| کد خبر: 225 |

تین نیوز | مدیرعامل مجتمع کشتی‏ سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: گره‏های کاری این مجتمع کشتی‏سازی با کشتیرانی‏های کشور بویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال باز شدن است.
 
حمید رضاییان ‏اصل که درباره اظهارات اخیر محمدحسین داجمر، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، توضیح داد: ایزوایکو کشتی‏های کانتینربر اول و دوم را به کشتیرانی تحویل داده و کشتی سوم در مرز پیشرفت 92 درصد قرار دارد.
 
وی با اعلام اینکه «کشتیرانی جمهوری اسلامی برای تکمیل کشتی سوم منابع جدیدی را از محل مطالبات قبلی ایزوایکو اختصاص داده است»، ابراز امیدواری کرد با تحویل کشتی‏ها، ضمانتنامه‏های بانکی ایزوایکو که در سال‏های گذشته به اجرا گذاشته شده، آزاد شود.
 
مدیرعامل ایزوایکو همچنین با اشاره به امضای قرارداد 15 ساله مشارکت با کشتیرانی جمهوری اسلامی در بخش تعمیرات کشتی گفت: با امضای این قرارداد، همکاری‏های دو طرف توسعه خواهد یافت.
 
وی درباره اظهارات داجمر که گفته بود: «برای ساخت کشتی‏های بزرگ در داخل مزیت نداریم» و انتقادهای وی درباره تأخیر طولانی در تحویل کشتی‏های کانتینربر از سوی ایزوایکو، گفت: من نمی‏خواهم بگویم حرف آقای داجمر اشتباه است؛ اما این نکته هم وجود دارد که 10 سال قبل در حالیکه هنوز ساختار فنی کشتی‏سازی‏های ما رشد نکرده بود، کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش شناورهایی را به ایزوایکو سفارش دادند که در نوع خود، سخت و پیچیده بود.
 
رضاییان اصل با بیان اینکه «الآن دانش ساخت کشتی در دانشگاه‏ها و مراکز علمی کشور رسوب کرده است»، تصریح کرد: فضای کارخانجات کشتی‏سازی هم  از رخوت و سستی درآمده و بدنه تخصصی ما فعال، پویا و امیدوار است.
 
مدیرعامل ایزوایکو با بیان اینکه «این مجتمع در دو سال گذشته همه شناورهای مورد تعهد خود را تحویل داده است»، افزود: تنها مسأله ما مربوط به سفارش‏های شرکت ملی نفتکش است که اجرای آن به دلایل مالی گره خورده است.
 
وی با درخواست کمک از کشتیرانی‏ جمهوری اسلامی برای همکاری جهت آزاد شدن ضمانتنامه‏های بانکی تأکید کرد: با این اقدام، گره‏های کور بخش کشتی‏سازی باز خواهد شد.
 
این کشتی‏ساز یادآور شد: کشتی کانتینربر ایران شهرکرد که سال گذشته تحویل شد؛ 11 ماه است در حال فعالیت در دریاست و همین امر، نشانه توانمندی صنعت کشتی‏سازی کشور در بخش ساخت کشتی‏های بزرگ است.
 
وی درباره اخباری که از احیای سفارش‏های کشتیرانی برای ساخت کشتی‏های جدید در کره و یا خرید کشتی‏های 9000 کانتینری در روزهای اخیر منتشر شده؛ نیز گفت: ما وقتی از سفارش ساخت کشتی به خارج انتقاد می‏کنیم، باید واقع‏بینانه نگاه کنیم و وضعیت کشتیرانی‏ها را هم ببینیم.
 
رضاییان اصل با بیان اینکه «آقای داجمر مدیرعامل یک بنگاه تجاری و دارای نگاهی منطقی و حرفه‏ای در سطح بین‏المللی است»، افزود: وقتی مجموعه‏ای مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی می‏بیند در داخل فاینانسورهای قوی حضور ندارند و سیستم بانکی از ساخت کشتی حمایت نمی‏کند و در مقابل، کشتی‏سازان چین و کره تا 90 درصد ارزش کشتی را تسهیلات می‏دهند؛ طبیعی است که سفارش‏های خود را به آنها دهند.
 
وی با تأکید بر اینکه «هم به کشتی‏سازان و هم به مشتریان آنها باید کمک شود»، گفت: بخش‏های مختلف صنعت دریایی مانند دانه‏های یک تسبیح با هم مرتبط هستند.
 
این کشتی‏ساز تأکید کرد: اگر حمایت‏های مالی و بانکی برای سفارش ساخت کشتی در داخل وجود داشت و باز هم کارفرمایان سراغ خارجی‏ها رفتند؛ آنگاه باید از عملکرد آنها انتقاد کرد.
 
مدیرعامل ایزوایکو در ادامه این گفت‏وگو درباره سفر هفته گذشته رییس‏جمهور به بندرعباس و دلیل عدم بازدید از این مجتمع کشتی‏سازی گفت: بازدید از ایزوایکو در برنامه‏های روز اول سفر رییس‏جمهور قرار داشت، اما به دلیل ترافیک کارها در بندر شهیدرجایی و مجتمع فولاد و چندین سخنرانی، این امر ممکن نشد.
 
وی با بیان اینکه «مشکلات مجموعه کشتی‏سازی را به رییس‏جمهور منتقل کردیم»، افزود: گزارش‏هایی هم درباره مسایل مالی و حقوقی ایزوایکو به خانم دکتر الهام امین‏زاده، معاون حقوقی، و دکتر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‏جمهور، ارائه دادیم.
 
رضاییان اصل همچنین با اشاره به اظهارات رییس‏جمهور در جلسه شورای اداری هرمزگان گفت: ایشان در این جلسه تأکید کردند قدم‏های خوبی در بخش کشتی‏سازی برداشته شده که باید آن را ادامه دهیم.
 
وی با بیان اینکه «نگاه دولت یازدهم به حوزه صنعت و اقتصاد دریامحور است»، به بازدید هفته گذشته محمدرضا نعمت‏زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از ایزوایکو اشاره کرد و گفت: آقای نعمت‏زاده وزیری کاملا حرفه‏ای، باتجربه و آگاه به ریزترین مسایل صنعت هستند و طبعا با حضور ایشان، انتظار حمایت جدی‏تر این وزارتخانه از صنایع دریایی را داریم.
 
مدیرعامل ایزوایکو اختصاص اعتبار برای پروژه‏های نیمه‏تمام ساخت کشتی و حوضچه بزرگ بندرعباس را از خواسته‏های این شرکت از دولت اعلام کرد و افزود: درخواست دیگر ما این است که شناورهای کانتینربر 102 و 103 که قرارداد آنها فسخ شده بود، احیاء و بودجه ساخت آنها اختصاص یابد.
 
وی با اشاره به اشتغالزایی پروژه‏های ساخت کشتی و نیاز کشور به شناورهای کانتینربر گفت: ساخت شناوری در ابعاد ایران شهرکرد می‏تواند برای 500 تا 600 نفر به مدت 18 تا 24 ماه اشتغال مستقیم ایجاد کند. بدین ترتیب، احیای سفارش‏های فسخ‏شده هم اشتغالزایی در بر دارد و هم تعهدات بر زمین مانده کشتی‏سازان را عملی خواهد کرد.
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد وزیر راه و شهرسازی در چهار سال گذشته و حضور وی در کابینه آتی به عنوان وزیر این حوزه چیست؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل