| کد خبر: 2925 |

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط "حسین" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه‌اجتماعی " لینکدین " مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می‌شود: 
برای مسافرتهای بیش از300 کیلومتر، بیشتر از چه وسیله‌ای استفاده کرده‌اید؟ خودروی سواری اختصاصی، خودروی عمومی، قطار یا هواپیما؟

مجید نظر داده است:
البته انتخاب بنده قطار است اما اگر صادقانه بخواهم بگویم مرز 300 کیلومتر در وضعیت فعلی شبکه و سرعت قطارها مناسب نیست و خودروی سواری با اقبال بیشتری مواجه است. لازمه گسترش مسافرت با قطار در این مسافت کیفیت و سرعت به مراتب بهتر قطار در مقایسه با خودرو خواهد بود. ضمنا مسیرهایی که هم اکنون قطار در این مسافت پوشش می‌دهد بسیار اندک است مثل تهران-زنجان. در وضعیت فعلی مسیرهای بالای 500 کیلومتر برای قطار جذابیت بیشتری دارد.

حسین نظر داده است:
انتخاب مسافت‌های بیش از 300 کیلومتر بر مبنای یک نمودار است که در زیر ملاحظه می کنید:
https://www.dropbox.com/s/zzqb4yk6svkmkr8/road_rail_airplane_comparison.JPG
به عبارتی بازه مناسب سفر با قطار. یک حد بالای مسافتی نیز قابل تعریف است که بالای 800کیلومتر می باشد که در الگوهای بین المللی هواپیما ارجحیت پیدا می کند. در کشور ما با توجه به شرایط متفاوت اقتصادی ممکن است این الگو متفاوت باشد کما اینکه مسیرهای ریلی 1400 (تهران-بندرعباس) و 1500 کیلومتری (تهران-زاهدان) را نیز داریم. شاید هم این مسیرها برای حمل و نقل مسافری چندان مناسب نباشد.
از این نظرسنجی منظور این بوده است که در جامعه متخصصان حمل و نقل عملکرد (دقت شود که پرسیده شده "استفاده کرده اید" و نه "استفاده می کنید") به چه سمتی است؟ برای وحدت رویه نیز فرض می کنیم افراد شرکت کننده مسافرت‌هایی را مد نظر قرار دهند که در آنها مسیر راه آهن وجود دارد.

مجید نطر داده است:
در این صورت جواب من خودرو شخصی است چرا که اصولا در چنین مسافتی گزینه ریلی تاکنون نداشته ام. مسافت 300 کیلومتر هم تقریبا جزو مسیرهای کامیوتر و نسبتا حومه ای محسوب می گردد و لذا باید قطارهای آن هم مشخصات این نوع مسیرها را داشته باشد. به عنوان نمونه مسیر تهران قم که مسافر زیادی هم دارد چرا مردم از قطار استقبال نمی‌کنند؟ دلیل اصلی آن به خاطر ویژگی‌هایی است که باید قطارها در این مسافت ها از نظر سرعت و سرفاصله و تعداد قطار در ساعات مختلف شبانه روز داشته باشند. مسیر تهران اصفهان هم علیرغم مسافت بیش از 400 کیلومتر به همین منوال است و با توجه به مشخصات قطار استقبال زیادی از آن نمی شود. اینکه بین تهران و اصفهان به عنوان دو قطب جمعیتی و اقتصادی روزانه یک یا دو قطار داشته باشیم جای سوال دارد. باید ببینیم مردم چه فاکتورهایی را مدنظر دارند که همچنان از خودروی شخصی و اتوبوس و حتی هواپیما بیشتر استفاده می کنند. در مورد قطارهای بالای 500 کیلومترعامل سرعت و زمان حرکت و رسیدن به مقصد بسیار اهمیت دارد. مسافر ریلی عادت کرده است که در طول شب از قطار به عنوان هتل هم استفاده نماید و تغییر زمانبندی مذکور موجب پائین آمدن ضریب اشغال قطارها می گردد.

مجید نطر داده است:
در مورد مسیرهای بالای 500 کیلومترعامل سرعت و زمان حرکت و رسیدن به مقصد بسیار اهمیت دارد.

ویدا نظر داده است:
 قطار را انتخاب کردم. چون هم ایمن تر است هم تاخیر کمتری دارد هم هزینه کمتری دارد و از طرفی به راحتی می‌شود افقی در قطار استراحت کرد و قدم زد و همینطور برای خانم‌ها امکان راحتی بیشتری دارد و همچنین صدای دل انگیز و تکان‌های دلنشینش جاذب مسافر است، اینها جدای از تخصصم بودند که باتوجه به تخصصم علاقه ویژه ای به این نوع وسیله نقلیه دارم.

علی نظر داده است:
خودرو شخصی به دليل توسعه نيافتگی شرايط حمل و نقل سفر در مبدا و مقصد.

آرش نظر داده است:
ترجيح من قطار است و اگر به هر دليل امكانش نبود اتوبوس و خب هواپيما همیشه آخرين گزينه است. چه كار كنم ديگه هنوز می‌ترسم سقوط كنند.

مجید نظر داده است:
نظر آقای دکتر سیدمحسن پورسیدآقایی ذیلا آورده می شود.
"تا حومه 450 کيلومتری پايتخت بهترين وسيله سفر قطار سريع‌السير است"
لینک نظریه
http://rai.ir/Site.aspx?ParTree=A02011&LnkIdn=32600

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل