| کد خبر: 431 |

تین نیوز | خبرگزاری رسمی ترکمنستان از پیشرفت حدود ۹۰ درصد سهم ترکمنی خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در خاک این کشور خبر داد.
 خبرگزاری رسمی ترکمنستان روز دوشنبه در گزارشی از پیشرفت حدود 90 درصد سهم ترکمنی خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در خاک این کشور که حدود 222 کیلومتر از منطقه «برکت» تا منطقه «اترک» در نزدیکی مرز ترکمنستان با ایران را شامل می‌شود، خبر داد.
 
این منبع در ادامه افزود: طول کلی خط آهن از ایستگاه برکت ترکمنستان تا مرزهای ایران در منطقه اترک 256 کیلومتر و 500 متر می‏‌باشد که هم اکنون ترکمنستان با استفاده از نیروهای داخلی خود بیش از 222 کیلومتر از این خط را به صورت کامل انجام داده است.
 
خبرگزاری رسمی ترکمنستان با اشاره به اینکه طول کلی خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان 900 کیلومتر است، اعلام کرد که سهم ترکمنستان در این خط آهن حدود 700 کیلومتر است که ترکمنستان در سال گذشته میلادی(2013) بیش از 444 کیلومتر از این خط در منطقه برکت را به سوی مرزهای قزاقستان اجرا کرده‏ است.
 
این خبرگزاری تأکید کرد: هم اکنون عملیات ساخت و ساز سریع در حال ادامه است و عملیات انجام کارهای زیربنایی از ایستگاه‌های این خط آن در مناطق غربی ترکمنستان به ویژه در ایستگاه «دانه‏آتـا»، «دولتیار»، «بوقدایلی»، «بالقوی»، «ماداو»، «آقجاتپه» و «اترک» در در دست اجراست.
 
این منبع همچنین با تأکید بر اهمیت اقتصادی و تجاری خط آهن مذکور آن را جاده ابریشم ریلی نامیده‏ که قرار است نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا میان کشورهای ذینفع و کشورهای منطقه و دور دست اجرا کند.
 
روند فعال عملیات ساخت و ساز در اجرای سهم ترکمنستانی خط آهن سه جانبه در حالی است «احمد قربان‏ا‏ف» سفیر ترکمنستان در ایران یکشنبه‌شب (یکشنبه چهارم اسفندماه سال جاری) در دیدار با استاندار گلستان در گرگان اظهار داشت: در مدت 20 سال روابط ایران و ترکمنستان قدم‎های خوبی از سوی ۲ کشور برداشته شده که این همکاری باید ادامه داشته باشد.
 
وی در خصوص برگزاری همایش توسعه روابط اقتصادی در گرگان، خاطرنشان کرد: برای شرکت در این همایش در استان گلستان حضور خواهیم یافت و همکاری لازم را در این خصوص خواهیم داشت.
 
بخش قزاقستانی خط‌آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران 146 کیلومتر بوده و عملیات اجرایی آن در تاریخ 30 سپتامبر سال 2009 از منطقه «ژان‌اوزن» تا منطقه «بولوشاک» آغاز شد و دولت قزاقستان برای ساخت آن 65 میلیارد «تنگه» (واحد پول قزاقستان) هزینه کرده است.
 
موافقت‌نامه اولیه احداث این خط‌آهن، در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید و بیانیه مشترک صادره توسط سران 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر 1386 در تهران برگزار شد، موافقت‌نامه نهایی احداث این مسیر ریلی را تثبیت کرد و قرار است اواخر سال آینده میلادی این خط به صورت کامل بین 3 کشور افتتاح شود.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل