| کد خبر: 636 |

تین نیوز | عضو سابق هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: امکان ساخت کشتی‏های بزرگ کانتینربر تا ظرفیت 3500 TEU در مجتمع کشتی‏سازی ایزوایکو وجود دارد.
 
سیداحمد نجم‏ آبادی که درباره اظهارات اخیر مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «برای ساخت کشتی‏های بزرگ مزیت نداریم» افزود: ظرفیت ساخت کشتی هم از نظر سخت‏افزاری و هم نرم‏افزاری بطور کامل در ایزوایکو وجود دارد و نیروهای انسانی کارآمد نیز در چند سال اخیر تربیت شده‏اند.
 
وی با بیان اینکه «این ادعا از طرف جامعه کشتی‏سازی کشور قابل اثبات است»، در مورد تأخیر در پروژه‏های ساخت کشتی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان متولی صنعت کشتی‏سازی و مالک ایزوایکو باید مقداری صبر و حوصله به خرج دهد و مانند همه کشورها با اختصاص یارانه از صنعت کشتی‏سازی حمایت کند.
 
مدیرعامل یارد دو ایزوایکو در اوایل دهه 80 یادآور شد: در اسنادی که در سال‏های 83 و 84 به وزارت صنایع وقت دادیم؛ توانمندی‏های موجود در ایزوایکو برای ساخت کشتی در کشور بطور کامل تبیین شده بود.
 
وی افزود: اگر واقعا وزارت صنعت، معدن و تجارت بطور فعال شدن جدی بخش کشتی‏سازی و افزایش ظرفیت‏های آن است؛ می‏تواند از کشتی‏سازان مهم دنیا مشاورانی بیاورند تا وضعیت موجود را ارزیابی کنند.
 
نجم‏آبادی افزود: در اسناد ارائه شده در سال‏های 83 و 84 اعلام شده بود که با سرمایه‏گذاری 30 میلیون دلاری می‏توان مجموعه ایزوایکو را به ظرفیت اسمی رساند و کاستی‏های آن را برطرف کرد.
 
به گفته وی، ظرفیت اسمی ایزوایکو در آن مقطع ساخت سالانه 8 تا 10 کشتی کانتینری در ابعاد 2200 تا 3500 TEU بود که در صورت تکمیل و راه‏اندازی حوضچه خشک، این ظرفیت باز هم افزایش می‏یافت.
 
قائم‏مقام سابق ایزوایکو با بیان اینکه «تغییرات مدیریتی در این مجتمع کشتی‏سازی در سال 83 مانع از نتیجه دادن اقدامات قبلی شد»، تصریح کرد: مشکل اصلی ایزوایکو بحث مدیریت است که با توجه به رفع مشکلات مربوط به واگذاری آن به وزارت دفاع، باید با توجه و حمایت وزارت صنایع بهبود یابد.
 
وی یادآور شد: در دوران مسؤولیت مهندس مصطفی کربلایی در ایزوایکو این مجموعه رشدی باورنکردنی داشت؛ به گونه‏ای که برخی کارشناسان دریایی آن را با یاردهای اروپایی مقایسه می‏کردند؛ اما این روند خوب با برکناری ایشان متوقف شد.
 
نجم‏آبادی با اشاره به ساخت چند فروند کشتی با ظرفیت 2200 TEU کانتینر طی چند سال گذشته در ایزوایکو گفت: همان زمان، ساخت کشتی‏هایی با ظرفیت‏های 2500، 2700 و 3500 TEU نیز در این مجموعه پیش‏بینی شده بود؛ اما ساخت کشتی‏هایی در ابعاد بزرگتر نیازمند تکمیل و راه‏اندازی حوض خشک بندرعباس است.
 
وی بر این اساس برنامه کشتیرانی جمهوری اسلامی برای سفارش ساخت کشتی‏های 9000 کانتینری به خارج را قابل توجیه خواند و گفت: زیرساخت‏های فعلی ایزوایکو برای ساخت کشتی‏هایی در این ابعاد پاسخگو نیست.
 

ارسال نظر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند. پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
نظر شما در مورد انتزاع وزارت راه و شهرسازی چیست؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل