| کد خبر: 43948 |

تین نیوز | معاون ناوگان راه آهن از تدوین برنامه ها و اقدامات جدی به منظور جذابیت سرمایه گذاری در حوزه ریلی خبر داد و اعلام كرد این اقدامات در قالب بسته های حمایتی مجزا و بر اساس منابع مختلف تدوین شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بابك احمدی، معاون ناوگان راه آهن با اشاره به تصویب قانون حق دسترسی آزاد به شبكه ریلی در سال ۱۳۸۴ گفت: شركت راه آهن به منظور تسریع در شكل گیری بخش های غیر دولتی ریلی، در سال های گذشته نسبت به واگذاری ناوگان ریلی خود شامل واگن های باری و واگن های مسافری به بخش غیر دولتی اقدامات كرده است.

وی افزود: این اقدام تاثیر مثبتی بر حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی داشته و موجب توسعه مطلوب منابع ناوگان ریلی شده است.

وی در ادامه دلایل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان طی سال های گذشته را مدنظر قرار داد و گفت: عدم تناسب نرخ بازگشت داخلی سرمایه گذاری ریلی در مقایسه با سایر بخش های سرمایه گذاری، عدم سرمایه گذاری جدی شركت راه آهن و دولت در توسعه ناوگان با فرض حضور بخش غیر دولتی در این عرصه، جذب سرمایه های بخش غیر دولتی برای بازپرداخت خرید ناوگان موجود راه آهن و وجود تنوع در نوع و محیط های كسب و كار ناوگان راه آهن از جمله عوامل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان ریلی هستند.

به گفته وی وجود این عوامل بازدارنده موجب شده تا شرایط اقتصادی برای حضور بخش خصوصی در برخی از حوزه ها نظیر قطارهای حومه ای، لكوموتیوهای مسافری و مانوری، سازمان قطار نجات و قطارهای پرسرعت فراهم نشود.

احمدی افزود: پیرو این مسئله برنامه های راه آهن معطوف به مشاركت بخش غیر دولتی در تامین و بهره برداری از واگن های باری واگن های مسافری و لكوتیوهای باری است.

وی با بیان اینكه راه آهن برنامه جامع وسنگینی را پیش روی خود دارد گفت: شركت راه آهن در نظر دارد تا هم راستا با اجرای تعهدات برنامه ای سال های آتی بتواند عقب افتادگی های سال های گذشته را نیز جبران كند كه در این راستا پاسخ های مثبت و خوبی را از سمت دولت و مجلس دریافت كرده ایم و بر اساس آنها به محض آماده شدن مقدمات اجرایی هر یك، بسته حمایتی خود را طراحی و نسبت به اعلام عمومی آن اقدام می كنیم.

كاهش ۲۲ درصدی حق دسترسی به شبكه ریلی
معاون ناوگان راه آهن با تاكید بر اینكه برای اجرای برنامه لازم است كه تمامی منابع قابل استفاده را بسیج كنیم تصریح كرد: در اولین گام از منابع درآمدی شركت راه آهن شروع كرده و دو اقدام جدی راعملیاتی كردیم.

وی افزود:در اقدام اول و طی دو مرحله كه از سال گذشته آغاز شد با هدف نزدیك كردن حق دسترسی شبكه ریلی به عوارض جاده ای، سهم ۵۷ درصدی راه آهن از تعرفه حمل بار؛ به ۳۵ درصد كاهش یافت.

معافیت ۱۰۰ میلیون تومانی سرمایه گذاران حوزه ریلی از پرداخت حق دسترسی
احمدی تصریح كرد: در اقدام دوم و با فرض اینكه سرمایه گذاری در توسعه واگن های باری برای یك دوره ۱۰ ساله از نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصدی برخوردار شود بسته حمایتی ای را آماده اجرا كرده ایم كه طی آن مقرر شد از ابتدای سال 93، سر مایه گذار به ازای ورود واگن باری نو خود به شبكه ریلی به طور متوسط به میزان ۴ میلیون تن كیلومتر (حدود ۱۰۰ میلیون تومان) از پرداخت حق دسترسی معاف باشد.

به گفته وی در فاز نخست اجرای این طرح و بر اساس منابع راه آهن هدف گذاری این است كه تا پایان سال ۹۴ بتوانیم تا سقف ۴۵۰۰ دستگاه واگن باری را از این بسته حمایتی برخوردار كنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل