| کد خبر: 897 |

 تین نیوز | دولت امسال بهای خودرو را گران خواهد کرد. افزایش حقوق کارمندان که وعده داده شده بود، برابر نرخ تورم باشد، نیز قرار نیست برابر شود؛ اما گویا تنها چیزی که قرار نیست اتفاق بیفتد این است که کسی به فکر مردم باشد. مهم نیست مردم چگونه زندگی می‌کنند. مهم این است که دولت ۵۰ هزار میلیارد کسری خود را تأمین کند.
 
با نزدیک شدن به پایان سال موضوع افزایش برخی کالا‌ها و همچنین بحث آغاز مرحله دوم هدفمندی و چگونگی حذف اقشار متمکن از سال آینده همچنان داغ است. از یک سوی سناریوی افزایش قیمت برای سال آینده ادامه دارد و از سوی دیگر، هنوز بهای حامل‌های انرژی در سال آینده مشخص نشده است.
 
هفته‌های گذشته، یکی از مباحث مطرح در زمینه افزایش قیمت‌ها، افزایش حامل‌های انرژی بود که واکنش‌های ضد و نقیضی از سوی دولتمردان و همچنین نمایندگان مجلس را به دنبال داشت؛ اما با نزدیک شدن به پایان سال، دولت شتاب خود را در تصمیم گیری‌ها بالا برده است، به گونه‌ای که در هفته جاری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد، در سال آینده بهای آب افزایش ۲۰ درصدی خواهد داشت.
 
پیش از این نیز در روزهای گذشته، مقام‌های دولتی و همچنین وزیر نیرو از افزایش ۲۵ درصدی بهای برق خبر داده بودند. بنا بر قانون بودجه ۹۳ دولت اجازه دارد برای تأمین ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه هدفمندی یارانه‌ها، قیمت برخی اقلام را تا ۳۸ درصد افزایش دهد که این اقلام شامل حامل‌های انرژی و آب و برق نیز می‌شود؛ اما اینکه این مصوبه در اوضاع کنونی باید اجرا شود یا نه، جای تأمل دارد.
 
غلامعلی جعفر‌زاده امین آبادی در این باره ‌گفت:آنچه ‌مشخص است، اینکه از ۴۸ هزار میلیاردی که در لایحه بودجه دیده شده است، هیچگاه دولت نتوانسته ‌در بهترین شرایط بیش از ۲۸ هزار میلیارد وصول کند و گاهی این میزان تا ۲۲ هزار میلیارد هم کاهش پیدا کرده است. پس اگر دولت امسال هم بتواند به ‌۲۸ هزار میلیارد تومان دست پیدا کند، حدود ۲۰ هزار میلیارد کسری بودجه خواهد داشت.
اما دولت برای تأمین این میزان پول، ‌راهکارهای گوناگونی ‌در پیش گرفته است؛ شیوه نخست این است که دولت بیاید و قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.
راه دوم آنکه از بانک مرکزی این پول را استقراض کند که در این حالت، باعث افزایش نقدینگی در بازار می‌شود و به افزایش نرخ تورم در جامعه دامن خواهد زد.
به هر حال برای تأمین این مبلغ، باید دو کار ‌انجام دهیم؛ نخست اینکه درآمد ایجاد کنیم و دوم هزینه‌های دولت را کاهش دهیم. برای افزایش درآمد، راهکار‌هایی که گفته شد پیش روی دولت است اما نکته‌ای که اینجا دولت از آن ‌غافل شده، شیب تندی است که ‌در پیش گرفته و موجی از نا‌امیدی و اضطراب را در جامعه به راه انداخته است.
این نماینده گفت: قرار نبود دولت این گونه و یکباره همه چیز را گران کند، بلکه قرار بود شیب افزایش خدمات دولتی و همچنین حامل‌های انرژی با شیب کمتری باشد.
جعفر‌زاده افزود: شیوه دوم در تأمین مبلغ یارانه‌ها کاهش هزینه‌ها بود و آن باید به گونه‌ای شود که کسانی که به این مبالغ نیاز ندارند، یارانه نگیرند.
این نماینده گفت: مردم کشور تحمل یک شوک اقتصادی دیگر در جامعه را ندارند. ما به شدت با ‌نام‌نویسی دوباره افراد برای دریافت یارانه مخالفم، چرا که انجام این کار یک هزینه اضافی برای دولت است و دوباره باعث تکرار داستان سبد کالا خواهد شد‌ و هزینه اضافی است که بر گردن دولت و مردم گذاشته می‌شود.
قرار نیست یک کار از اول آغاز شود. هم‌اکنون ما میانه یک ‌کاریم؛ بنابراین، دولت باید با‌ ‌اطلاعاتی که‌ دارد، شروع به بررسی شرایط افراد و حذف ‌یارانه ثروتمندان کند. معنی ندارد دوباره ‌نام‌نویسی کند، نیازی نیست دوباره در جامعه شوک روانی برانگیزد.
این نماینده در پایان گفت: هم‌اکنون درآمد‌های دولت کافی نیست و دولت ۲۰ هزار میلیارد کسری بودجه برای هدفمند کردن یارانه‌ها دارد. به هر حال باید تأمین شود، این کار می‌تواند از افزایش حامل‌های انرژی و کاهش هزینه‌های دولت انجام شود؛ کاهش هزینه کنونی نیز ‌فقط حذف یارانه بگیر‌ها هستند.
بنا‌براین آن گونه که قانون به دولت اجازه داده، دولت می‌تواند برای تأمین ۵۰ هزار میلیارد تومان از راهکارهایی که ‌دارد، استفاده کند تا به این مبلغ دست یابد.‌ دولت می‌تواند ۲۰ درصد بهای آب گران کند و همچنین بهای بنزین و حامل‌های انرژی را بالا ببرد.
دولت امسال بهای خودرو را گران خواهد کرد. افزایش حقوق کارمندان که وعده داده شده بود، برابر نرخ تورم باشد، نیز قرار نیست برابر شود؛ اما گویا تنها چیزی که قرار نیست اتفاق بیفتد این است که کسی به فکر مردم باشد. مهم نیست مردم چگونه زندگی می‌کنند. مهم این است که دولت ۵۰ هزار میلیارد کسری خود را تأمین کند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل