| کد خبر: 31311 |

وبلاگ تین نیوز، محمد سعیدنژاد | بندر چابهار به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور برای توسعه محور شرق در نظر گرفته شده و بر هیمن اساس در حال حاضر احداث فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در دست اجرا است که با احداث فاز یک آن، ‌ظرفیت بندر از ۲ میلیون تن به ۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

البته چیزی که مهم‌تر از افزایش ظرفیت مطرح است، ‌افزایش عمق آب خور این بندر است به طوری که با احداث فاز یک بندر شهدی بهشتی؛ ‌ امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و اقیانوس پیما‌ها در بندر چابهار محقق می‌شود. 

البته با توجه به این که بندر چابهار از موقعیت ممتاز استراتژیک در دهانه ورودی اقیانوس هند و دریای عمان برخوردار است از ده‌ها سال گذشته مطالعات جامعی در خصوص این بندر توسط مشاوران خارجی و داخلی معتبر انجام شد.

در این مطالعات پیش بینی شده که بندر چابهار به عنوان بندر ترانشیپی مورد استفاده قرار بگیرد و با پهلوگیری کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما در این بندر، کالا‌ها در بندر شهید بهشتی تخلیه و توسط کشتی‌های کوچک به سایر بنادر دریای عمان و خلیج فارس ترانشیپ می‌شوند. 

طرح جامعی برای بندر چابهار پیش بینی شده است که در چارچوب مطالعات انجام شده سرمایه گذاری‌هایی در این بندر انجام خواهد شد که با افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی تخلیه انواع کالا‌ها و کانتینرهای خشک و مایع (مواد نفتی) دراین بندر افزایش می یابد.

البته در حال حاضر امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و اقیانوس پیما‌ها در این بندر وجود ندارد و کشتی‌ها یا باید سبک سازی شوند و یا اینکه کالا‌ها با کشتی‌ها کوچک با توجه به ظرفیت آب خور کم از این مسیر عبور کنند اما قطعا با افتتاح فاز یک عمق آب خور این بندر به ۱۴ متر می‌رسد و کشتی‌های بیش از ۸۰ هزار تن هم می‌توانند در این بندر پهلو بگیرند.

برگرفته از خبر ایلنا

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل