| کد خبر: 90522 |

مشکل فنی یا صرفه و صلاح شرکت رجا؟!

تین نیوز | واکنش روابط عمومی رجا به مطلب پایگاه خبری میانا در خصوص حذف قطار پردیس میانه حذف قطار پردیس از مسیر میانه – تهران باعث بر هم خوردن زمانبدی حرکت قطارها و ایجاد مشکلات فراوان برای شاغلین و دانشجویان متعدد میانه ای عازم زنجان شده است.
 

چند روزی به آغاز سال نو باقی نمانده بود بنا به پیگری خبرنگار میانا خبر حذف قطار پردیس از مسیر میانه – تهران در میان سکوت مسئولین منتشر شد.
 
انتشار این خبر آن هم در زمان تعطیلات نوروزی که همراه با اعتراضات و نارضایتی های فراوان همشریان نیز همراه بود، باعث شده تا سایت فرمانداری ویژه شهرستان میانه از اضافه شدن واگن قطارهای مسافربری میانه در ایام عید خبر  دهد.
 
در متن این خبر که از سوی فرمانداری در اسفند ماه سال گذشته منتشر شد، چنین عنوان شده است که؛ در پی ایجاد مشکلات فنی قطار پردیس میانه –تهران و حذف آن از مسیر از سوی شرکت رجا، با پیگیری‌های معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه تعداد سه واگن به قطارهای مسافربری میانه در این مسیر اضافه شد.
 
شکری معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه با اعلام این خبر، افزود: با اضافه شدن این سه واگن به قطارهای مسافربری دیگر کسری صندلی ها جبران شده و همشریان گرامی می توانند در طول ایام عید از خدمات مسافربری راه‌آهن همانند گذشته و به نحوه احسن بهره‌مند گردند.
 
این خبر در حالی منتشر شد هنوز خبرهای رسمی مبنی بازگشت صد در صدی قرار پردیس میانه در دست نبوده و به احتمال زیاد شروع بکار مجدد این قطار و یا قطارهای مشابه در آینده در هاله ای از ابهام قرار داشت.
 
نارضایتی مردم میانه از حذف قطار پردیس/ مسافرانی که در مسیر میانه- زنجان بلاتکلیف مانده اند!
موضوعی که پایگاه خبری میانا درآن زمان به درستی پیش بینی کرده بود، حال بعد از گذشت قریب به ۳ ماه از مشکل مطرح شده و مسافران بخصوص دانشجویان و شاغلینی که پیش از حذف قطار پردیس همه روز مسیر میانه – زنجان را با زمان بندی مناسب طی کرده و به تحصیل و کار خود می پرداختند، با مشکلات اساسی مواجه ساخته است.
 
همجواری شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی با استان زنجان باعث شده تا رفت و آمد این دو شهر نیز بسیار زیاد باشد، سابقاً صبح از میانه به تهران دو قطار با زمان های متفاوت حرکت می کرد و با حذف یکی از قطارها (پردیس) تعدادی از مسافرین در یک قطار تجمیع شدند ولی یک عده دیگر و به طور غیر مستقیم به سمت جاده و اتوبوس سوق داده شدند.

سیاست دولت در جهت توسعه راه آهن و جذب مسافر به دلیل صرفه اقتصادی و امنیت جانی بیشتر مسافران می باشد که در مورد شهرستان میانه متاسفانه در این مورد برعکس عمل شده است.
 
به نظر می رسد صرفه و صلاح مسئولین راه آهن کشور بسیار ارزشمند تر جان هزاران میانه ای است که به دلیل عدم زمانبدی در کار خود مجبور به مراجعت به خودروهای شخصی و جاده های خطرناک می شوند.
 
قطار حذف شده پردیس سابقا از میانه به سمت تهران ازساعت ۵:۳۰ صبح حرکت می کرد و ساعت ۷:۱۰ دقیقه به زنجان می رسید و با حذف این قطار فعلا قطار نگین ۶:۴۵ حرکت و ساعت ۸:۳۰ به زنجان می رسد.
 
با اندکی تامل در خواهیم یافت که مسافرین بخصوص دانشجویان وشاغلینی که برای تحصیل و کار به شهر زنجان مراجعت می کنند و تعداد آنان نیز کم نمی باشد، مجبورند با ساعات ها تاخیر به کار خود برسند و یا اینکه مجبورند یک روز قبل به شهر زنجان که فاصله چندانی با میانه ندارد، سفر کنند.
 
به هر حال آنچه به نظر می رسد این است که شرایط حاضر به هیچ وجه ممکن مورد رضایت همشهریان میانه ای نبوده و انتظار رسیدگی از سوی مسئولین شهرستان را نسبت به حل آن دارند.
 
هر چند رسیدگی به وضع موجود و پرداختن به موضوعات مختلفی که در راستای حذف قطار پردیس گریبان گیر همشهریان میانه ای شده است در این مطلب نمی گنجد، اما باید گفت به راستی افزایش مشتری های قطار نگین در نبود و حذف ترنست پردیس به آوراه شدن هزارن دانشجوی جوان دختر و پسر و سرگردانی آنها در راه جاده های خطرناک و اتلاف وقت آنها می ارزد؟!چ
 
میانه شهری که در مسیر جاده ابریشم و به عنوان دروازه آذربایجان بشمار می آید و با داشتن ۵۵۸۰ کیلومتر مربع مساحت به عنوان پهناورترین شهرستان استان آذربایجانشرقی شناخته می شود، حال شهروندان آن به دلیل بی تدبیری های انجام گرفته مجبورند فاصله ۱۳۵ کیلومتری این شهر به مرکز استان همجوار یعنی زنجان را با هزار مکافات و دردسر طی کنند.
 
در این میان مسئولینی که گاه و بی گاه با مصاحبه های که فقط می تواند به مزاج خود آنها شیرین و تکلیف و مسئولیت در قبال این مردم شریف و نجیب را به شیوه ای جالب ساقط نماید، می بایست جوابگوی خواسته ها و مطالبات مردم بوده و به طوری که خود آنان نقص فنی و یا استفاده قطار پردیس در نقط پرد تردد سایر نقاط کشور را علت حذف آن عنوان نموده اند؛ بجای اضافه نمودن واگن به قطار های دیگر و پاک کردن صورت مسئله، هرچه سریع تر مشکل  زمانی که در سایه خلاء این قطار بوجود آمده است را نیز چاره اندیشی و حل نمایند.
 
امید است مطالب هرچند کوتاه این گزارش به وضعیت بوجود آمده پایان داده و وجدان مسئولینی که خود را به خواب غفلت زده اند را بیدار نماید، چرا که در غیر این صورت پایگاه خبری میانا در راستای رسالت ذاتی خود که همانا آگاهی بخشی و رسیدگی به مشکلات مردم میانه به عنوان ولی نعمتان خود می باشد، پیگر جزئیات این اقدام نسنجیده و انتشار موارد و مستندات دیگری در این راستا خواهد نمود.
 
 
به نام خدا
با سلام و احترام
 
با عنایت به درج گزارشی در مورخ ۰۸/۰۳/۱۳۹۵ تحت عنوان«نارضایتی مردم میانه از حذف قطار پردیس/مسافرانی که در مسیر میانه-زنجان بلاتکلیف مانده‌اند!» با کد خبری ۷۴۸۶۳۴، توضیحات ذیل جهت استحضار و صدور دستور مقتضی برای انتشار ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور مقتضی صادر فرمایید.
 
« همان طور که مستحضرید بعد از واگذاری این شرکت به سازمان تامین اجتماعی ، تمام بودجه‌های دولتی قطع و حتی کمک زیان‌ها و یارانه‌هایی که به رجا اختصاص می‌یافت حذف شده است، کما این که رجا از سنوات گذشته حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان مطالبه از دولت بابت خدمات تکلیفی دارد .
لذا این شرکت در راستای بهره‌و‌ری منابع و جلوگیری از زیان‌های مترتبه ، قطارهایی را که دارای ضریب اشغال پایین هستند حذف و بر اساس تقاضا ظرفیت لازم را در دیگر قطارهای خود در مسیرهای مختلف ایجاد می کند .
 
بر اساس آمارعملکرد سال ۱۳۹۴، قطار تندروی پردیس (ترن‌ست) در مسیر تهران – میانه و بالعکس و در مسیر تهران-زنجان و بالعکس با ضریب اشغال کمتر از ۵۰ درصد اقدام به جابه‌جایی مسافران کرده است که ادامه این روند با توجه به هزینه‌های جاری هر سیر اعم از فنی، خدماتی، نیروی انسانی و …. جز افزایش زیان‌ برای این شرکت در پی نداشته است .
 
علی رغم این موارد ، شرکت رجا به منظور پاسخ‌گویی به تقاضای موجود پس از حذف قطار تندروی پردیس با موافقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اقدام به افزایش ظرفیت در دیگر قطارهای این مسیر کرده است.
 
امید است هم‌وطنان گرامی بتوانند از ظرفیت‌های موجود ناوگان ریلی در این مسیر و سایر مسیرهای ریلی با برنامه‌ریزی مطلوب‌تر برای داشتن سفری ایمن و راحت بهره‌ گیرند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضای سفر با قطار در این مسیرها شرکت رجا مشتاقانه قطارهای جدید را در این مسیر راه اندازی خواهد کرد.
 
رامیز قلی‌نژاد
مدیرکل دفتر مدیرعامل
روابط عمومی و امور بین‌الملل
 
این جوابیه در حالی در پاسخ به مطلب پایگاه خبری میانا منتشر شد که برخی از مسئولین شهرستان میانه علت فنی را عامل حذف این قطار عنوان کرده بودند.
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • میانه ای 0 0

    با سلام میانه دارای جاده های خطرناک و دوطرفه هستند که معروف هستند لذا بخش ریلی در اینجا تنها حمل ونقل ریلی امن ترین هست. قیمت اتوبوس هم قیمت قطار تندرو بود. و همینطور پانصد هزار مهاجر میانه ای ساکن تهران هستند لذا این شهرستان نیاز مبرم به قطار های تند رو دارد تا قطارهای لوکس. البته قطار تهران میانه تندرو اش هیچگاه از سرعت ۱۲۰ بالاتر نرفت عملا شعار ۱۶۰ یدک میکشید و همزمان با اتوبوس میرسید

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل