| کد خبر: 72028 |

تین نیوز | تا به حال به این فکر کرده اید که در جایی زندگی می‌کردید که چوب برای سوزاندن زیاد بود و دیگر لازم نبود برای ماشین‌تان هزینه گاز یا بنزین بپردازید و از همان چوب‌ها استفاده می کردید؟

 به دلیل وجود بحران انرژی و همچنین افزایش قیمت گاز و دیگر سوخت‌های فسیلی، مردم به فکر جایگزین کردن این سوخت‌ها با اشکال دیگر انرژی بوده‌اند، از همین رو چند راننده اوکراینی مصرف سوخت ماشین‌هایشان را از گاز به چوب تغییر داده‌اند تا بتوانند در هزینه‌هایشان صرفه جویی کنند.
 

با توجه به اینکه این‌روزها ماشین‌ها به سمت برقی شدن می‌روند، شاید تبدیل آن‌ها به چیزی که چوب را به عنوان سوخت اصلی خودش داشته باشد، کمی سخت به نظر برسد، اما نکته جالب این است که برای مدت زمان زیادی ماشین‌هایی  وجود داشتندکه با سوخت چوب کار می‌کردند، مخصوصا در زمان جنگ جهانی اول. امروزه رانندگان زیادی در اوکراین سیستم فنی ماشین‌ خود را تغییر می‌دهند تا بتوانند از چوب به عنوان سوخت استفاده کنند.
 


یوچین چمیگوف ۳۶ ساله یک سال قبل ماشین اوپل خود را به ماشینی با سوخت چوب تبدیل کرده است، او به دلیل افزایش قیمت گاز با مشکل روبرو شده بود و به همین دلیل به دنبال جایگزینی برای این موضوع بود. البته در این راه تنها نبوده است، یک معلم ریاضی و فیزیک هم به او کمک می‌کرده است و دو ماه تمام بر روی استفاده از چوب به عنوان سوخت تحقیق کرده و در این مسیر  به تکنولوژی سال ۱۹۳۹ رسیده،  زمانی که سیستم سوخت با چوب بوده است و از همان برای طراحی سیستم خودشان بهره گرفته‌اند.
 

چمیگوف یک اجاق گاز با سوخت چوب را به همراه یک قوطی فلزی به پشت ماشین و البته به موتور آن متصل کرده است، انرژی که از سوخت چوب‌ها به وجود می‌آید در جعبه فلزی فیلتر شده و سرد می‌شود و پس از آن به موتور می‌رسد. در این صورت برای هر یک کیلومتر در حدود ۱۸ کیلوگرم چوب لازم است که هزینه تهیه این مقدار چوب تقریبا نصف هزینه‌ای است که برای گاز ماشین در همین مقدار فاصله صرف می‌شود.
 

البته نکاتی مانند جنس چوب و میزان خشک بودن آن‌ها نیز مهم است که می‌تواند در سرعت ماشین نیز تاثیرگذار باشد. با این حال چمیگوف توضیح می‌دهد که از بطری‌های پلاستیکی هم به عنوان سوخت می‌توان استفاده کرد، اما هیچ چیزی بهتر از توت خشک نمی‌سوزد!

نکته جالب توجهی که شاید باور آن برایتان سخت باشد، این است که این ماشین حالا علاوه بر اینکه برای راندن ارزانتر است، حتی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد، چون به جای اینکه دودهای آلوده را وارد هوا کند، تنها آب و کربن دی‌اکسید را پس می‌دهد.
 

یکی دیگر از کسانی که ماشینش را به این سوخت تغییر داده است، سرگئی لاگون است که چند سال قبل سوخت چوب را جایگزین کرده و اصلا موفقیت او در این کار بوده که پای دیگران را به استفاده از این شیوه کار راغب کرده است. در ابتدا او یک لادا و بعد یک ماشین وولگا را تغییر داده است، لاگون سیستم سوخت ماشین را در صندوق عقب آن‌ها جایگزین کرده است و به گفته خودش تا به حال هیچ مشکلی با پلیس‌ها نداشته است.

این دو نفر در رسانه‌های اوکراین مورد توجه قرار گرفته‌اند اما به گفته آن‌ها، افراد دیگری هم هستند که امروزه این کار را انجام داده‌اند و اگر در اینترنت  چنین ماشین‌هایی را  جست و جو کنید، ماشین‌های زیادی را پیدا میکنیدکه از این سیستم سوخت استفاده می‌کنند.

البته در این میان یک سخنگوی وزرات امور داخلی اوکراین گفته این کار غیرقانونی است و چنین فناوری پیش از اینکه مورد استفاده روزانه قرار بگیرد باید توسط متخصصان بررسی شود تا برای کسانی که سوار آن می‌شوند یا نمی‌شوند، خطری نداشته باشد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل