| کد خبر: 12617 |

تین نیوز | طبق اطلاعات به دست آمده از سازمان های پلیس راهور، پزشکی قانونی و سازمات راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، آمار تلفات طی هشت سال گذشته، حدفاصل سال 1384 تا 1392 به بیش از 200 هزار نفر می رسد.
  
به گزارش تین نیوز، تلفات ناشی از حوادث رانندگی کشور - جاده ای و شهری - حد فاصل سال 1384 تا سال 1392 به 202 هزار و 300 نفر می رسد و این در حالی است که تعداد مصدومان حوادث جاده ای در مدت مشابه برابر با دو میلیون و 571 هزار و 364 نفر بوده است.

طبق آمار پزشکی قانونی، در طول هشت سال مورد نظر هر چه از سال 84 به سمت 92 حرکت می کنیم، از آمار تلفات کاسته و در مقابل به آمار مصدومان اضافه می شود. به طور مثال تعداد تلفات سال 84 معادل 27 هزار و 775 نفر و در سال 92 به 17 هزار و 994 نفر کاهش داشته است اما تعداد مصدومان از 274 هزار و 257 نفر در سال 84 به 315 هزار و 719 مصدوم در سال 92 افزایش داشته است.

سهم 31 درصدی جوانان از تلفات جاده ای دهه 80
به همین خاطر بیشترین آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی اعم از تلفات و جراحت در دهه 80 متعلق به سال 84 است، همچنین 31 درصد تلفات جاده ای دراین دهه را جوانان 29-18 سال تشکیل می دهند و طبق آمار اعلام شده 55 درصد تلفات به دلیل ضربه مستقیم به سر شناسایی شده است. همچنین 50.7 درصد متوفیان در محل حادثه جان خود را در محل حادثه از دست داده اند و قریب به 40 درصد نیز جان خود را در بیمارستان از دست داده اند که جای تعمل و تفکر بیشتری دارد.
 
از نظر تعداد تلفات " در محل وقوع حادثه"  حد فاصل سال 85 تا 90، استان ایلام، با قریب به هفت هزار فوتی رکورددار است و استان های سمنان و سیستان و بلوچستان در رتبه های بعدی قرار دارند.

از نظر تعداد تلفات "در حین انتقال به مراکز درمانی" در همین مدت زمان، استان کردستان بیشترین و استان تهران کمترین تلفات را داراست.

تهران، رکورد دار تلفات ناشی از تصادفات در مراکز درمانی

همچنین استان های رکورد دار تلفات در مراکز درمانی به ترتیب عبارتند از تهران که نزدیک به نیمی از مجروحانی که به  مراکز درمانی منتقل شده اند در کام مرگ فرو رفته اند و مشخصا استان ایلام در رتبه آخر قرار دارد زیرا اکثر متوفیان در زمان وقوع حادثه جان خود را از دست داده اند.
 
گفتنی است 40.7 درصد از تلفات رانندگی در این بازه زمانی به رانندگان مربوط می شود و 11 هزار و شش نفر از متوفیات در سال 85 علی رغم کاهش چهار هزار و 749 نفری در سال بعد، مجدد رویه افزایشی به خود می گیرد به طوری که نهایتا در سال 89 به شش هزار و 804 نفر می رسید و بیشترین تلفات رانندگان در استان بوشهر و کمترین آن در استان تهران رخ داده است.

کمترین تلفات عابرین در اختیار سمنان است

همچنین 34.2 درصد تلفات رانندگی را سرنشینان و 24.3 درصد نیز عابرین تشکیل داده بودند که استان تهران بیشترین و سمنان کمترین تلفات عابر را بر جای گذاشته اند. در این میان نیز 0.09 درصد از متوفیات از وضعیت نامعلومی مبنی بر عابر، سرنشین و راننده برخوردارند.

لازم به ذکر است، در سال 89 خودروهای سواری با هشت هزار و 242 کشته در تصادفات رانندگی در میان سایر وسایل نقلیه رتبه نخست را در دست دارند. البته خودروهای سواری در سال 88 هفت هزار و 930 کشته برجا گذاشته بودند که نسبت به سال 85 کاهش یک هزار و 903 نفری داشته اند و در مجموع 34 درصد از کل تلفات ناشی از تصادفات را به خود اختصاص داده است.

سهم هر یک از عوامل دخیل در حوادث رانندگی
به علاوه، موتور سیکلت ها با 25.7 درصد، عابر 24.3 درصد، وانت بار 6.4 درصد، کامیون و تریلی 3.7 درصد، اتوبوس و مینی بوس 2.5 درصد، سایر وسایل 2درصد و موارد نا معلوم نیز 0.7 درصد از کل تلفات رانندگی را به خود اختصاص داده اند.
 
اگرچه خودروهای سواری در تلفات رانندگی در رتبه نخست قرار دارند، اما تلفات ناشی از موتورسیکلت ها در حین حادثه نیز در جای خود به عنوان دومین وسیله نقلیه پر تلفات قابل توجه است و از آن مهمتر، سهم تلفات موتور سیکلت ها در حوادث استان هاست که در این میان 45 درصد از متوفیانی که در هنگام وقوع حادثه رانندگی در استان بوشهر سوار بر موتور سیکلت بوده اند و خراسان رضوی در رتبه چهارم و استان سمنان با 15 درصد کمترین میزان تلفات موتوری در حوادث رانندگی داخل استانی را به خود اختصاص داده است.
 
رشد 7.2 درصدی تعداد مصدومین در سال 91
اگر بخواهیم آمار تلفات و مصدومین حوادث رانندگی سال 90 و 91 را مقایسه کنیم، شاهد رشد مصدومین و کاهش متوفیات خواهیم شد. به طوری که تعداد متوفیات در سال 91 برابر با 19 هزار و 89 نفر نسبت به سال 90 با تعداد تلفات دو هزار و 68 نفر، 4.9 درصد کاهش داشته است و این درحالی است که 297 هزار و 257 مصدوم در سال 90 با رشد 7.2 درصدی به 318 هزار و 802 نفر مصدوم در سال 91 رسید.

در ادامه این روند، تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سال 92 به 17 هزار و 994 نفر کاهش یافت و نسبت به سال 91 توانست 5.7 درصد نزول پیدا کند که  در میان استان های کشور خراسان جنوبی، 34 درصد رشد مثبت و استان قزوین 20 درصد رشد منفی داشته است. همچنین تعداد مصدومان سال 92 با یک درصد کاهش نسبت به سال 91 به 315 هزار و 719 نفر رسید.

کاهش 5.4 درصدی تلفات نوروزی 93 نسبت به سال گذشته
در پی سفرهای نوروزی سال 93 که دولت یازدهم تدابیر ویژه ای برای مهار حوادث رانندگی اندیشیده بود، تعداد تلفات رانندگی نسبت به مدت مشابه از تعداد 1601 کشته با کاهش 5.4 درصدی  به  1514 متوفی در سال جاری رسید و تعداد مصدومان نیز از 27 هزار و 205 نفر در سال 92 با رشد منفی 6.4 درصد نهایتا به 25 هزار و 463 مصدوم رسید.
 
در پایان باید خاطرنشان کرد در کشور ایران عامل انسانی، حرف اول حوادث رانندگی را می زند و فرهنگ سازی برای کاهش حوادث رانندگی تنها در صورت عملکرد منطقه ای و استانی نتیجه در بر خواهد داشت؛ به طوری که شاید  در یک استان فرهنگ سازی برای عابرین پیاده از اهمیت بیشتری بر خوردار باشد و در استان دیگر نحوه رانندگی خودرو های سواری یا موتورسیکلت ها اولویت بیشتری به خود اختصاص دهد. 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل