| کد خبر: 356 |

تین نیوز |  بیش از یک قرن و نیم از حضور موتورهای درون‌سوز در زندگی بشر می‌گذرد. در حقیقت موتورهای درون‌سوز از گذشته‌های دور همراه تمدن بشری بوده ‌و در حوزه‌های مختلف از خشکی تا دریا و هوا به‌عنوان یک چراغ روشن نقش مهمی ‌ایفا کرده است.
 
حضور موتورهای درون سوز در زمینه های مختلف زندگی بشر به ایجاد تحولات گسترده ای منجر شده و منشأ خدمات بزرگی در حوزه صنعت بوده است. در دنیای امروز بین استفاده از موتورهای درون سوز و سوخت های نفتی ارتباط عمیق و تنگاتنگی وجود دارد و این وابستگی تا جایی پیش رفته که موتورهای درون سوز به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا شناخته شده است. از این رو لازم است چگونگی احتراق سوخت در موتورهای درون سوز و بهبود بازده این موتورها به عنوان یکی از اولویت ها و اقدامات اساسی مورد توجه متخصصان این حوزه قرار گیرد. از این رو با توجه به اهمیت این موضوع چند سالی است همایشی تحت عنوان موتورهای درون سوز و نفت با هدف استفاده از فناوری های جدید در این حوزه برگزار می شود. هشتمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت از بیست و هشتم تا سی ام بهمن با همکاری انجمن علمی موتور ایران و پژوهشگاه صنعت نفت و به میزبانی این پژوهشگاه در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
 
فناوری قدیمی
 موتور درون سوز یا موتور احتراق داخلی - همان طور که از نامش پیداست- از طریق فرآیند احتراق داخلی انرژی نهفته در سوخت های فسیلی مانند بنزین، گازوئیل یا نفت و گاز مایع را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. به عبارت دیگر در این موتورها سوخت در داخل محفظه موتور سوزانده می شود. اگر نگاهی به پیرامونتان بیندازید و قدری عمیق تر در طرز کار وسایل متحرک اطرافتان کاوش کنید، متوجه می شوید در طیف گسترده ای از این وسایل متحرک، نیروی لازم برای حرکت از طریق موتورهای احتراق داخلی تامین می شود. بنابراین تردیدی نیست موتورهای احتراق داخلی در زندگی روزمره بشر نقش مهمی داشته باشد. اگر روزی در عملکرد این موتورها که بخصوص در شبکه حمل و نقل کشور ایفاگر نقش اصلی است، اختلال ایجاد شود، تصور کنید با چه پیامدهایی مواجه خواهید شد. بر این اساس شاید بتوان گفت موتورهای احتراق داخلی از گسترده ترین و کاربردی ترین انواع موتورها در دنیای امروز است که بیشترین کاربرد آن را می توان در حوزه حمل و نقل و بخصوص در خودروها مشاهده کرد. علاوه بر این عملکرد ژنراتور های مولد برق که هنگام قطع برق از آن استفاده می شود و همچنین پمپ های آب و بسیاری دیگر از کاربردهای مشابه نیز بر انرژی جنبشی ذاتی ناشی از احتراق سوخت در موتورهای درون سوز مبتنی است.
 
نخستین موتور احتراق داخلی سال 1876 ساخته شد. البته پیش از این نیز موتورهایی با این ویژگی طراحی شده بود که استفاده از آنها موفقیت آمیز نبود و در عملکرد هر یک از آنها اختلالات و نواقصی وجود داشت که بتدریج رفع و اصلاح شد تا این که سرانجام یک مخترع آلمانی موفق شد موتور احتراق داخلی چهارزمانه را طراحی کند. کارکرد موتورهای درون سوز چهارزمانه شبیه به کارکرد موتورهای رایج امروزی است. البته از آن زمان تاکنون در طراحی و ساخت این موتورها تغییر قابل توجهی ایجاد نشده و به همین علت عملکرد موتورهای امروزی با موتورهایی که بیش از 200 سال از اختراع آن می گذرد تقریبا مشابه است. حتی عملکرد موتورهای پیشرفته نیز مشابه همان موتورهای قدیمی است.
 
به گفته مصطفی میرسلیم، رئیس هشتمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت، گرچه موتورهای درون سوز مزایای بسیاری دارد که با توجه به این مزیت ها نمی توان کاربرد این گروه از موتورها را در حوزه های مختلف به دست فراموشی سپرد اما استفاده از موتورهای درون سوز پیامدهایی را نیز همراه دارد که یکی از این پیامدها آلودگی هواست. توجه به این پیامد که به یکی از مشکلات کلانشهرها تبدیل شده، کار متخصصانی را که در حوزه طراحی و ساخت موتورهای درون سوز فعالیت می کنند به مراتب دشوارتر خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: امروز به لطف چشم انداز روشنی که مدیریت هوشمند برای ما به تصویر کشیده، بهره برداری از راهکارهای مختلف برای کاهش اتلاف انرژی و همچنین در اختیار داشتن راه هایی برای بازیافت انرژی و بهره برداری بهینه از موتورهای درون سوز فقط یک آینده نگری به شمار نمی آید، بلکه چنین اقداماتی می تواند به عنوان یکی از فعالیت های روزمره در حوزه انرژی مورد توجه قرار گیرد. میرسلیم در ادامه با تاکید بر لزوم همکاری متخصصان و افراد دست اندرکار در صنعت پالایش فرآورده های نفتی یادآور شد: این همکاری می تواند راهکار مناسبی برای بهبود کیفیت سوخت های نفتی و روغن ها باشد؛ مزیتی که می توان آن را در کنار توسعه کاربرد سوخت های سبز و همچنین گسترش کاربرد سوخت های ترکیبی مورد توجه قرار داد.
 
گردهمایی متولیان، از چرخه چاه تا چرخ صنعت
 به گفته مهندس امیرعباس حسینی، دبیر اجرایی این همایش، در همایش های قبلی موتورهای درون سوز و نفت، رشد فناوری و استفاده از فناوری های جدید طراحی موتور و همچنین توسعه قوای محرکه موتورهای درون سوز از اهداف مطرح بود. این در حالی است که بر خلاف دوره های قبلی- که به متولیان سبد سوختی کشور توجه نشده بود- هشتمین همایش یا محوریت سبد سوختی برگزار شد. سبد سوختی کشور به معنی عام شامل سوخت است و روغن موتور به عنوان محرکه موتور در کنار سوخت، در سبد سوختی گنجانده می شود. به گفته حسینی این سبد سوختی نه فقط عملکرد موتور و نیروی محرکه آن را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه می تواند از جمله عوامل تاثیرگذار بر آلودگی محیط زیست باشد. سوخت های دیزلی و بیودیزلی سازگار با محیط زیست از دغدغه های اصلی مطرح در سبد سوختی کشور است که با توجه به اهمیت این موضوع یکی از محورهای اصلی همایش به این سوخت اختصاص داده شده بود.
 
حسینی در ادامه اظهار امیدواری کرد، پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان رکن اصلی تولید و توسعه فناوری در زمینه سوخت و نفت بتواند در کنار انجمن علمی موتور ایران و دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از متولیان اصلی در زمینه فناوری و دانش نیروی محرکه به ایفای نقش بپردازد تا در نتیجه این همکاری و تعامل بتوان استراتژی سبد سوختی کشور را به کمک توانمندی های کشور توسعه داد. کشور ما از تولیدکنندگان سوخت و انرژی در سطح دنیاست و در زمینه فناوری خودرو به عنوان یکی از مصرف کنندگان بزرگ مطرح است. از این رو در همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت از بزرگ ترین کشورهای دنیا از جمله آلمان و اتریش -که در زمینه طراحی و تولید موتورهای درون سوز نقش دارند- نیز دعوت به عمل آمده بود تا زمینه ای برای آشنایی با تجربیات این افراد فراهم شود.
 
حسینی یکی دیگر از شعارهای مهم این همایش را محیط زیست پایدار و بهینه سازی مصرف انرژی عنوان کرد. در این همایش طیف وسیعی از متخصصان از سازمان محیط زیست، صنعت خودرو، وزارت نفت و به عبارتی گروهی از متولیان از چرخه چاه تا چرخ صنعت حضور داشتند. افزایش تقاضا برای استفاده از خودروهایی با موتور قوی تر و همچنین تسریع این روند از دیگر نکاتی است که باید در عرصه تولید موتورهای درون سوز به آن توجه کرد و از آنجا که طراحی و توسعه موتورهای درون سوز با راهبردهایی که در فرآیند توسعه و تولید سوخت از آن استفاده می شود ارتباطی مستقیم دارد، می توان از موتورهای درون سوز به عنوان یک استراتژی کاربردی نام برد.
 
حسینی در پایان تاکید کرد، کاهش مصرف سوخت ضرورتی است که فقط از طریق تدوین قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و محیط زیست امکان پذیر است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل