| کد خبر: 127595 |

تین نیوز| محمد راستاد در حاشیه برگزاری اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران اظهار کرد: علاوه بر تردد کشتی ها به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش آلودگی های نفتی در دریای خزر ، آلودگی های صنعتی از سمت ساحل نیز در افزایش میزان آلودگی این دریا ، تاثیر بسزایی دارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به انجام برنامه ریزی و تبیین طرح های لازم الاجرا برای مقابله با آلودگی ها افزود: کنترل تردد کشتی ها و بازرسی نحوه رعایت الزامات مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست دریایی توسط کشتی ها  به عنوان عملیات پیشگیری از آلودگی های نفتی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

 

راستاد تصریح کرد: پایش مداوم کشتی هایی که در دریاها تردد می کنند و نحوه مدیریت دفع مواد زائد این کشتی ها و همچنین حصول اطمینان از نحوه فعالیت کشتی ها تا جایی که منجر به آلودگی دریا نشوند از مهمترین اقدامات در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی در کلیه بنادر کشور است .

 

معاون امور دریایی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمع آوری آلودگی مواد نفتی در دریا را کاری بسیار دشوار خواند و اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات متنوع و مختلفی را در بنادر کل کشور برای محدود کردن انتشار آلودگی های نفتی و جمع آوری آن از سطح دریا در اختیار دارد.

 

راستاد ارزش مالی تجهیزات مقابله با آلودگی های نفتی در بنادر کشور را رقمی افزون بر ۳۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی کشور آمادگی لازم برای مقابله با بروز هرگونه شرایط اضطراری را داشته و به صورت مستمر تمرینات آمادگی در راستای جمع آوری مواد نفتی از دریا را با استفاده از پرسنل متخصص انجام می دهد.

 

 مهندس چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در حاشیه برگزاری این اجلاس بیان کرد:

 

 نخستین اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران پس از لازم الاجرا شدن آن و با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی(پروتکل آکتائو) و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و همچنین بررسی پیش نویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات و با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای ، در بندرانزلی آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.

 

کنوانسیون تهران در راستای مقابله با آلودگی های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست دریای خزردر سال ۲۰۰۳ به امضاء پنج کشور ایران، جمهوری آذر بایجان، قزاقستان ، روسیه و ترکمنستان رسیده است.

 

 وی افزود : اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در بندر انزلی در خصوص اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی(پروتکل آکتائو)

 

کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی

و بررسی پیشنویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات در حال برگزاریست.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح کرد: با توجه به برگزاری اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در خصوص اجرایی کردن پروتکل منطقه ای مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین نمایندگان دستگاههای ذیربط ملی در گیلان، مانور ملی، منطقه ای (جستجو و نجات و جلوگیری از آلودگی های دریایی) در بندر انزلی برگزار خواهد شد.

 

 مهندس چراغی با اشاره به برگزاری مانور مقابله با آلودگی های زیست محیطی و ایمنی و نجات در روزهای ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ افزود : مسئولین کشوری، استانی و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر در این مانور حضور خواهند داشت.

 

 وی تبیین اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی ، ارتقای فرهنگ دریا و دریانوردی در کشور ، کاهش زمان امداد و نجات را از اهداف اجرای این مانور اعلام کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل