| کد خبر: 832 |

تین نیوز | ساخت کشتی از جمله حرفه‌های قدیمی در ساحل کراچی پاکستان است که بعد از گذشت 100 سال همچنان رونق خود را حفظ کرده است و گردشگران زیادی را برای دیدن مراحل ساخت کشتی سنتی بخود جذب می‌کند.

ساحل کراچی محل تعمیر و ساخت کشتی‌های چوبی است.
 
در ساخت این کشتی‌ها از شیوه‌های جدید استفاده نمی‌شود بلکه کارگران کشتی‌سازی از 100 سال پیش تاکنون این حرفه را به شیوه نیاکانشان انجام می‌دهند.
 
هر کشتی ظرف یک سال ساخته می‌شود و قادر است تا 10 سال مورد استفاده قرار گیرد.
 
ماهی‌گیران داخلی و خارجی به ویژه اعراب، از مشتری‌های پر و پا قرص کشتی‌های چوبی ساخته شده در بندر کراچی هستند.
 
این کشتی‌ها از چوب درخت کیکر، برما و شیشم ساخته می‌شود.
 
«علی بخش» یکی از ماهرترین کشتی‌سازان کراچی عنوان می‌کند که در طول عمر خود 70 کشتی بزرگ و تعداد زیادی کشتی کوچک ساخته است.
 
وی می‌افزاید: من و سایر سازندگان کشتی‌های چوبی قبل از ساخت کشتی نقشه آن را روی کاغذ نمی‌کشیم بلکه همه چیز را در ذهن خود طراحی می‌کنیم.
 
به گفته وی، در اینجا هر نوع کشتی (قدرتی یا سرعتی) بسته به نیاز مشتری در کمتر از یک سال ساخته می‌شود.
 
بعد از ساخته شدن کشتی بدنه آن با رنگ‌های شاد به ویژه قرمز رنگ‌آمیزی می‌شود.
 
حاشیه اقیانوس هند به ویژه ایالت «سند» و «بلوچستان» از گذشته‌های دور محل رفت‌ و آمد کشتی‌های چوبی (لنج) بوده و دزدان دریایی و نظامیان نیز بیشتر سرعت کشتی را در نظر داشتند.
 
در حال حاضر، از ساخت کشتی چوبی نظامی با قدرت مانور بالا خبری نیست با این وجود برخی اعراب چنین کشتی‌هایی که البته گران‌تر از کشتی معمولی است سفارش می‌دهند.
 
البته مدتی است که کشتی‌های موتوری که بدنه آنها از فایبر گلاس است جای کشتی های چوبی را گرفته است.
 
اگرچه کشتی‌های جدید سریع‌تر از کشتی چوبی حرکت می‌کنند اما نمی‌توانند با کشتی‌های چوبی رقابت کنند.
 
ماهی‌گیران معتقدند کشتی فایبر گلاس در برخورد با امواج دریا و صخره‌ها آسیب‌پذیرتر از کشتی چوبی است و بنابراین کشتی چوبی را ترجیح می‌دهند.


















 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل