| کد خبر: 10873 |

تین نیوز |رییس جهاد دانشگاهی از ˈطراحی و ساخت واگن ملیˈ و ˈسیستم رانش ملی واگن های متروˈ به عنوان پژوهش های فنی و مهندسی در دست اجرای جهاد دانشگاهی نام برد و گفت این دو فناوری در کشور در حال بومی شدن است.

دکتر حمیدرضا طیبی  با بیان اینکه شرکت های واگن ساز داخل کشور، فناوری ساخت برخی واگن ها را دارند اما این فناوری هنوز به یک طرح ملی و بومی ایرانی تبدیل نشده است، افزود: در طرح ساخت واگن ملی قرار است این فناوری بومی شود و سیستم رانش ملی واگن های مترو نیز پس از اجرا بر روی این واگن ها نصب شود.
 
وی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با همکاری شرکت واگن پارس طراحی واگن ملی را انجام داده و قرار است این طرح با همکاری جهاد دانشگاهی اجرایی شود.
 
طیبی در مورد طراحی و ساخت سیستم رانش ملی واگن های مترو نیز توضیح داد: جهاد دانشگاهی این طرح را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دست اجرا دارد.
 
وی با ابراز امیدواری از اتمام اجرا و بهره برداری از این طرح تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده، افزود: قرار است این سیستم پس از اجرا بر روی واگن های مترو ساخت داخل نصب شود.
 
طیبی در مورد نحوه عملکرد سیستم رانش واگن های مترو توضیح داد: موتورها و مبدل های فرکانسی مترو در زیر واگن ها قرار دارد؛ به این صورت که در زیر هر واگن 4 دستگاه الکتروموتور است که به واسطه گیربکس به چرخ های واگن متصل می شود. همچنین یک مبدل فرکانسی در زیر هر واگن قرار دارد که سبب تغییر سرعت و دور الکتروموتورها برای تنظیم حرکت و سرعت قطار می شود. یک سیستم کنترلی نیز وجود دارد که همه واگن ها را کنترل می کند.
 
وی اظهار کرد: قرار است طی این برنامه الکتروموتورها و مبدل فرکانسی آنها و مبدل فرکانس ثابت که برق مترو را به طور کامل برای تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، نور و ارایه اطلاعات به مسافران تامین می کند، در کشور ساخته شود.
 
طیبی گفت: این سیستم با توجه به حساسیت و اهمیت واگن های مترو، بسیار مهم است و با توجه به تعداد زیاد واگن های موجود در کشور، فعالیت در این زمینه صرفه اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه تکنولوژی اصلی این سیستم، الکترومیکرو قدرت است، افزود: جهاد دانشگاهی در این زمینه صاحب تکنولوژی روز دنیا است و تاکنون فعالیت های زیادی در این حوزه انجام داده است.
 
طیبی گفت: تاکنون طراحی و ساخت این سیستم 70 درصد پیشرفت داشته و قرار است تا پایان امسال و اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.
 
ساخت رکتیفایرهای تغذیه برق واگن های مترو
رییس جهاد دانشگاهی ساخت رکتیفایرهای تغذیه برق واگن های مترو را از دیگر اقدامات این نهاد عنوان کرد که برای نخستین بار در کشور اجرا شده است و از حدود 8 ماه گذشته گذراندن مرحله آزمایش اولیه آن در یکی از خطوط مترو آغاز شده است.
 
رکتیفایر وسیله الکترونیکی است که برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم (a.c./d.c.) به منظور تغذیه برق واگن های مترو به کار برده می شود.
 
طیبی گفت: این سیستم اکنون در ایستگاه باقرآباد متروی تهران نصب شده و درحال بهره برداری آزمایشی است.
 
وی با بیان اینکه این تجهیزات پیش از این وارداتی بوده است، افزود: جهاد دانشگاهی درحال مذاکره با پیمانکاران خطوط مترو برای تامین این تجهیزات از داخل کشور است.
 
طیبی با تاکید بر اینکه ساخت این دستگاه در داخل کشور صرفه اقتصادی زیادی برای کشور دارد، اظهار کرد: حتی در شرایط تحریم که هزینه های زیادی به تامین قطعات این تجهیزات بر کشور تحمیل می شود، ساخت آن حداکثر حدود 60 درصد قیمت نمونه خارجی هزینه براست.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل