| کد خبر: 379 |

 تین نیوز | نیاز به برقراری ارتباط دو سویه بین اعضای شبکه‌ها‌ی اجتماعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و مخاطبان "تین ‌نیوز" و همچنین انعکاس بیشتر دیدگاه‌ها و نیز دریافت نظرات افراد بیشتر و در نهایت رسیدن به هدف مشترک فعالان حوزه حمل و نقل که چیزی جز ارتقای وضعیت این بخش نیست، موجب شد صفحه‌ای جدید در تین نیوز با نام "نگاه شما در شبکه‌های دیگر" راه اندازی شود که فرصتی جدید برای جمع آوری دیدگاه‌های نو و خلاقانه در این بخش خواهد بود.
با این هدف، مباحث مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی، در این صفحه، بازنشر و دیدگاه‌های جدید نیز به این مطلب اضافه می‌شود.
بدین ترتیب این امکان برای بخشی از مخاطبان "تین نیوز" که در شبکه‌های اجتماعی عضو نبوده و اطلاعات حمل و نقلی مورد نیاز خود را از طریق "تین نیوز" به دست می‌آورند نیز فراهم می شود که دیدگاه خود را در زیر مطلب منعکس کنند تا با گفت و گو و مباحثه بیشتر، قدمی دیگر در جهت حل مشکلات و تقویت جایگاه حمل و نقل کشور برداشته شود.

در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط  " علی اصغر" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه اجتماعی " لینک‌دین " مطرح شده است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می شود:

علی اصغر نوشته است: در بهمن 1388 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب و ابلاغ شد.
عبارات زیر از متن قانون می باشد:
" ج اطلاعات عمومی اطلاعات غیر شخصی نظیر ضوابط و آئین نامه‌ها آمار و ارقام ملی و رسمی اسناد و مکاتبات اداری که از مصادیق مستثنیات فصل چهارم این قانون نباشد.
ماده 2 هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد مگر آن که قانون منع کرده باشد استفاده از اطلاعات عمومی یا انتشار آنها تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.
ماده 5 موسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند. "
در سالنامه‌های آماری شرکت راه آهن و شرکت رجا بخشی از آمار کلی ارایه می‌شود. اما متقاضیان به اطلاعات جزئی دسترسی ندارند و از قضا تحلیل‌های دقیق کارشناسی نیاز به اطلاعات جزئی دارد که در دسترس عموم قرار ندارد و لازم است با نامه نگار‌ی‌ها و پیگیری‌های متعدد این موضوع را پیگیری نمود که در بعضی موارد هم ممکن است جواب ندهد.
شما چقدر در دسترس بودن آسان و سریع این گونه اطلاعات جزئی را برای آحاد متقاضیان لازم و ضروری می‌بینید؟
آیا به نظر شما اصولا در بخش حمل و نقل ریلی اطلاعاتی که واقعا به امنیت ملی کشور مربوط باشد وجود دارد؟
فواید و مضرات فاش شدن اطلاعات جزئی در حمل و نقل ریلی به نظر شما کدام است؟
لطفا دوستانی که معتقدند فاش شدن بعضی از آمار جزئی ریلی موجب ضرر و زیان به منافع کشور می‌باشد نمونه یا نمونه های از عنوان دقیق اطلاعات را نام ببرند.

ویدا نظر داده است:
به شخصه موافقم و کاملا استقبال می کنم. البته به شرط اینکه مطمئن باشم صحت و سلامت آنها صددرصد تائید شده؛ معتقدم دسترسی به آمار صحیح، به نگرش‌ها و تصمیم‌گیری‌های صحیح در زمینه پیشبرد اهداف مربوطه در راستای خط مشی سازمان‌های مرتبط خیلی کمک می‌کند و نقش ابزار دست یک تکنسین را دارد.
البته باید اشاره کنم که همین در دسترس بودن آمار امکان دسترسی به دقت نظر کامل و صحت و سلامت آن را چند برابر بیشتر می کند.

مجید نظر داده است: کسب اطلاعات مناسب یکی از حیاتی ترین بخش های فرایند تصمیم‌گیری است. بدون برخورداری از اطلاعات پردازش شده و هدفمند هرگونه تصمیمی می‌تواند حرکت ما در جهت غلط تسریع نماید. اطلاعات هم خوب است هم بد. خوب از این جهت که افق روشنی از عملکرد و آینده محتمل را پیش روی تصمیم گیرندگان قرار می‌دهد. اما اطلاعات می‌تواند مخرب هم باشد اگر به درستی و هدفمند پردازش و تحلیل نگردد و در نتیجه مدیران را به سوی تصمیم گیری غلط پیش برد.
از سویی تولید داده‌های پردازش نشده و اطلاعات بایستی متناسب با مخاطبین و بهره‌برداران مختلف که دارای نیازهای گوناگونی می‌باشند صورت گیرد. هر سازمانی به ویژه دستگاه‌های دولتی که خدماتی را به مردم ارائه می‌کنند موظفند بر حسب نیاز مخاطبان خود (مشتریان، سهامداران، مدیران، کارشناسان و ...) اطلاعات دسته بندی شده‌ای را منتشر و دسترسی آزادانه برای آن منظور شود. در بخش حمل و نقل ریلی به نظر می‌رسد کارشناسان هم از طریق سالنامه آماری و هم از طریق سایت شرکت راه آهن به اطلاعات نسبتا خوبی دسترسی دارند اما با تغییرات ساختاری صورت گرفته در طی سالیان اخیر علی الخصوص موضوع خصوصی سازی نیاز به تجدید نظر در شکل گردآوری اطلاعات به شدت احساس می‌گردد.

میرنصر نظر داده است: کشورهای پیشرو ریز اطلاعات و مدارک سوانح و حوادث، علل بروز، عکس محل حادثه و ابعاد خسارت و ... را نیز به صورت علنی و آزاد در اختیار قرار می‌دهند، چه برسد به اطلاعات عمومی سیر و حرکت و آمار ریز بار و مسافر و خدمات.

آرش نظر داده است:
تا جايی كه اطلاع دارم طرحی در مجلس برای اين منظور مطرح شد ولی نمی‌دانم چرا به نتيجه نرسيد. هرچند همين الان مطابق قانون رسيدگی به تخلفات رانندگی پليس بايد آمار تصادفات را در اختيار ساير ارگان‌ها بگذارد ولی خب ديگر ظاهرا قانون چندان اجرايی نشده‌است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • متخصص 0 0

    درود _ بله یکی از مهمترین و اصلی ترین چالش های " جمع کردن اطلاعات و دیتا " نه تنها در ایران و در حمل و نقل ریلی _ که در جهان چالش " مالکیت داده ها " ست. من دانشج حوی دانشگاه علم و صنعت هستم. چندی پیش برای یک پروژه ی " دیتا ماینینگ " که روی داده های راه آهن انجام می دادم نیاز به اطلاعات فنی ایستگاهها با شرح و جزئیات(دی تیل) داشتم با وجودیکه خودم شخصا کارشناس سیستمهای ایمنی این سازمان _ هم _ هستم ولی متاسفانه اجازه ی دسترسی به اطلاعات به " من " داده نشد پروژه ی داده کاوی من _ دانشگاهی _ بود " اما " در صورت اجرا و به نتیجه رسیدن _ محتملا _ مشکلات بسیاری از سیستم حمل و نقل ریلی در جهت برنامه ریزی صحیح تر(از وضعیت موجود) حل می نمود. " آری " داده های سیستم حمل و نقل ریلی می توانند محرمانه باشند و اصل محرمانگی در مورد آنها صدق کند " اما " باید عرض کنم، پروژه ی نصفه نیمه " مانده " ی من نه بوسیله ی متخصصین سیستم حمل و نقل و مدیران میانی و اجرائی نه بوسیله ی مراکز تصمیم گیری علمی و دانش بنیان(مثل مرکز تحقیقات سازمان) که در کمال حیرت و تاسف با یک ابراز سلیقه ی شخصی " ناشی از یک " تسویه حساب شخصی _ سازمانی فردی که باید عرض کنم اصولا سواد داده کاوی نداشتند و از اساس " هیچ " نمی دانستند و بدگوئی های ایشان متوقف شد! سه ماه کار شبانه روزی + ۸ نمره ی پروژه ام را در دانشگاه از دست دادم و از همه بدتر با شایعاتی که در محل کارم رواج پیدا کرد!…از " کرده " پشیمان شدم این پروژه حتا یک ریال هزینه برای سیستم نداشت و زیر نظر بهترین اساتید دانشگاهی بنده اجرا می شد… این تجربه ی تلخ " محرمانگی دیتا " یا " مالکیت دیتا " را آنچنان که قانونی و در عمل بطور صحیح در جاهای دیگر اجرا می شود، نشان نداد اما فردی که باعثشکست پروژه شدند! اگر اطلاعات کافی در این مورد داشتند اقلا می توانستند! همین بهلانه را بجای سعایت و بدگوئی از " شخص " مطرح کنند یعنی بگویند مثلا: بدلیل " مالکیت داده ها بوسیله ی راه آهن و محرمانگی آنها " امکان دسترسی به داده های درخواستی ممکن نیست.!!!پاینده باشید

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل