| کد خبر: 102955 |

تین‌نیوز| به گفته مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بخش خصوصی هیچ علاقه‎ای به سرمایه‎گذاری در بندر چابهار نشان نداده است.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تمایل هند به سرمایه‎گذاری در بندر چابهار را مشابه علاقه‎مندی چین به سرمایه‎گذاری در بندر گوادر پاکستان دانست و گفت: هندی‎ها به این دلیل که می‎خواهند کالاهای داخلی خود را از مسیر ایران به کشورهای آسیای میانه، ترانزیت کنند، سرمایه‎گذاری در این بندر را انتخاب کرده‎اند.

هادی حق‎شناس با اشاره به واگذاری برخی طرح‎های بندر چابهار به هندی‎ها، اظهار کرد: بر اساس این قرارداد، طرف هندی موظف است ۸۵ میلیون دلار تجهیزات برای بندر چابهار خریداری کند، این در حالی است که این میزان سرمایه‎گذاری در چابهار با توجه به مناسب نبودن حجم ترانزیت، مورد استقبال بخش خصوصی داخلی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی علاقه‎مند به سرمایه‎گذاری در بندر چابهار نیست، گفت: در سنوات گذشته با وجود اینکه بندر چابهار به صورت بالقوه توان تخلیه و بارگیری حداقل 2.5 میلیون کالا را داشت و عملیات تخلیه و بارگیری هم از سوی پیمانکاران بخش خصوصی انجام می‎شد، میزان ترانزیت، در حد مطلوب نبود به همین دلیل سرمایه‎گذاری در بخش تامین تجهیزات استراتژیک این بندر هم انجام نشد.

حق‎شناس ادامه داد: اگر هندی‎ها علاقه‎مند به سرمایه‎گذاری در چابهار هستند، به این دلیل نیست که بخواهند کالاهای خود را در بندر چابهار تخلیه و بارگیری کنند، بلکه آن‎ها می‌‏خواهند کالاهای داخلی خود را از مسیر ایران به کشورهای آسیای میانه، ترانزیت کنند.

او افزود: همانطور که چینی‎ها به منظور توسعه ترانزیت، علاقه‎مند به سرمایه‎گذاری در بندر گوادر پاکستان هستند، هند هم برای تردد کالا و استفاده از مسیر کریدور شمال- جنوب، به سرمایه‎گذاری در چابهار علاقه‎مند است.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، واگذاری پیمانکاری برخی طرح‎ها را به سرمایه‎گذاران خارجی در کشورهای پیشرفته جهان مرسوم دانست، و گفت: قرارداد با هندی‎ها به صورت BOT است و بر اساس آن فقط اپراتوری این بندر برای مدت 10 سال به طرف هندی واگذار شده است. به گفته وی مالکیت و مدیریت بندر چابهار به هیچ‎وجه واگذار نشده است. در این قرارداد علاوه بر سرمایه‎گذاری هندی‎ها، فعال‎تر شدن ترانزیت هم مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل