| کد خبر: 82722 |

افق های روشن کشتیرانی در پسابرجام

تین نیوز | تحریم های گسترده ای درسال‌های گذشته به خصوص از سال ۸۸ و ۸۹ در بخش حمل و نقل دریایی روی کشتیرانی اعمال شد که موجب شد بسیاری از شرکتهای وابسته به این شرکت و افرادی که در ارتباط با شرکت کشتیرانی بودند در لیست تحریم قرار بگیرند، به تبع با اعمال مجموعه تحریم ها، فعالیت های مجموعه کشتیرانی، هم در سطح داخلی و هم بین المللی محدود شد، به این دلیل که کشتیرانی یک شرکت بین المللی است و رویکردی عمدتا جهانی در بخش صادرات و واردات دارد بنابراین تحریم  روی فعالیت این شرکت بین المللی تاثیر جدی و مهمی گذاشت.

علیرغم محدودیت ها همکاران من در مجموعه کشتیرانی تلاش کردند که این مجموعه را مدیریت کنند تا کشتیرانی کمترین آسیب را متحمل شود؛ خوشبختانه بعد از اجرایی شدن برجام، تمام شرکت های کشتیرانی از لیست تحریم خارج شدند. در ادامه افرادی هم که به واسطه فعالیت های دریایی در لیست تحریم های کشتیرانی قرار داشتند، از این لیست خارج شدند و فضای جدیدی در صحنه بین الملل برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد؛ البته در دوره تحریم، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی مهمترین نقش مهمی – به واسطه مدیریتی که در بخش صادرات و واردات ایفا کرد – در زنده نگهداشتن حیات اقتصادی کشور اعمال کرد، چون تقریبا تمامی خطوط کشتیرانی دنیا ارتباطشان را با بنادر ایران قطع کرده بودند و عملا کشتیرانی بود که عمل صادرات و واردات کالاهای کشور را انجام می داد و همین امر باعث شد که کشتیرانی اجازه ندهد که کشور در بخش های مختلف دچار آسیب جدی شود.

در بخش حمل و نقل دو بحث وجود دارد:
اولین مورد «حمل و نقل دریایی» و موضوع بعدی «توسعه صنایع کشتی سازی در داخل کشور» است، توسعه صنایع کشتی سازی در داخل کشور به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و به صورت مستقیم بر عهده «سازمان گسترش» است که این اتفاق در مجموعه «ایزوایکو» و در محل بندر عباس در حال رخ دادن است، بنابراین این مجموعه طبیعتا نیاز به افزایش بهره وری دارد و از طرف دیگر انتقال تکنولوژی به این مجموعه باید صورت بگیرد، باز هم باید اشاره کرد علیرغم تلاشهای زیادی که مدیران و مهندسین ایزوایکو انجام دادند به دلیل تحریم ها این مجموعه نتوانست که اقدام به ایجاد سیستمی مدرن کند و ایزوایکو را متناسب با فناوری روز تطبیق دهد، مدیران این مجموعه در حال حاضر در تلاش هستند تا به وسیله «جوینت شدن» با شرکتها و «شیپ یاردها»ی مهم بین المللی، هم در جهت ارتقای دانش فنی و هم از نظر ارتقا نیروی انسانی این مجموعه اقدام کنند و مهمتر از همه اینکه الان در صنعت کشتی سازی مدلهای مهمی که می تواند برای کشورهایی مثل ایران قابل طرح باشد، جوینت شدن با شرکتهای صاحب تکنولوژی در این صنعت است.
طی سالهای گذشته صنعت کشتی سازی چه در بخش بدنه، از نظر طراحی تغییرات عمده ای داشت. در بخش موتور هم به دلیل مسائل محیط زیست واهمیت جهانی به این حوزه برای حفظ محیط زیست ارتقا پیدا کرده است. در بحث سیستم های کنترلی و ارتباطی کشتیرانی هم رشد زیادی پیدا کرده است.
صنعت کشتی سازی در جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد با بهره وری بالا، آن هم نه فقط در بازار داخلی، بلکه در بازار بین المللی مواجه شود باید با صاجبان تکنولوژی در این بخش جوینت و همراه شود و آنها را به نحوی در این صنعت شریک کند برای اینکه بتواند این صنعت را در داخل کشور و هم چنین در بازار و صحنه بین المللی گسترش و توسعه دهد.

در بخش حمل و نقل دریایی مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که یک سیستم فعال و پویای حمل و نقل دریایی باید پیوسته در حال نوسازی خودش باشد که این نوسازی هم از نظر تعداد و نوع کشتی ها را شامل می شود و هم از نظر ارتقای دانش فنی و نیروی انسانی است. در این موارد هم باز به دلیل تحریم ها در طی ۸-۷ سال گذشته امکان توسعه شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فراهم نبوده و الآن با شرایط بعد از تحریم شیپ یاردهای بزرگی در دنیا چه اروپایی و چه آسیایی به شرکت  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روی آورده اند برای اینکه در مقوله نوسازی ناوگان بتوانند کمک کنند، در این مرحله قرار است که کشتیرانی هم از توانمندی و قابلیت شیپ یاردهای داخلی به منظور ارتقا و توسعه کشتی سازی و هم از پتانسیل های فاینانس و ساخت کشتی ها در خارج از کشور استفاده کند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تنها ناوگان ملی دریایی ایران به حساب می آید و کشورهای کمی در دنیا هستند که در این زمینه دارای ناوگان ملی هستند بنابراین بخش اقتصادی و صنعت و تجارت کشورمان باید به خوبی از این پتانسیل برای صادرات محصولات تولیدی خودش استفاده کند.
تمرکز ما در بخش توسعه اساسا استفاده از منابع خارجی است، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک شرکت کاملا بین المللی با برند شناخته شده جهانی است، بنابراین به راحتی سرمایه گذاران ( تامین کنندگان مالی) بین المللی آمادگی دارند که با این شرکت کار کنند، در همین مدت سه ماه گذشته کشتیرانی مذاکرات زیادی را با بانک های بین المللی انجام داده و خوشبختانه الان پیشنهادهای قابل توجه و مهمی را از سوی این بانکها برای تامین مالی پروژه های توسعه ای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داریم، بنابراین تمرکز ما بیشتر روی منابع خارجی خواهد بود، منابع مالی داخل کشور محدود است و امکان اینکه بتوانیم از این منابع استفاده کنیم زیاد نیست بنابراین کشتیرانی این ظرفیت را دارد که بتواند بخش قابل توجهی از منایع مورد نیاز توسعه ای خودش را از منابع بانکی خارجی تامین کند.

*دکتر محمد سعیدی – رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل