| کد خبر: 5906 |

  تین نیوز | عضو کمیسیون عمران مجلس با یادآوری اینکه با توجه به نفت خیز بودن ایران جایگزینی سیمان به جای قیر به علت گرانی این فرآورده نفتی قابل قبول نیست، گفت: جایگزینی رویه‌های بتنی با آسفالت به علت گرانی قیر توجیه ندارد.
 
حسین محمدزاده  درباره بخشنامه وزیر راه و شهرسازی برای توسعه رویه‌های بتنی به جای رویه‌های آسفالتی تولید شده از قیر به علت افزایش قابل توجه قیمت قیر در سالهای اخیر با بیان اینکه در بحث راهسازی و رویه سازی راه ها دو مصالح شناخته شده و بسیار رایج در دنیا استفاده می شود، افزود: بهره برداری از بتن تولید شده از سیمان و آسفالت تولیدشده از قیر دو مصالح اصلی کاربردی در صنعت راهسازی است.
 
نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزش و بهای بالای قیر در دنیا، افزود: اینکه نسخه استفاده از رویه های بتنی به علت مشکلات مالی و گرانی قیر برای کشور نفت خیز و صاحب فرآورده هایی مثل قیر  پیچیده شود خیلی قابل قبول نیست، افزود: با وجود منابع عظیم نفتی در کشور جایگزینی سیمان به جای قیر در صنعت راهسازی به علت گرانی عجز برنامه ریزی مسئولان را نشان می دهد.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری اینکه در کشوری مثل ایران با توجه به منابع وسیع نفتی که دارد  به شرط  مدیریت صحیح هزینه های راهسازی با رویه های آسفالت قیری بسیار ارزانتراز رویه های بتنی تولید شده از سیمان خواهد بود، تصریح کرد: طرح پیشنهادی وزارت راه وشهرسازی با شرایط اجرایی و قانونی فعلی کشور منطبق و هماهنگ نیست.
 
محمد زاده با یادآوری اینکه در قانون بودجه سال 93 رقمی حدود 500 هزارتن قیر به صورت خارج از سرویس و نه کاملا رایگان به سر جمع اعتبارات عمرانی وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده شده است، گفت: این اعتبار برای بخش های راهسازی روستایی و بین شهری و توسعه معابر شهری اختصاص داده شده است بنابراین با پیش بینی چنین ظرفیت بالایی جایگزینی سیمان به جای آسفالت قیری به علت گرانی توجیه ندارد.
 
وی با بیان اینکه بر اساس نرخ روز  50 درصد هزینه احداث یک راه و مسیر متعارف برای تامین قیر اختصاص دارد، ادامه داد: دولت به صورت ویژه وکلان این هزینه ها را با مصوبه در نظر گرفته شده در قانون بودجه 93 پرداخت کرده است بنابراین حداقل در سال جاری با توجه به ظرفیت های پیش بینی شده استفاده از رویه های بتنی در صنعت راهسازی خیلی منطقی نیست.
 
نماینده درگز در مجلس نهم با تاکید بر اینکه فارغ از نفت خیز بودن ایران و کم هزینه تر بودن آسفالت قیری ، به کارگیری رویه های بتنی در صنعت راهسازی اتفاق خوب ومبارکی است، تصریح کرد: چرا که هرچقدر تولید ومصرف سیمان اشاعه داده شود فعالیت کارخانه ها و چرخه اقتصادی کشور رونق خواهد یافت.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به 4 فصل بودن و شرایط اقلیمی کشور به کارگیری رویه های بتنی در برخی پروژه های خاص راهسازی مفید است و به توسعه پروژه های راه راهسازی کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    به نظر اینجانب تکلیف قانونی بودجه سالجاری به وزارت نفت مبنی بر تحویل رایگان ۵۰۰ هزار تن قیر به راه های روستایی جای بحثاست. این تصمیم در ظاهر برای محرومیت زدایی و توسعه راه های روستایی اتخاذ شده است ولی آیا کارشناسی شده است؟ آیا بجای این تصمیم افزایش بودجه وزارت راه برای خرید قیر از وزارت نفت که در واقع جابجا شدن پول بین دوئ وزارت دولتی است مقدور نبود؟ به نظر بنده این تصمیم برخلاف اقتصاد مقاومتی است زیرا این تصمیم باعثمی شود درآمدهای محتمل وزارت نفت و مخارج واقعی وزارت راه و هزینه های واقعی طرحهای راه های روستایی شفاف نشود ارزش واقعی قیر در بازار عرضه و تقاضا کمتر از واقع جلوه نماید به تکنولوژیهای متکی بر بهره وری و کاهش مصرف قیر یا تکنولوژیهای جایگزین نمودن قیر با مصالح ارزانتر بی توجهی شود درآمدی که می تواند از محل صدور قیر حاصل شود بدست نمی آید اغلب راه های روستایی بدون مشخصات فنی استاندارد از قبل ایجاد شده اند و با این ترتیب فقط آسفالت شدن آنها تسهیل می شود و بخاطر نداشتن مشخصات مناسب و نبود بودجه برای ارتقاء و تجهیز آنها بستر نامناسبی برای افزایش سرعت فراهم می شود و دود سوانح آن به چشم روستاییان محروم می رود

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل