| کد خبر: 29710 |

وبلاگ تین نیوز، حسن موسوی نژاد | دیدگاه مثبت دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه بخش ریلی با توجه به مزایایی مانند ایمنی سیرو حرکت مصرف سوخت پایین، بهره وری بالاتر سرمایه و عوارض کمتر زیست محیطی، فرصت مناسبی برای فعالان این حوزه فراهم نموده است. حضور فعال بخش خصوصی می تواند مهم ترین موتور محرک در سرعت دادن به توسعه در این بخش باشد. چنانچه حضور بخش غیر دولتی محدود به ورود سرمایه شود، و از آنان در زنجیره تصمیم سازی، اصلاح مقررات قدیمی تا تدوین قوانین جدید استفاده نشود، نمی توان انتظار تحول شگرفی در درازمدت داشته باشیم.

اقدامات موثر در سرفصل تحول و توسعه را شاید بتوان به دو دسته تقسیم نمود. بخش اول مجموعه راهکارهایی است که شرکت های خصوصی فعال در این حوزه باید پیگیری کنند و بخش دوم به تسهیلات و فرصت هایی مربوط می شود که نیازمند توجه و حمایت ویژه دولت محترم است.
نگاه بلند نظرانه و راهبردی انجمن ایجاب می کند که اقداماتی به شرح زیر توسط شرکت ها به طور جدی پیگیری شود :

1 – حضور بخش خصوصی در اندازه های بزرگتر :
تجمیع شرکت های مالک راهبری و تولید کننده های ادوات ریلی تحت پوشش هادینگ ها یقینا موجب کاهش هزینه ها متعددی خواهد شد از سوی دیگر تقسیم کار، به حوزه های خاص موجب افزایش عمق تخصص ها و بهره وری منابع می شود.

2 – افزایش کیفیت خدمات رسانی در بخش بار و مسافر :
کاهش زمان حمل و نقل بین مبداء و مقصد افزایش ایمنی و کیفیت اجرای کار، اعم از حمل استاندارد بار و یا افزایش رضایت مسافرین به تنهایی قادر به مثبت تر شدن نگاه این حوزه ودر نتیجه افزایش درآمد خواهد بود.

3 – مدیریت تقاضا و ایجاد تنوع در بازار :
به نظر می رسد هم در بخش بار و هم در بخش مسافری، مشتریان استفاده از ناوگان ریلی منحصر به صنعت و یا قشر خاصی هستند. مطالعه بازار با استفاده از مزیت های حوزه ریلی و کار کارشناسی برای جذب مشتریان جدید، کمک قابل توجهی به رونق بازار و در نتیجه سرعت گرفتن توسعه خواهد داشت.

مهم ترین اقدامات دولت محترم، به ویژه راه آهن جمهوری اسلامی را می توان به مواردی به شرح زیر برشمرد :
1 – کاهش برنامه ای حق دسترسی و سهم لکوموتیو برای تشویق بخش خصوصی تا زمانی که شرایط رقابت با ناوگان جاده ای برای ایشان فراهم شود.
2 – ایجاد تسهسیلات لازم برای تامین نقدینگی، در بخش نگه داری ناوگان.
3 – استفاده فعال از مدیران بخش خصوصی در تنظیم و تدوین قوانین و مقررات
4 – محدود نمودن تشکیلات دولتی و کاهش مداخله در بخش حمل ونقل ریلی
5 – سرعت دادن به توسعه زیرساخت ها
6 – تخصیص وام های کم بهره و بلند مدت برای توجیه پذیر شدن طرح های توسعه
7 – استفاده موثر از نظرات بخش خصوصی در حوزه بازرگانی راه آهن و سیرو حرکت با شرکت دادن ایشان در کار گروه ها
اگر شرکت های عضو انجمن موفق به جلب نظر مدیران راه آهن در اقدامات یاد شده شوند و در تعریف اهداف، با مدیران دولتی به اتفاق نظر برسند، همچنین حداکثر استفاده ممکن از تجربیات گذشته در تصمیم گیری به عمل آید، امید به افزایش شتاب توسعه و رونق حوزه ریلی بیشتر می شود.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل