| کد خبر: 2884 |

تین نیوز | یک کارشناس ریلی با تأکید بر اینکه باید تولید ریل قطار‌های پرسرعت همزمان با توسعه این قطار‌ها آغاز شود، گفت: افزایش بهره‌وری خطوط ریلی و پایانه‌های بار در کنار تسریع تخلیه و بارگیری موجب توسعه حمل و نقل ترکیبی و رشد اقتصادی کشور می‌شود.
 
محمد ساطعی اظهار داشت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تمایل زیادی به افزایش بهره‌وری خطوط ریلی در داخل کشور دارد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر متوسط سرعت سیر قطارهای باری در ایران بسیار پایین است‌ بنابراین نیاز به افزایش بهره‌وری خطوط در کشور امری ضروری است.
 
این کارشناس حمل و نقل بیان کرد: افزایش بهره‌وری خطوط راه‌آهن توسط ساز و کارهای مختلفی عملیاتی می‌شود که از جمله می‌توان به افزایش بار محوری، افزایش سرعت سیر، احداث خطوط جدید، برقی‌کردن خطوط راه‌آهن و تشکیل قطار طویل اشاره کرد.
 
وی با تأکید بر اینکه کارگروه‌های تحقیقاتی مرتبط هر یک از راهکارهای فوق را بررسی کرده و یا در دست بررسی دارد، اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائلی که باید قبل از همه این سناریوها به آن پرداخت، ایجاد ظرفیت کافی و افزایش کارآیی در ترمینال‌های موجود در مبادی و مقاصد است.
 
این کارشناس ریلی افزود: طبق پیش‌بینی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در‌ سال 91 لازم بود 50 میلیون تن بار توسط خطوط ریلی حمل شود، اما در عمل رقمی بین 30 تا 35 میلیون تن آن محقق شد و این نقصان ناشی از عدم توانایی کافی ترمینال‌های تخلیه و بارگیری در مبادی و مقاصد بود.
 
ساطعی توضیح داد: به عنوان نمونه در مورد محور بافق-بندرعباس انتظار می‌رفت که با دو خطه شدن مسیر، بار جابه‌جا شده در این محور 2 برابر شود که این اتفاق هم به دلیل تشکیل صف‌های طویل برای تخلیه واگن‌ها محقق نشد.
 
وی بیان کرد: ‌در سند چشم‌انداز 1404 سهم حمل بار و جابه‌جایی مسافر برای راه‌آهن به ترتیب 30 و 18 درصد است، رسیدن به این ظرفیت نیازمند فراهم آوردن بستری مناسب چه در زمینه خطوط و چه در زمینه افزایش قابلیت‌های تخلیه و بارگیری در مبادی و مقاصد است.
 
ظرفیت تولید ریل در کشور وجود دارد/لزوم تولید ریل برای قطار‌های پرسرعت
این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهمی که می‌توان به آن پرداخت، تولید ریل در کشور است. این ظرفیت در کشور وجود دارد. در سال‌های قبل هم شاهد تولید ریل در کشور بوده‌ایم که توسط ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شده است.
 
ساطعی با تأکید بر اینکه این فرآیند طبیعتاً به افزایش سرعت کار و کاهش هزینه‌ها می‌انجامد، اظهار داشت: اهمیت تولید ریل در کشورهای پیشرفته به اندازه‌ای است که کشور ایتالیا با وجود آنکه کشور کوچکی است سالیانه حدود 2 میلیون تن ریل تولید می‌کند و این در حالی است که‌ کمترین فاصله معادن تا کارخانجات ایتالیا 5000 کیلومتر است.
 
این کارشناس ریلی اظهار داشت: امیدواریم که در آینده نزدیک تولید ریل در کشور بومی شود، ضمن آنکه ضروری است با توجه به آنکه قطار‌های پرسرعت در حال توسعه است، تولید ریل برای این قطارها هم در دستور کار قرار گیرد. 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • شادی 0 0

    البته باید در نظر داشت که تولید ریل برای راه آهن پرسرعت از تکنولوژی بالایی برخوردار است زیرا هم طول هر قطعه زیاد است(گاهاً تا ۱۰۰ متر) و هم از اعوجاج بسیار کم و از استحکام بیشتری برخوردار است بنابراین تولید آن در داخل کشور صرفه اقتصادی نخواهد داشت

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    اصل مطلب در باره ضرورت تولید ریل در کشور است ولی تیتر مطلب یک بحثحاشیه ای یعنی ریل برای خطوط سریع را هدف قرار داده است و این ناشی گری در تیتر گذاری محسوب می شود. بحثتولید ریل راه آهن در راستای اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و از دولت انتظار می رود به این موضوع توجه ویژه منماید و با حمایت از تولدکنندگان داخلی فولاد که داوطلب این موضوع هم هستند تولد ریل را بومی نماید. تا آنجا که بنده در اسناد فنی دیده ام نوع ریل مصرفی در راه آهن سریع تفاوت خاصی با ریل رایج در راه آهن ایران ندارد البته در دوره نصب و بهره برداری نیازمند دقت در باره محدود بودن اعوجاج است. استفاده از ریلهای طویل هم در راه آهن سریع الزامی نیست بلکه مهم دقت بالاتر در جوشکاری ریلهاست و البته استفاده از ریل طویل مناسبتر است.

  • صدرآبادی 0 0

    نظر آقای مهندس ناصریان صحیح است که ریل راه آهن پرسرعت تفاوت خاصی با ریل خطوط اصلی متعارف ندارد واز نوع UIC۶۰ است. پروسه تولید ریل نیز اساسا از نوع طویل است که در صورت نیاز سفارش دهنده برای طولهای کمتر برش داده می شود. کارخانه ای در دنیا وجود ندارد که ریل را از ابتدا به صورت ۱۸ متری تولید نماید. قاعدتا تحویل گیری ریل راه آهن پرسرعت فرایند سخت گیرانه تری است ولی فرض بر این است که یک تولید کننده معتبر ریل که برای خطوط کلاسیک ریل UIC۶۰ تولید می کند نتوان ریلهایش را در خطوط سریع بکار برد. همانطور که مهندس ناصریان فرمودند تیتر انتخاب شده بسیار نامناسب و غلط انداز است.

  • شادی 0 0

    سروران گرامی ریل های مخصوص خطوط پر سرعت باید به لحاظ تلرانس صافی(مستقیم بودن در طول یا straigthening)، تلرانس ابعادی و نیز مقاومت خستگی RCF از درجه بالاتری برخوردار باشند. لطفاً به کاتالوگ شرکتهای تولید کننده از جمله تاتا استیل و گان ترکس مراجعه بفرمایید.

  • محمد رضا سبحانی 0 0

    البته راه آهن های دنیا اتحادیه ای دارند به نام U I C; i; iکه ایران هم عضو آن است و تمام استاندار ها را داراست وایران در مناقصه ها از آن استفاده میکند و حرف آقای ناصریان صحیح است واگر ریل U I C ۶۰ تولید شود جواب سرعت های بالا را خواهد داد منتها بایستی مطابق با سرعت وتعد قطار هائی که از روی آن عبور می کنند نگهداری وتعمیر صورت گیرد

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل