| کد خبر: 97835 |

تین‌نیوز| معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تصویب سند توسعه دریایی کشور در نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ شدن آن به دستگاه های ذیربط در آینده نزدیک خبر داد.

 

 به گزارش تین‌نیوز به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، علی وطنی در اولین نشست خبری بررسی ظرفیت های علمی و فناوری دریایی کشور، گفت: د راسناد بالادستی جایگاه ویژه ای برای توسعه فناوری و علم در کشور و نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان پیش بینی شده است به نحوی که اقتصاد متکی بر نفت کشور به سمت اقتصاد مبتنی بر نفت حرکت کند.

وی در خصوص سند توسعه دریایی کشور، گفت: این سند در نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و بیش از 195 اقدام ملی برای توسعه فناوری های دریایی در آن ذکر شده است که به زودی به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: برای تدوین این سند جامع و کامل 18 ارگان دریایی مشارکت داشتند و تمام نیازهای این حوزه را به صورت کامل بررسی کرده اند که امیدوار هستیم با اجرای این سند، شاهد توسعه فناوری های دریایی در کشور باشیم.

وطنی بیان کرد: دریا ظرفیت بزرگی است و با توجه به اینکه ایران ظرفیت های ملی دریایی دارد باید با توسعه فناوری های دریایی اعم از حمل و نقل دریایی، اکتشافات، تولید مواد غذایی، صادرات و غیره از این ثروت عظیم ملی استفاده کنیم به شرطی که نکات محیط زیستی را نیز در این زمینه رعایت کنیم و به دریا آسیبی نزنیم.

به گفته وطنی، در افق 1404 پیش بینی شده است که 50 درصد اقتصاد کشور بر مبنای اقتصاد دانش بنیان تامین شود که در این زمینه می توانیم از دریا و بستر خوبی که این حوزه دارد، استفاده کرده و از ذخایر ارزشمند و غنی آن به خوبی برای توسعه اقتصاد بهره ببریم.

وی بیان کرد: اگر از فناوری های دریایی به نحو مناسبی استفاده کنیم، می توانیم سهم دریا از تولید ناخالص ملی را در حد قابل توجهی افزایش دهیم و جایگاه مناسبی برای این حوزه قایل شویم.

وطنی آموز و ترویج فرهنگ دریایی را ضروری دانست و گفت: اگر در دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی بهره بردار، آموزش و ترویج فرهنگ دریایی را توسعه دهیم می توانیم سهم خوبی از اقتصاد کشور را به این حوزه اختصاص دهیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی تامین امنیت دریایی کشور را نیز ضروری دانست و بیان کرد: استفاده از فناوری برای افزایش اقتدار کشور و نیروهای مسلح در پاسداشت و تامین امنیت سواحل کشور نیز ضروری است.

وی آسیب رساندن به دریا را بسیار خطرناک عنوان کرد و افزود: تمام بهره برداری هایی که از توان دریایی کشور می شود، باید بدون کوچکترین آسیب به این ثروت عظیم باشد و مسایل محیط زیستی و زیست فناوری در این کار رعایت شود، زیرا کوچکترین آسیبی به دریا مخاطرات زیادی برای این حوزه ایجاد می کند.

وطنی گفت: اگر از دریا و پتانسیل بالای این حوزه به خوبی استفاده شود می توانیم برای شهرهای ساحلی و مردمان ساکن در این مناطق نیز اشتغالزایی و درآمدزایی ایجاد کنیم و سطح معیشت آنهار را بهبود ببخشیم.

وی با بیان اینکه دریا می تواند بخش عمده ای از اقتصاد کشور را تامین کند، ادامه داد: دریا در تمام بخش ها چه کف، چه اعماق و چه خشکی و سواحل آن می تواند منابع خوبی در اختیارمان قرار دهد ، به طور مثال فرآوری گیاهان دارویی موجود در کف دریا یکی از این منابع غنی دریایی است که می توانیم از آن بهره گیریم.

به اعتقاد وی، نباید مناطق ساحلی دریا را فقط به چشم مناطق آزاد در جهت توسعه واردات نگاه کنیم بلکه این مناطق را باید به محلی برای توسعه صادرات محصولات قرار دهیم و حتی فناوری های کسب شده در این حوزه را به دیگر کشورها صادر کنیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با انتقاد از صادرات خام محصولات دریایی، گفت: نباید محصولات دریایی را به صورت خام صادر کنیم بلکه همه آنها قابلیت فرآوری دارند مانند گیاهان دارویی که می توانیم با تبدیل آنها به داروهای گیاهی اقدام به صادرات آنها کنیم.

وطنی با بیان جزییات بیشتر از سند جامع توسعه دریایی کشور، اظهارکرد: این سند صرفا توسعه فناوری نیست بلکه جامع تر و کامل تر است که بخشی از آن در حوزه توسعه فناوری و بخشی در حوزه های اجرایی تعیین شده که امیدوار هستیم با مشارکت همه دستگاه ها و اجزای کامل آن بتوانیم به نتایج خوبی در این حوزه برسیم.

وی بیان کرد: مهم ترین هدف این سند، عمومی سازی استفاده از دریا است، به این معنی که با اقدامات خود دسترسی عموم مردم به دریا را تسهیل کنیم و موانع موجود در این راه را از بین ببریم تا همه مردم بتوانند از دریا چه به لحاظ اشتغالزایی و چه از طریق توسعه گردشگری استفاده کنند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی اجرای درست این سند را در گرو همکاری همه دستگاه ها دانست و گفت: باید قوه مجریه، مقننه، قضاییه و همه بخش های مرتبط به همگرایی و مشارکت درست، اجرای آن را قطعی کنند.

وطنی افزود: البته پیش از تصویب این سند هم اقداماتی در زمینه توسعه فناوری های دریایی در معاونت علمی صورت گرفته است ولی امیدوار هستیم این سند اقدامات را تسریع و تسهیل کند.
وی اطلاع رسانی در این زمینه را ضروری دانست و گفت: باید اقدامات این حوزه اطلاع رسانی درستی شود تا حوزه دریا به جایگاه درست خود در تولید ناخالص ملی برسد.

هجدهمین همایش و صنایع دریایی ایران 27 مهرماه کار خود را آغاز می کند
سعید مظاهری دبیر هجدهمین همایش صنایع دریایی نیز در این نشست گفت: مدیریت و اقتصاد دریا، صنایع نفت و گاز دریایی، دریانوردی و حمل و نقل دریایی، قوانین، مقررات و استانداردها، ایمنی و محیط زیست دریایی، شرایط محیطی دریا، طراحی و ساخت شناورهای دریایی، تاسیسات ساحلی و فراساحلی، فناوری های نوین و انرژی های تجدید پذیر دریایی و سرمایه های انسانی محورهای مورد بحث در این همایش است.

وی افزود: کیش به عنوان نمایشگاه دایمی همایش صنایع دریایی انتخاب شده است که این موضوع برای جذب و توسعه گردشگری خوب است.

دبیر هجدهمین همایش صنایع دریایی گفت: موضوع دیگری که در همایش صنایع دریایی مورد توجه قرار گرفته است، توجه خاص به صنایع فراساحل، نفت و گاز است همچنین برنامه خاصی برای حضور دانشمندان و متخصصین مطرح داخلی و بین المللی صورت گرفته است وتاکنون برخی از کشورها مانند استرالیا حضور خود را قطعی کرده اند.

وی ادامه داد: هراندازه حوزه دریا براساس همایش ها، سمینارها و اجلاس ها تقویت شود، به نفع کشور است و ما به دنبال بحث توسعه دریا محور هستیم و هر اندازه این توسعه بتواند برای مسئولین و برنامه ریزان بیشتر روشن شود به نفع جامعه دریایی و اقتصاد کشور است.

مظاهری گفت: تاکنون 60 شرکت خارجی برای حضور در نمایشگاه اقدام به رزرو غرفه کرده اند و استقبال خیلی خوبی از این همایش شده است.

کاوشگر تحقیقاتی خلیج فارس نیمه اول شهریورماه به آب انداخته می شود
ناصر حاجی زاده ذاکر، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز در این نشست گفت: کاوشگر تحقیقاتی خلیج فارس به عنوان یک کشتی با تمام امکانات تحقیقاتی نیمه اول شهریورماه به آب انداخته می شود و بخش اعظمی از طراحی و ساخت آن توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.

وی افزود: ایران از یک موقعیت ویژه دریایی برخوردار است و این موضوع فرصت و ظرفیت های زیادی برای کشور فراهم می کند که می تواند توسعه آینده کشور را در پی داشته باشد.

به گفته حاجی زاده ذاکر ،بهره برداری از دریا چه از بعد منابع زنده و چه منابع غیر زنده آن، توسعه گردشگری، توسعه حمل و نقل دریایی و نیاز به استفاده از دانش و پژوهش دارد.

وی بیان کرد: بدون توسعه دانش و پژوهش امکان بهره برداری پایدار و مفید از امکانات دریایی میسر نخواهد شد.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: کشورهای پیشرفته دنیا سالانه بودجه های کلانی را برای مراکز تحقیقات دریایی خود اختصاص می دهند، ایران نیز برای توسعه فناوری های دریایی خود نیاز به انجام تحقیقات و پژوهش های بیشتری دارد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل