| کد خبر: 73053 |

تین نیوز | با توجه به اینکه برای ایجاد رونق اقتصادی باید روش های مناسب به منظور تقویت صنایع مختلف در ابعاد داخلی و خارجی اندیشیده شود و با درنظر گرفتن این نکته که توسعه صنعت حمل و نقل ریلی می تواند در بهبود اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا کند لذا در بودجه سال آینده تا جای ممکن، سرمایه بخش های مختلف این صنعت باید افزایش یابد.

به گزارش تین نیوز، تیم اقتصادی دولت پس از مهار التهابات اقتصادی و کاهش نرخ تورم، اینک تمرکز خود را به درمان رکود در اقتصاد معطوف ساخته است. مهم‌ترین‌ نمود کنونی تلاش دولت در این زمینه تدوین بسته تازه خروج از رکود است. بسته خروج رکودی که توجه به صنعت حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین‌ محورهای اصلی آن به‌ شمار می‌رود.

در این رابطه به منظور تقویت توانمندهای مالی صنایع ریلی ضرورت داردابتدا زمینه این تقویت مالی شناخته و بررسی شود. لذا شناخت مهم ترین اقدامات انجام شده در این مقوله توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خالی از لطف نیست.

مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه تقویت مالی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:
- ایجاد ردیف متفرقه ( توسعه، نوسازی و تکمیل شبکه ریلی ) در قانون بودجه در سال 93 به مبلغ پانزده هزار میلیارد ریال وسیزده هزارو 500 میلیارد ریال در سال جاری

- اختصاص بخشی از منابع قانون هدفمندی یارانه ها به شرکت راه آهن موضوع تبصره (21) قانون بودجه 1393 به مبلغ 3.500 میلیارد و تبصره (20) قانون بودجه 1394 به مبلغ پنج هزار میلیارد ريال

- اخذ مصوبه شورای اقتصادبرای استفاده از منابع بیع متقابل به ارزش 7.5 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در بخش ریلی موضوع بند (ق) تبصره بند (3) قانون بودجه 1393

- اخذ مصوبه دائمی حمایت از مشارکت بخش غیر دولتی به منظور سرمایه گذاری درامور توسعه حمل و نقل، موضوع ماده (67) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی( 2)

«ماده 67 _ به منظور مشارکت سرمایه گذاران و حمایت از سرمایه گذاران درامر توسعه حمل و نقل ریلی، به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری ها اجازه داده می شود تا در قبال اخذ تضمین های لازم از محل منابع داخلی خود بدون ایجاد هرگونه تعهد برای بودجه دولتی نسبت به تضمین سود و اصل سود تسهیلات مربوط به سرمایه گذاری های بخش غیر دولتی دراین بخش و استفاده از ابزارهای کمک فنی و اعتباری برای اقتصادی کردن طرح های مورد نظر و تضمین اثر نوسانات نرخ ارز در سرمایه گذاری های مزبور اقدام کنند.»

- اخذ مصوبه دائمی تحت عنوان اختصاص 50 درصد از منابع ناشی از دریافت 20 درصد عوارض سوخت از گازوئیل غیر بخش کشاورزی به منظور تلاش به جهت تثبت حق دسترسی به شبکه ریلی و کمک به احداث توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط و ناوگان ریلی موضوع ماده ( 70 ) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی( 2) و درج ردیف بودجه های تحت همین عنوان به مبلغ 6.400 میلیارد برای سال 1394 در قانون بودجه.

«ماده 70 – به منظور نگهداری راه های کشور و تلاش در جهت تثبیت تعرفه حق دسترسی شبکه ریلی و کمک به احداث توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط  ناوگان و شبکه حمل ونقل ریلی برون شهری و نگهداری راه های کشور با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی  محیط زیست و تلفات ناشی از تصادفات جاده ای بیست درصد قیمت نفت و گاز (گازوئیل) به استثنای مصارف بخش کشاورزی به عنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران محاسبه و دریافت می شود.»

- پیگیری استفاده از ماده (6 ) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور برای حل معضل بدهی های انباشته راه آهن ناشی از تکلیف قانونی نزد بانک های کشور مربوط به 29 فقره اعتبار اسنادی.

«ماده 6 – مواردی که بدهی های شرکت های دولتی با تائید سازمان حسابرسی ناشی از تکالیف قانونی بوده است و بر اساس حکم قانونی دولت مجاز به پرداخت تضمین باز یرداخت آنها شده است و همچنین بدهی شرکت های مادر تخصصی ناشی از تعهدات دریافت تسهیلات برای اجرای طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری که بعدا سهام آنها یا به شکل دارایی در چارچوب مقررات قانونی مربوط واگذار شده لیکن تعهدات مذکور به شرکت جدیدی التاسیس منتقل نگردیده است و سهام آنها با رعایت مقررات قانونی مربوط واگذار شده است، با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران به بدهی دولت منتقل می شود و طبق ماده (1) این قانون و یا از محل اعتبارات مصوب مربوط در قوانینی بودجه سنواتی مورد تسویه قرار می گیرد.

سرمایه دولت در شرکت های مادر تخصصی مزبور معادل مبالغ بدهی های انتقال یافته موضوع این ماده به دولت افزایش داشته است. گزارش اجرای این ماده هر شش ماه یک بار توسط وزارت کامور اقتصاد و دارایی به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارسال می شود.»

گفتنی است بر اساس اسناد رسانه ای منابع اعتباری ایجاد شده در دوسال و نیمی که از روی کار آمدن دولت جدید گذشته به دلیل عدم تحقق کامل درآمدهای دولت و در نتیجه کاهش تخصیص اعتبارات،به طور کامل در اختیار شرکت راه آهن قرار نگرفته است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل