| کد خبر: 38849 |

تین نیوز | لایحه مدیریت شهری هم‌اکنون در کمیسیون‌های مختلف دولت در حال بررسی است تا شاید بتواند مشکلات شهرها را برطرف کند.
 
 البته مشكلات كلانشهرهای كشور به دلیل پاسكاری بین نهادهای مختلف نتایجی چون تأخیر در رسیدن به هدف یا نرسیدن به‌طور كلی را به دنبال دارد. این در حالی است كه اگر یك نهاد مشخص، متولی امر می‌شد و با داشتن منابع موجود و اختیارات قانونی، اقدامات لازم را انجام می‌داد، خیلی پیش‌تر از اینها بسیاری از مشكلاتی كه همچنان گریبانگیر شهرهای ماست، ازجمله آلودگی هوا تا الان حل شده بود. البته كه این نهاد باید تبعات اقداماتی را هم كه انجام داده بپذیرد و پاسخگو باشد. بنابراین باید یك مدیریت یكپارچه شهری شكل بگیرد تا نخست از موازی‌كاری نهادها و سازمان‌های مختلف و هدر رفتن منابع جلوگیری شود و دوم اینكه نتایج موردنظر خیلی سریع‌تر به دست آید.
 
حال در این میان وزارت كشور لایحه‌ای تحت عنوان مدیریت شهری را به جریان انداخته است؛ لایحه‌ای كه در 298ماده تنظیم شده است و بسیاری از موارد آن به ماموریت‌ها، ساختارها، امكانات و شرایط لازم برای تحقق مدیریت یكپارچه شهری اشاره دارد. در كنار اینها موارد دیگری مثل انتخاب شهردار، نحوه نظارت و مدیریت محلی نیز مطرح شده كه هركدام مزایا و معایب خاصی دارند. به همین منظور 6كارگروه در 6محور كلیات مدیریت شهری، شهرسازی، محیط‌زیست و خدمات شهری، فرهنگی- اجتماعی، حمل‌ونقل و بودجه و منابع درآمدی شهرداری در ذیل كمیسیون خاص كلانشهرهای دولت تشكیل شده است تا هركدام از نگاه تخصصی خود لایحه را مورد بررسی دقیق قرار دهند. اعضای شورای شهر تهران هم برای رفع نواقص موجود، تاكنون جلسات بسیاری را با اعضای كمیسیون كلانشهرها و اعضای كمیته‌های آن برگزار كرده‌اند تا لایحه با پختگی بیشتری نهایی شده و به صحن مجلس برود. در همین راستا جلسه‌ای در ساختمان شورای شهر تهران و به همت كمیسیون عمران و با حضور بسیاری از اعضای شورا و همچنین معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور و كارشناسان 2 وزارتخانه كشور و راه و شهرسازی برگزار شد.
 
    چه‌كسی از اعتبارات شهرداری دفاع می‌كند
 علی نوذرپور، معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور در این جلسه راجع به ساختار لایحه مدیریت شهری توضیحاتی را ارائه داد. رئیس شورای شهر تهران هم در ادامه جلسه مطالبی راجع به مدیریت محلی بیان كرد. مهدی چمران سپس درباره موضوع اعتبارات شهرداری درصورت واگذاری مسئولیت‌ها صحبت كرد و گفت كه آیا كسی هست كه از تخصیص اعتبار این مسئولیت‌ها برای شهرداری‌ها دفاع كند. وی یكی از مهم‌ترین مسائل در عدم‌شكل‌گیری این تفویض اختیار را نبود اعتبارات مدون و قانونی دانست.
 
    نادیده گرفته شدن جایگاه شوراها

 رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینكه بسیاری از نابهنجاری‌ها نتیجه عملكرد شهرهای اقماری است، گفت: در این لایحه در وهله اول باید موضوع حكمروایی دوگانه یعنی مدیریت شهری و بخشداری‌ها مشخص شود. محمد سالاری به ذكر یك‌مثال در جهت كاهش نقش شوراها در لایحه پرداخت؛ «در ماده97 این لایحه عضویت اعضای شورای شهر در كمیسیون رسیدگی به تخلفات عملیات ساختمانی كه در ماده100 قانون فعلی شهرداری‌ها مقرر است، حذف شده و به‌جای اعضای شورای شهر نمایندگان وزارت راه و شهرسازی جایگزین شده‌اندكه این تغییر به منزله افزایش مداخله دولت و كاهش نقش شوراها در امور مدیریت شهری است.» به گفته وی در حال حاضر در شورای‌عالی شهرسازی، نهاد شورا حق رأی ندارد حال آنكه وزارتخانه‌های غیرمرتبط حق رأی دارند. احمد دنیامالی، رئیس كمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران هم به هارمونی نداشتن بخش‌های مختلف لایحه مثل محیط‌زیست و پسماند اشاره كرد. محسن پیرهادی، سخنگوی كمیسیون نظارت و حقوقی نیز گفت كه اگر 18كشور به‌عنوان الگو از لحاظ مدیریت یكپارچه شهری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند نباید با یك تطبیق كلی روش آنها را انتخاب كنیم. دلیل وی تفاوت‌های سیاسی، فرهنگی، اداری و... كشورهای دیگر با كشور ما بود. گفتنی است در این جلسه احمد مسجدجامعی، اقبال شاكری، ولی‌الله شجاع‌پوریان، ابوالفضل قناعتی و علی صابری از اعضای شورای شهر تهران و همچنین محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری شهرداری تهران و بابك نگاهداری، رئیس مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز حضور داشتند. گفتنی است موارد زیر به عنوان بخشی از نقاط ضعف لایحه پیشنهادی مدیریت شهری در این جلسه مطرح شد:
-سیاسی شدن مسئله مدیریت شهری با طرح انتخاب مدیران شهر از طریق مراجعه مستقیم به رأی مردم
-كاسته شدن اختیارات شوراهای اسلامی و مدیران شهری و در مقابل، افزایش زمینه مداخله و كنترل از سوی دولت.
-نامتناسب بودن بسیاری از احكام برای شهرهای كم جمعیت
-نبود دیدگاه حقوقدانان در مورد بسیاری از 298ماده لایحه.
 
وظایف شهرداری های 9 شهر در جهان از نظر وضعیت مدیریت یكپارچه شهری، این اطلاعات را مركز قوانین و مقررات ایران به دست آورده است.

شهر بخشی از وظایف شهرداری
برلین آموزش‌وپرورش، حمل‌ونقل وترافیك، امورمسكن، نظارت برسایر دستگاه‌های دولتی، مدارس وتسهیلات ورزشی، ساختمان، خدمات شهری، آب، فاضلاب، گورستان، زباله، آزمایشگاه‌ها، خدمات درمانی
پراگ گازرسانی، برق، آب، نگهداری وتوسعه شبكه مهدهای كودك، نگهداری و توسعه شبكه امكانات ورزشی، نگهداری و توسعه فروشگاه‌های مركزی
پكن بهداشت، فرهنگ، ورزش، سرشماری، مهدكودك، زیباسازی كوچه‌ها و خیابان‌های محل
تورنتو بهداشت عمومی، برنامه‌ریزی، امورفراغت، پارك وفضای سبز، خانه سازی، تعیین ضوابط شهرسازی، توسعه وعمران، آتش‌نشانی، تفریحات سالم
توكیو رفاه اجتماعی، آموزش عمومی، بهداشت عمومی، برنامه‌ریزی شهری، تامین محیط زیست،امورفرهنگی، دانشگاه توكیو، سالمندان، كار واموراقتصادی، بندر واسكله
كوالالامپور شهرداراختیاراتی وسیع در شهر دارد وكلیه امور خدماتی زیرنظر شهردار اداره می‌شود
لندن مسكن، پارك‌های محلی، برنامه‌ریزی محلی، گازرسانی، برق، مدارس و حمل ونقل، بهداشت‌عمومی و برنامه‌ریزی‌های فراغتی، پزشكی، خانه‌سازی
لس آنجلس امنیت شهر، تاسیسات شهری، حمل ونقل، اوقات فراغت، آموزش وفرهنگ، منابع انسانی، اقتصادی و‌توسعه
مسكو توسعه اقتصادی شهر، مقاصد آموزشی، بهداشتی و بازنشستگی

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل