاور دبیرشورای عالی و مدیر فناوری اطلاعات دبیرخانه شورای عالی منطق آزاد، معاون پشتیبانی کارخانجات لکوموتیو راه آهن(کرج)، عضو هیات مدیره و مدیرعامل موسسه فرهنگی شریف،  مدیر بخش رایانه نمایشگاه بزرگ قران کریم، مدیر واحد فوق برنامه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف
تحصیلات:
کارشناسی مهندسی متالورژی - دانشگاه صنعتی شریف
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و اقتصاد سنجی - دانشگاه UITM لهستان


اصول کار تین‌نیوز
تین‌نیوز فعالیت خود را از سال 1387 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات صنعت حمل و نقل ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
  
- مشی رسانه‌‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است.  اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و با کندوکاور بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث، به زوایای پنهان و آشکار اخبار این صنعت  بپردازند.

- این مجموعه تخصصی رسانه‌ای، خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل دانسته  و بدون جهت گیری های سیاسی و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی قصد خدمت دارد.

- این مجموعه نقد و تحلیل کارشناسانه عملکرد دستگاه‌ها و مسئولان را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند.

- تحریریه تین نیوز همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه خود می‌کوشد عرصه‌های جدید در اطلاع‌رسانی به هنگام و شفاف را جستجو نموه و بگشاید.

شورای سیاستگزاری تین 
مدیر مسئول و رئیس شورای سردبیری: مسعود ذهبیون
معاون تحریریه:سرکار خانم مژگان اثباتی
 

منشور اخلاق حرفه‌ای تین‌نیوز
اعضای تحریریه شبکه خبری اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این منشور مقررات اداری یا مسائل انضباطی شبکه خبری نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که همکاران بخش تحریریه اعم از خبرنگاران و سردبیران و .... با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین «شبکه خبری صنعت حمل و نقل – تین نیوز » است.

1-وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه خبرنگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی خبرنگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر خبرنگاران فعال در «تین‌نیوز» است.

2-«شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل – تین نیوز» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد.

3-خبرنگاران تین نیوز  در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود.

4-وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند‌ این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند.

5-رسالت اجتماعی حرفه خبرنگاری ایجاب می‌کند که خبرنگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «تین نیوز» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند.

6-خبرنگاران «تین نیوز» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار خبرنگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در شبکه خبری تصحیح می‌کنند.

7-خبــرنگاران و نویسندگان «تین نیوز» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «تین نیوز» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و خبرنگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند.

8-خبرنگاران  فعال در «تین نیوز» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند.

9-به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «تین نیوز» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک خبرنگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد خبرنگاران «تین نیوز» مذموم و مطرود است.

10-حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. خبرنگاران و نویسندگان «تین نیوز» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند.

11-خبرنگاران و نویسندگان «تین‌نیوز» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش  و چه در نظر استفاده نمی‌کنند.

12-خبرنگاران «تین نیوز» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی خبرنگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد.

13-خبرنگاران «تین نیوز» برای کسب خبر، صریحا خود را خبرنگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند.

14-خبرنگاران «تین نیوز» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «شبکه خبری» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «تین نیوز» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند.

15-اولین و مهم‌ترین دغدغه خبرنگاران «تین نیوز»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «تین نیوز» است.‌ این بدان معناست که توفیق «تین نیوز» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلا‌ش‌های بی‌وقفه خبرنگاران آن است.

16-خبرنگاران «تین نیوز» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از نشریه علی‌الخصوص نشریات رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی شبکه خبری، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند.

17-خبرنگاران «تین نیوز» نام و عنوان «تین نیوز» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند.

18-اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله مدیران ارشد این صنعت در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی خبرنگاران نباید کیفیت محتوایی شبکه خبری را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد.

19-از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، خبرنگاران «تین نیوز»،  تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با نشریه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند.

20-ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری شبکه خبری مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای خبرنگاران در قبال شبکه خبری است.

21-وبلاگ شخصی حق مسلم هر فرد است. خبرنگاران «تین نیوز» نیز از‌این قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که وبلاگ‌نویسان تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در شبکه خبری باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان خبرنگاران «تین نیوز» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی  شبکه خبری تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، خبرنگاران «تین نیوز» هرگونه فعالیت وبلاگی، حضور در شبکه های اجتماعی  و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید نشریه را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند.

22-خبرنگاران فعال در «تین نیوز» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و‌ این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند.

23-هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر خبرنگاران «تین نیوز» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این پایگاه خبری قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات خبرنگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد.

24- خبرنگاران فعال در «تین نیوز» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به خبرنگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران شبکه خبری اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال خبرنگاران فعال در «تین نیوز» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار شبکه خبری قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی خبرنگاران از ‌این قاعده مستثنی است.

25- خبرنگاران «تین نیوز»  با اجازه و هماهنگی با شبکه خبری به منظور کسب اخبار  در سفرهایی که توسط سازمان ها و نهادها برگزار می شود شرکت می کنند.

 

میثاق‌ اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها

مقدمه

میثاق‌ حرفه‌ای رسانه‌ها، پیمانی است که مدیران رسانه‌های امضاکننده درپی تحقق اصول حرفه‌ای در رسانه خود و به منظور ایفای صحیح رسالت مطبوعاتی و نظارتي رسانه، داوطلبانه آن را امضا کرده‌اند و همه ارکان رسانه تحت مدیریت خود را به اجرای تعهدات آن هدایت می‌کنند. امضاکنندگان مخیرند بنا به مقتضیات رسانه خود، بندهایی را به این میثاق اضافه کنند.

امضاکنندگان این میثاق به منظور ایجاد ضمانت اجرای میثاق‌نامه، 2 نفر از میان خود، يك نفر استاد ارتباطات، یک نفر پيشكسوت مطبوعاتي و يك نفر حقوقدان مسلط به حقوق مطبوعات را به عنوان"شوراي داوری" به مدت يك سال انتخاب می‌کنند. آيين‌نامه اين شورا، الزامات و اقدامات تنبیهی مترتب بر عدم التزام و یا عدم اجرای این میثاق، توسط امضا كنندگان تصویب می‌شود. هم‌چنین رسیدگی به شکایت اشخاص از رسانه‌هاي امضاكننده‌ی ميثاق‌، اعتراض رسانه‌ها به یک‌دیگر و روزنامه‌نگاران آن‌ها به رسانه متبوع خود به عهده اين شورا است. آيين‌نامه و تصمیمات شورا نمی‌تواند ناقض قوانین جاری به ویژه قانون مطبوعات باشد.  

شورای داوری علاوه بر رسیدگی به مواردی که از سوی ذی‌نفعان به شورا ارجاع می‌شود، هرسال در موعد معینی گزارش رعایت مفاد این منشور از سوی همه امضا کنندگان را تهیه و منتشر می‌کند.

 

میثاق‌نامه

بسم الله الرحمن الرحيم

اگر چه رسانه‌ها، وظيفه ديده‌باني دارند اما به اين معنا نيست كه خود را مبرا از نظارت شهروندان و نظام خودكنترلي ببينند. از اين‌رو ما، امضاکنندگان این میثاق‌نامه، علاوه بر الزامات قانوني و در راستاي آزادي مسئولانه، خود را متعهد به اصول زير مي‌دانیم و در صورت تخطي، به رأي شوراي داوري در باره خود گردن مي‌نهیم:

اصول اجتماعی و ملی:

1- به قانون اساسی به عنوان منشور ملي، التزام عملی داریم.

2-بر اساس تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، از ارزش‌های دینی، انقلابی ، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی حمایت می‌کنیم.‌‌

3- به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی احترام می گذاریم و  از هرگونه تحریک قومیت‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌پرهیزیم.

4- از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی است، پرهیز می‌کنیم.

5- خود را موظف به انتشار سریع و به‌موقع مشکلات جامعه می‌دانیم و در این مسیر از ملاحظاتی که منجر به خودسانسوری می‌شود پرهیز می‌کنیم

محتوای رسانه:

6- راست گویی و نقل صحیح و دقیق اخبار را به عنوان نخستین اصل حرفه ای، سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.

7- اخباری را که منبع آن‌ها مشخص و معتبر نباشد منتشر نمي‌کنیم و اعتقاد داریم منبعی که حتي با رعايت اصل محفوظ ماندن هويتش توسط رسانه، باز هم مسئوليت خبری را كه در اختیار رسانه قرار مي‌دهد، نمي‌پذيرد قابل اتکا و اعتماد نيست.

8- خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به گونه‌اي عمل مي‌کنیم كه مخاطب، متوجه تمايز این دو گونه بشود.

9- آگهی و رپرتاژ آگهي را صریحا از مطالب و محتوای رسانه تفکیک می‌کنیم.

10- در نقل هرگونه محتوا خود را ملزم به درج نام منبع و یا پدیدآورنده می‌دانیم.

11-در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدویت دارد، از كاربرد حروف اختصاري براي اشخاص و ساير شيوه‌هاي مشابه در كنار نشاني‌دادن به نحوي كه بر همان اشخاص، تعيّن پيدا كند خودداري مي‌كنیم.

12- در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه‌نمایی و یأس‌آفرینی پرهیز می‌کنیم.

 

رفتار رسانه‌ای:

13- در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شویم، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی می‌کنیم.

14- برای کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی می‌کنیم و به صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده نمی‌کنیم.

15- از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانوني به‌ويژه امضاكنندگان اين ميثاق، پرهیز می‌کنیم و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی" و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح می‌کنیم.

16- برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه می‌گیریم و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل می‌کنیم.

17- حریم خصوصی افراد را محترم می‌شماریم و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی‌کنیم.

18- متوجه حقوق کم‌توانان، آسيب‌ديدگان، متهمان و حتي مجرمان هستیم و در مصاحبه يا گرفتن عکس از آن‌ها به اجازه از خودشان بسنده نمي‌کنیم و به اصولي فراتر از آن پايبند هستیم و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می‌دهیم.

19 – حقوق کودکان را محترم می‌شماریم و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیر متعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می‌کنیم و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می‌کنیم.

 

رفتار سازمانی:

20- حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می‌دانیم و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می‌کنیم. هم‌چنين در ليست بيمه خود براي همكاران تحريريه از سمت‌هاي غيرِروزنامه‌نگارانه استفاده نمي‌كنیم.

21- در هنگام جذب و به كارگيري همكاران تمام وقت، به‌ويژه اگر در يكي از رسانه‌هاي عضو ميثاق، مشغول به كار باشند، صرفا پس از تسويه حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلي، آنان را برای همکاری می‌پذیریم.

22- برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه‌نگاران، دریافت هدیه غیر متعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌دانیم و به‌هيچ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمي‌پذيریم و همكاران خود را هم از پذيرش چنين هدايايي منع مي‌كنیم. میزان هدیه متعارف را شوراي داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند.

23- وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می‌کنیم و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به‌طور آشکار و شفاف اعلام می‌کنیم.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
آرشیو
آرشیو
آرشیو