| کد خبر: 35416 |

تین نیوز | محسن پورسیدآقایی در شانزدهمین همایش حمل و نقل ریلی اعلام كرد:« دولت و مجلس در اقدامی مشترک امسال رقم یک‌هزار و 500 میلیارد تومان از محل عایدات گمرک به حمل و نقل ریلی اختصاص دادند که بخشی از آن تاکنون پرداخت شده است.»
 
او درباره تصویب بند (ق) در قانون بودجه، اظهار داشت:« مجموع صرفه‌جویی سوخت در راه‌آهن موجب شده است که شرکت نفت موافقت کند تا صرفه‌جویی حاصل از سوخت ریلی به حمل و نقل ریلی درون و برون‌شهری اختصاص پیدا کند. به اين ترتيب مصوب شده که 5/7 میلیارد دلار تا سال 1403 به راه آهن پرداخت شود، همچنین در بخش بار به ازای هر تن- کیلومتر حمل بار، دو سنت دلار با رقم ارزی به راه آهن پرداخت خواهد شد.»
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همچنین یک سنت دلار به ازای هر نفر- مسافر پرداخت می‌شود، تصريح كرد این ارقام به ازای افزایش حمل بار و مسافر است.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه 20 درصد از رقم صرفه‌جویی سوخت معادل 100 ریال به ازای هر تن- کیلومتر به افرادی که واگن جدید وارد می‌کنند، پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد:« به ازای هر تن- کیلومتر، 30 ریال نیز به توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. علاوه بر اين، در دوران فعالیت یک واگن از ابتدای بهره‌برداری تا انتهای سال 1403، به ازاي هر تن- کیلومتر، 100 ریال به واگن‌دار و لوکوموتیودار پرداخت خواهد شد.»
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یک سنت صرفه‌جویی معادل 265 ریال از محل صرفه‌جویی سوخت تا سال 1403 به سرمایه‌گذارانی که ناوگان جدید در بخش مسافری وارد کنند، داده می‌شود، تصریح کرد:« هر قطار مسافری که در سال 500 هزار کیلومتر حرکت کند، با اختصاص این رقم، در کمتر از شش سال، پولی را که بابت خرید پرداخت کرده بازپس می‌گیرد.»
 
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه دیدگاه کلی دولت این است که در بخش زیربنا، بودجه‌های مناسبی اختصاص دهد، افزود:« ما تصمیم گرفتیم به ازای هر واگن باری جدید تا 5/3 سال حق دسترسی را صفر کنیم که این رقم برای هر واگن 110 میلیون تومان می‌شود.»
 
مدیرعامل شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه آنچه ما به عنوان دولت انتظار داشتیم در حال تحقق است، اظهار داشت:« امروز لایحه‌ای را به مجلس فرستاده بودیم که متاسفانه کلیات قانون تصویب نشد، اما به طور حتم در قوانین دیگر دوباره این لایحه را مطرح می‌کنیم. در این لایحه آمده که بخش مهمی از وجوه صندوق توسعه ملی در بخش معیانات گازی به بخش ریلی اختصاص یابد.»
 
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه با کمبود نیروی انسانی متخصص در راه آهن مواجه هستیم، گفت:« ما به ازای هر کیلومتر خط کمتر از یک نفر نیروی متخصص داریم که پایین‌تر از نرم جهانی است.»
 
او با بیان به اينكه تکالیف عقب افتاده‌ای در بازسازی خطوط راه آهن داریم که مهمترین آن محور جنوب است، افزود:« 60 سال قبل ریل و تراوس این محور عوض شده است و زیرسازی و بالاس این محور مربوط به سال 1316 است، بنابراین اين خط نیاز به بازسازی دارد، به همین جهت تاکنون 2 بلاک از این مسیر بازسازی شده و تا پایان امسال حداقل يك بلاک دیگر نوسازی می‌شود.»
 
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود:« در بخش علایم و تجهیزات الکترونیکی هم عقب هستیم، به طوری که مسیر کرمان-زاهدان که در دولت گذشته تحویل راه آهن شد، نواقص بسیاری دارد و به درستی قابل بهره‌برداری نیست.»
 
وی با اشاره به اینکه برقی کردن مسیر تهران- مشهد و افزایش سرعت به 200 کیلومتر در دستور کار است، گفت:« خط اعتباری و تمامی مجوزهای این پروژه گرفته شده است و ما منتظر فاینانس چین هستیم که تا پایان سال جاری حل می‌شود.»
 
تجاری‌سازی حمل‌ونقل ریلی در دستور کار قرار دارد 

وزیر راه و شهرسازی نيز در شانزدهمین همایش بین‌المللی حمل ونقل ریلی اظهار داشت:« به دنبال این هستیم که تمام آبادی‌های کشور را از طریق خطوط ریلی به هم متصل کنیم. صنعت ریلی نماد صنعتی شدن کشور است و باید بتواند تمام آبادی‌های این سرزمین را به هم پیوند دهد و بستری برای همدلی ملت ایران در حوزه مسافری و باری باشد.»
 
وی خاطرنشان کرد:« امروز در حوزه حمل و نقل درون شهری قطار شهری جایگاه خودش را پیدا کرده است، اما حمل و نقل ریلی نقشی در اتصال حومه شهرها به شهرها ندارد. از این رو از مدیرعامل راه آهن خواسته‌ایم تا با بازنگری در راه آهن، بحث حمل و نقل ریلی حومه را به طور جدی در دستور کار قرار دهد، چون این حمل ونقل از جهت نوع و قیمت‌گذاری با سیستم‌های حمل و نقل ریلی طولانی متفاوت است و باید به این نکته توجه کنیم.»
 
وی ادامه داد:« برای ساماندهی کلانشهرها و شهرهای بزرگ از حیث ایمنی، کیفیت زندگی و ترافیک، نیازمند ارتباط ایمن سریع و مطمئن بین حومه و کلانشهرها هستیم. اکثر کلانشهرها فاقد این مزیت هستند و این مساله نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده توسط دولت و بخش خصوصی است.»
 
وزیر راه و شهرسازی وی با بیان این که راه طولانی برای ایجاد رقابت در پیش داریم، تصریح کرد:« در حوزه بار، باید بتوانیم برای هر حرفی که می‌زنیم یک لباس تجاری و بازرگانی بپوشانیم. حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر باید بتواند به صورت تجاری با حمل و نقل جاده‌ای رقابت کند. اگر در دولت نتوانیم زیرساخت‌های رقابت را فراهم کنیم، حرف‌های ما بیشتر در حد نصیحت باقی می‌ماند، بنابراین تجاری‌سازی در حمل ونقل ریلی مسئله مهمی است که آنرا در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌ایم.»
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که حمل و نقل نیازمند یک نگاه بازرگانی است، تاکید کرد:« باید کسی که واردات غله را انجام می‌دهد گزینه اولش برای جابه‌جایی غله از کشتی به سیلوها، ریل باشد. این را با دستور نمی‌توان انجام داد، بلکه باید از روش بازرگانی استفاده کرد.»
 
در 15 آبان‎ ماه امسال  پروژه راه‎آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان افتتاح می‎شود

 عضو هیات مدیره راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: پروژه راه‎آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان تا 15 آبان‎ماه امسال به مرحله افتتاح و بهره‎برداری خواهد رسید.
 
آنه‌محمد غراوی با بیان اینکه ریل‎گذاری خط راه‎آهن تقریبا به اتمام رسیده است، تصریح کرد:« در حال حاضر نصب علائم ثابت و الکترونیک خط راه‎آهن شروع شده است و می‎توان با تلاش شبانه‎روزی برخی از مشکلات را برطرف کرد.»
 
وی ادامه داد:« در حال حاضر راه‎آهن قابلیت انتقال 2500 تن بار را دارد، اما در صورت افزایش ظرفیت، به یکسری اصلاحات در راستای شیب ریلی در برخی از تقاطع‌ها نياز داريم.»
 
غراوی با بیان اینکه 11 محور تقاطع در خط راه‎آهن ایران- ترکمنستان وجود دارد، متذکر شد:« دو تقاطع آسفالت شده و سه تقاطع در شرایط بهره‎برداری قرار دارد و برای چهار تقاطع دیگر نیزتمهیدات لازم پیش‎بینی شده است.»
 
این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر سرعت پیش‌بینی شده برای راه‎آهن یکصد کیلومتر است، ابراز داشت:« در صورت بهره‎برداری نهایی می‎توان سرعت قطار را به 160 کیلومتر در ساعت رساند.»
 
وی با بیان اینکه 90 میلیارد ریال تا کنون به صاحبان سند مالکیت در خطوط راه‎آهن ‎پرداخت شده است، گفت:« 15میلیارد ریال دیگر باقی مانده است که صاحبان زمین با سازمان منابع طبیعی، مشکلاتی در خصوص بحث احراز مالکیت دارند که در صورت برطرف شدن، مبلغ موردنظر نیز پرداخت خواهد شد.»
 
عضو هیات مدیره راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:« آنچه در خصوص مسائل تشریفات خط راه‎آهن گرگان و اینچه‎برون وجود دارد تا 25 مهرماه صورت میگيرد، ولی در خصوص افتتاح اصولی، نگران هستیم که پس از افتتاح، این طرح با نواقص جزئی باقی بماند و به همین حال واگذار شود.»
 
غراوی افزود:« در خصوص ریل عریض مشکلی وجود ندارد و سیاست ما به عنوان بهره‎بردار به گونه‌ای است که بتوانیم میزان باری که از آسیای میانه می‎آید و یا از کشور خارج می‎شود قابل انتقال كنيم.»
 
وی در خصوص مرتفع شدن مشکلات و نواقص خط راه‎آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان بیان داشت:« بخشی از نواقص در 15 آبان مرتفع نخواهد شد و به مرور زمان قابل حل خواهد بود.»
 
نخستین موافقتنامه احداث خط‌ آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمن‌باشی» بین رؤسای ‌جمهور 3 کشور به امضا رسید و در ادامه بیانیه مشترکی از سوی آنان در حاشیه اجلاس رؤسای ‌جمهور کشورهای ساحلی دریای خزر (مهر 1386 در تهران)، صادر شد. با راه‌‏اندازی فاز اول این خط‌آهن، قرار است سالانه 3 تا 5 میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 تا 12 میلیون تن محموله جابه جا شود. با راه‌اندازی این خط‌‌آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل‌‌ و نقل بین‌المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.
 
خرید ‌‌1000 دستگاه واگن باری‌ با تسهیلات 80 میلیون یورویی صندوق توسعه‌ ملی
 مدیرعامل سیناریل از اخذ فاینانس چین و هند برای خرید واگن باری و دستگاه واگن‌برگردان خبر داد و افزود:« 1000 دستگاه واگن باری از محل اخذ تسهیلات 80 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی خریداری کرده‌ایم، ضمن آنکه 100 دستگاه لکوموتیو نیز به زودی از راه‌آهن خریداری می‌کنیم.»
 
محمد ساطعی در نشست خبری خود، با بیان اینکه ‌این یک‌هزار دستگاه واگن از کشور اوکراین خریداری می‌شود، گفت:« راه‌آهن ایران استانداردهای فنی مربوط به حوزه روسیه و اوکراین را پذیرفته است. در حال حاضر معرفی به بانک انجام شده است و در 6 ماهه دوم امسال عملیات اداری به اتمام می‌رسد و از ابتدای سال 94 تحویل واگن‌ها آغاز خواهد شد.»
 
او با اشاره به اينكه 100 درصد سهام این شرکت‌ ریلی که از سال 91 تشکیل شده، متعلق به بنیاد مستضعفان است، افزود:« در بنیاد مستضعفان سالانه بیش از 800 میلیارد تومان در بخش حمل و نقل هزینه می‌شود که تلاش می‌کنیم‌ هر سال 20 درصد این رقم را (200 میلیارد تومان) جذب کنیم. در حال حاضر 1100 دستگاه واگن باری در ناوگان سینا‌ریل فعال است که شامل 600 دستگاه واگن ملکی و 500 دستگاه واگن استیجاری است.»
 
مدیرعامل سینا ریل پارس تاکید کرد:« عمده فعالیت این شرکت ریلی تامین مواد اولیه برای کارخانه فولاد جنوب در بندرعباس است که سالانه حدود 2 میلیون تن گندله مصرف می‌کند. هدفگذاری‌ شرکت در حمل بار برای سال 93 حمل یک میلیون و 600 هزار تن بار است که تاکنون 500 هزار تن‌ مواد معدنی شامل مواد سوختی، گندله و مواد پتروشیمی حمل کردیم.»
 
ساطعی با بیان اینکه با حدود 10 درصد ظرفیت خود حمل بین‌المللی واردات روغن از ترکمنستان را هم انجام می‌دهیم، اظهار داشت:« طبق هدفگذاری انجام شده باید تا سال 97 این توانایی را داشته باشیم که 10 میلیون تن مواد اولیه به کارخانه فولاد جنوب حمل کنیم‌، در این راستا 5 هزار دستگاه واگن لبه بلند نیاز داریم.»
 
خرید 2000 دستگاه واگن لبه‌بلند از محل فاینانس هند
 ساطعی افزود:« در فاز دوم برنامه‌ریزی کرده‌ایم 2 هزار دستگاه واگن لبه‌بلند از محل خط اعتباری دولت هند و فاینانس هندی دریافت کنیم. هم اکنون نيز در حال مذاکره چند جانبه با بانک مرکزی، راه‌آهن ایران و دولت هند‌ هستیم تا این واگن‌ها در قالب جوینت داخلی مونتاژ شود، به عنوان مثال بوژی و قلاب هندی است.»
 
او با اشاره به خريد 100 دستگاه لکوموتیو آلستوم از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، افزود:«: این لکوموتیو‌ها شامل 50 دستگاه لکوموتیو سرد (غیر فعال)، 30 دستگاه لکوموتیو گرم (فعال) و 20 دستگاه لکوموتیو نیازمند قطعه است.»
 
مدیرعامل سیناریل با بیان اینکه هر 100 دستگاه لکوموتیو به روش BOO سرمایه‌گذاری و خریداری می‌شود، گفت:« طرح توجیهی فنی- اقتصادی خرید این لکوموتیوها را به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه داده‌ایم و قطعات لازم لکوموتیوها از کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و چین خریداری می‌شود.»
 
او اعلام كرد:« توسط متخصصان داخلی شرکت دو ثبت اختراع در بخش واگن داشته‌ایم که در اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا (UIC) به نام ایران ثبت شده است.»
 
ساطعی توضيح داد:« در گام اول کانتینر ویژه حمل مواد معدنی، سنگ‌آهن و گندله و در گام دوم ‌کانتینر ویژه حمل مواد پتروشیمی توسط متخصصان داخلی ساخته شد که ایمنی بالایی دارد و از نظر حفاظت محیط زیست در رتبه مطلوبی قرار دارد.»

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل