| کد خبر: 636 |

تین نیوز | عضو سابق هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: امکان ساخت کشتی‏های بزرگ کانتینربر تا ظرفیت 3500 TEU در مجتمع کشتی‏سازی ایزوایکو وجود دارد.
 
سیداحمد نجم‏ آبادی که درباره اظهارات اخیر مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «برای ساخت کشتی‏های بزرگ مزیت نداریم» افزود: ظرفیت ساخت کشتی هم از نظر سخت‏افزاری و هم نرم‏افزاری بطور کامل در ایزوایکو وجود دارد و نیروهای انسانی کارآمد نیز در چند سال اخیر تربیت شده‏اند.
 
وی با بیان اینکه «این ادعا از طرف جامعه کشتی‏سازی کشور قابل اثبات است»، در مورد تأخیر در پروژه‏های ساخت کشتی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان متولی صنعت کشتی‏سازی و مالک ایزوایکو باید مقداری صبر و حوصله به خرج دهد و مانند همه کشورها با اختصاص یارانه از صنعت کشتی‏سازی حمایت کند.
 
مدیرعامل یارد دو ایزوایکو در اوایل دهه 80 یادآور شد: در اسنادی که در سال‏های 83 و 84 به وزارت صنایع وقت دادیم؛ توانمندی‏های موجود در ایزوایکو برای ساخت کشتی در کشور بطور کامل تبیین شده بود.
 
وی افزود: اگر واقعا وزارت صنعت، معدن و تجارت بطور فعال شدن جدی بخش کشتی‏سازی و افزایش ظرفیت‏های آن است؛ می‏تواند از کشتی‏سازان مهم دنیا مشاورانی بیاورند تا وضعیت موجود را ارزیابی کنند.
 
نجم‏آبادی افزود: در اسناد ارائه شده در سال‏های 83 و 84 اعلام شده بود که با سرمایه‏گذاری 30 میلیون دلاری می‏توان مجموعه ایزوایکو را به ظرفیت اسمی رساند و کاستی‏های آن را برطرف کرد.
 
به گفته وی، ظرفیت اسمی ایزوایکو در آن مقطع ساخت سالانه 8 تا 10 کشتی کانتینری در ابعاد 2200 تا 3500 TEU بود که در صورت تکمیل و راه‏اندازی حوضچه خشک، این ظرفیت باز هم افزایش می‏یافت.
 
قائم‏مقام سابق ایزوایکو با بیان اینکه «تغییرات مدیریتی در این مجتمع کشتی‏سازی در سال 83 مانع از نتیجه دادن اقدامات قبلی شد»، تصریح کرد: مشکل اصلی ایزوایکو بحث مدیریت است که با توجه به رفع مشکلات مربوط به واگذاری آن به وزارت دفاع، باید با توجه و حمایت وزارت صنایع بهبود یابد.
 
وی یادآور شد: در دوران مسؤولیت مهندس مصطفی کربلایی در ایزوایکو این مجموعه رشدی باورنکردنی داشت؛ به گونه‏ای که برخی کارشناسان دریایی آن را با یاردهای اروپایی مقایسه می‏کردند؛ اما این روند خوب با برکناری ایشان متوقف شد.
 
نجم‏آبادی با اشاره به ساخت چند فروند کشتی با ظرفیت 2200 TEU کانتینر طی چند سال گذشته در ایزوایکو گفت: همان زمان، ساخت کشتی‏هایی با ظرفیت‏های 2500، 2700 و 3500 TEU نیز در این مجموعه پیش‏بینی شده بود؛ اما ساخت کشتی‏هایی در ابعاد بزرگتر نیازمند تکمیل و راه‏اندازی حوض خشک بندرعباس است.
 
وی بر این اساس برنامه کشتیرانی جمهوری اسلامی برای سفارش ساخت کشتی‏های 9000 کانتینری به خارج را قابل توجیه خواند و گفت: زیرساخت‏های فعلی ایزوایکو برای ساخت کشتی‏هایی در این ابعاد پاسخگو نیست.
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل