| کد خبر: 39165 |

تین نیوز |  آلودگی هوا تاثیرات نامطلوبی روی سلامت انسان دارد و مهم ترین تاثیر آن بر سلامت ریه، قلب و عروق و مغز است. نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده است كه آلاینده های هوا می توانند برخی بیماری ها را ایجاد و برخی دیگر را تشدید كنند.
در حال حاضر بیش از یكصد بررسی در سراسر جهان انجام شده كه نشان می دهد با افزایش آلودگی هوا میزان عمر بیشتری از مردم از بین می رود. اما كاهش آلودگی هوا در ایران قبل از هر چیز نیازمند اجرای طرح های بلندمدت است.
ما باید روی راهكارهای بلندمدت برای رفع این معضلات كار كنیم. مطالعات بالینی كه در دیگر نقاط دنیا انجام شده ارزشمند است و می توان از تجربه ها و نتایج آنها برای تهران هم استفاده كرد. مثلامطالعاتی كه روی ٨ نفر انجام شده نشان داده كه آلودگی هوا روی عملكرد ریه تاثیر دارد و همچنین باعث بروز پیری زودرس و نقص عملكرد عروقی در بدن می شود.
به طور كلی آلودگی هوا عامل بسیاری از مشكلات و بیماری های سال های اخیر است. حتی بیماری ام. اس هم تحت تاثیر آلاینده های هوا ایجاد و تشدید می شود.
در تهران هم هر چقدر كه آلودگی بیشتر باشد مشكلات عروقی و قلبی هم افزایش خواهد یافت. این افراد باید به بیمارستان ها و پزشكان مراجعه كنند و در نهایت این فرآیند هزینه های زیادی را به دولت تحمیل می كند. با افزایش هر درصد آلودگی هوا، مرگ و میر نیز افزایش می یابد.
لذا مروری بر تجربیات دیگر كشورها در سال های اخیر به ویژه در اسپانیا و مكزیك نشان می دهد اجرای طرح های كاهش آلودگی هوا تا حد زیادی نتیجه بخش بوده است. به همین دلیل برای كاهش آلودگی هوا باید روی سیاستگذاری هایی كار كنیم كه موجب توقف تولید آلاینده ها می شوند. امروز من خوشحالم در كشوری هستم كه جنبش زیادی برای تغییرات مثبت در آن انجام می شود و امیدوارم تا سال ٢ ٢ دولت ایران بتواند به تغییرات خوبی برسد و هوایی سالم در همه شهرهای ایران فراهم شود.
در سوییس در همین جهت كار كردیم در تهران هم باید اهداف عملیاتی برای كاهش آلاینده ها انجام و نتایج تحقیقات و پایش ها اجرا شوند و این طور نباشد كه همه چیز فقط روی كاغذ باشد. ٢٥ سال پیش در سوییس كارهای لازم تحقیقاتی و اجرایی را انجام دادیم و اكنون می بینیم كه نمودار آلودگی ها كاهش یافته است. بنابراین این نشان می دهد اگر بخواهیم كاهش آلودگی هوا كنترل شدنی است.
در رابطه با سیاست ها و برنامه های دولت ها در حوزه آلودگی هوا هم می توان گفت خیلی از دولت ها به استفاده از دانش و به كارگیری علم در برنامه ریزی ها اعتقادی ندارند و آن را پیگیری نمی كنند و این نگاه و رویكرد پیامدهای بدی دارد.
اما خیلی از كشورها هم رهنمود هایی را كه توسط سازمان بهداشت جهانی مطرح شده قبول كردند و من امروز تبریك می گویم كه ایران این رهنمودها را پذیرفته است. همه كشورها باید این رهنمود ها را انجام دهند. هوای تهران آلوده است اما تهران پیشرفت خوبی برای بهبود كیفیت هوا داشته است و این امر تصادفی نبوده و شما در این زمینه كار كردید.
استانداردها برای كاهش آلاینده هایی مثل گوگرد باید در همه كشورها و نه فقط برای زمستان بلكه در همه فصل های سال اجرا شود. این انگیزه خوبی است برای كشورهای مختلف و برای ایران كه نه تنها به یورو ٢ برسند بلكه به یورو ٥ و پس از آن هم به سمت یورو ٦ بروند تا مردم ایران هم مانند مردم بسیاری از كشورهای اروپایی از هوای خوبی برخوردار باشند.
لذا پایش آلودگی هوا باید در سطح خیلی بالایی انجام شود و تحقیقات مستمری داشته باشیم تا ببینیم آلودگی هوا آیا با اجرای طرح های دولت كاهش یافته است یا نه. بعضی عقیده دارند انجام این كارها خیلی هزینه دارد اما چنین نگرشی اشتباه است. اگر آلودگی كمتر باشد هزینه های واقعی آن كمتر خواهد بود. اگر آلودگی هوا كم شود توسعه اقتصادی صورت می گیرد.

    *پروفسور كونزلی فارغ التحصیل دانشگاه بركلی كالیفرنیا و معاون انستیتو بهداشت عمومی سوییس است كه روز پنجشنبه در سومین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا در تهران سخنرانی كرد. او در حال حاضر مدیر بخش تحقیقات این انستیتو هم هست كه مدیریت بیش از ١٨ دانشمند شامل بیش از ١ دكترای تخصصی را بر عهده دارد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل