| کد خبر: 28893 |

تین نیوز |  بهترین رکورد تولید صنعت خودرو ایران در سال 90 و با تولید حدود 1.5 میلیون دستگاه رقم خورده است.
 
امین آزاد: بهترین رکورد تولید صنعت خودرو ایران در سال 90  و با تولید حدود 1.5 میلیون دستگاه رقم خورده است حال آنکه  فورد با روش نوین تولیدش در سال 1923  یعنی حدود 90 سال قبل توانسته بود سالی بیش از دو میلیون خودرو در سال تولید کند. همین روش تولید جدید در آن روزها بود که فورد را تا همین امروز به پدر تولید انبوه در صنعت خودرو معروف کرده است. مردی که  با ابتکارش دیترویت  را به شهر خودروسازی جهان تبدیل کرد.

 
هنری فورد در سال 1863 در نزدیکی دیترویت  بزرگترین شهر حال حاضر صنعت خودرو در جهان به دنیا آمد. اما آن روزها در دیترویت خبری از خودرو نبود. البته این شهر آن روزها هم شهر صنعتی بزرگی بود و هنری فورد هم در 16 سالگی حدود 3 سال در این شهر کار کرد تا به اصرار پدرش دوباره به مزرعه  خانوادگیشان  بازگشت و این اتفاق  اولین جرقه های آینده روشن فورد را زد.

 

 در مزرعه آنها  یک ماشین بخار شرکت  وستینگهاوس وجود داشت. هنری جوان شیفته این ماشین شده بود وی  شروع  به کار با این ماشین کرد مدتی کار و تعمیر کردن  این ماشین بخار از او یک تعمیر کار مجرب ساخت. این مهارت به قدری بود که هنری به استخدام شرکت  وستینگهاوس در آمد .
 
او عاشق کار فنی شده بود و این عشق هر روز به مهارت هایش می افزود  به گونه ای که مدت زیادی طول نکشید که به استخدام شرکت ادیسون در آمد.
 
شرکت ادیسون آن روزها با اختراع برق بسیار معروف شده بود و هر روز به دنبال اختراع یک دستگاه جدید بود.
 
پس از دو سال کار، هنری مهندس ارشد شرکت ادیسون شد. حالا چه از نظر مالی چه از نظر فنی او به جایگاهی رسیده بود که به آرزو خود جامع عمل بپوشاند.
 
هنری فورد در  سال 1896 نخستین وسیله نقلیه خود را که با نیروی موتور درون سوز حرکت می کرد ساخت.البته این طراحی جدید را نمی توان یک اختراع نامید چرا که ده سال قبل از آن کارل بنز و گوتلیب دایملر یک خودرو سه چرخ با موتور درون سوز را ساخته بودند.

 

با این همه فورد را میتوان پیشگام ساخت خودرو مدرن در آمریکا دانست. نخستین خودروی فورد از موتور دو سیلندر چهار زمانه بهره می برد که می توانست با سوخت اتانول، تا چهار اسب بخار قدرت تولید کند. این قدرت از طریق زنجیر به چرخ های عقب می رسید. خودرو دو دنده برای حرکت رو به جلو داشت و از دنده عقب هم خبری نبود ضمن آنکه ترمز هم نداشت و برای متوقف کردنش بعد از خلاص کردن دنده ها باید با فشار دادن پا بر روی زمین ترمز گرفته می شد.
 
 این خودرو پیش پا افتاده  تنها میتوانست 30 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و هنوز بیشتر شبیه یک محصول اولیه بود تا محصولی برای عرضه به بازار.
 
با این محصول هنری سعی کرد، نظر ادیسون را برای سرمایه گذاری فراهم کند در ملاقات هنری فورد با ادیسون، او تشویق شد تا مدل جدیدی را طراحی کند در سال 1898 نیز این مدل طراحی شد اما ادیسون حاضر به سرمایه گذاری بر روی این طرح جدید نشد.
 
ولی فورد نا امید نشد و یک سال بعد با سرمایه چند سال کارش در شرکت ادیسون با کمک یک سرمابه دار، شرکت خودرو سازی دیترویت را در سال  1899  تاسیس کرد.

 

پس از مدتی  با هزینه حدود 90 هزار دلاری وی در این شرکت  نتوانست هیچ خودرو قابل عرضه به بازاری  بسازد. و عملا شرکت دیترویت متولد نشده مرد.
 
فورد با این همه دست از کار نکشید و طی 10 ماه یک خودرو مسابقه ای طراحی کرد که توانست در مسابقات سرعت خوش بدرخشد و این سبب شد سرمایه گذارانی برای سرمایه گذاری برای شرکت جدید جذب شوند و با این اتفاق  شرکت "هنری فورد" در نوامبر 1901 تاسیس شد.
 
اما چندی نگذشت که دوباره فورد عصبانی شد و شرکتی که خودش ساخته بود را ترک کرد. علت ترک هم این بود که یکی از سرمایه داران ، فردی  را به عنوان مشاور به شرکت آورده بود.  این فرد، للاند یک مهندس و مکانیک و مخترع بود و در کارنامه فعالیتش ساخت و فروش موتور به شرکت اولدزموبیل و ساخت خودرو به چشم می خورد. این اتفاق برای هنری فورد بسیار سنگین بود. او نمی توانست حضور یک رقیب قدرتمند را تحمل کند.
 
پس از ترک شرکت از سوی فورد چون شرکت با نام وی شکل گرفته بود عملا شرکت منحل شد.
 
هنری که حالا کمی هم کج خلق شده بود از کار دست نکشید و خودرو مسابقه ای 999 را ساخت. او می خواست به همه ثابت کند در مهندسی بهترین است.
 
بااین اتفاق دوباره سرمایه گذاران به فورد روی خوش نشان دادند و شرکت فورد و مالکومسون  در سال 1903تاسیس شد.
 
خودرو A اولین محصول شرکت فورد بود این خودرو تنها یک ماه پس از تاسیس شرکت آماده شد.
 
تولید مدل A ریسک بزرگی برای شرکت فورد بود چرا که از 28هزار دلار سرمایه اولیه شرکت تنها 223 دلار در بانک باقی ماند تا نخستین مدل A آماده فروش شود و عدم فروش مناسب آن به معنی ورشکستگی شرکت بود.
 
البته این بار شانس با هنری فورد بود گویی دیگر دوران شکست وی تمام شده است.
 
خودرو با قیمت 750 دلار آماده فروش شد. خودرویی که در آن روزها ارزان ترین خودرو در جهان محسوب می شد. این خودرو دو نفره تنها طی مدت یک سال 1750 دستگاهش به فروش رفت.
 
خودرو A   دو نفره بود  و با موتور هشت اسب بخاری اش   8 اسب بخار(قدرتی در حدود یک موتور سیکلت کوچک  امروزی ) تنها با رنگ قرمز عرضه می شد.
 
در سپتامبر 1908 نخستین فورد T کارخانه فورد در دیترویت را ترک کرد تا شروعی برای موفقیت های بیشتر فورد باشد. فورد مدل T از یک موتور 2.9 لیتری چهار سیلندر با قدرت 20 اسب بخار بهره می برد که می توانست تا حدود 70 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
 
 این خودرو هنوز با روش های معمول آن روزها ساخته می شد و خبری از تولید انبوه نبود. تولید هر خودرو حدود 12 ساعت زمان می برد اما با این حال با قیمت 850 دلاری اش خودرو ارزان قیمتی محسوب می شد  چرا که خودروهای رقیب  فورد بالای دو هزاردلار قیمت داشتنند .
 
مدتی نگذشت که  ایده تولید انبوه هنری همه چیز را تغییر داد  این ایده وقتی به ذهن او رسید که خط مکانیزه بسته بندی گوشت را دید.
 
با این ایده بود که زمان تولید فورد T از  12 ساعت به 90 دقیق رسید. قیمت خودرو هم تا 290 دلار کاهش یافت.
 
حالا  مردم طبقه متوسط هم می توانستند یک خودرو فورد Tبخرند با انقلاب تولید انبوه دیگر  خودرو کالایی اشرافی نبود 12 کارخانه در نقاط مختلف جهان از برزیل تا انگلستان شروع به تولید این مدل فورد کردند و بیش از نیمی از خودرورهای تولیدی در سال هم فورد Tشده بودند.
 
در سال 1923  کارخانه فورد بیش از دو میلیون خودرو تولید می کرد این حجم بالای کار سبب شد به کارگران فشار زیادی بیاید و هر کارگر پس از مدت کمی کار به دلیل فشار بالا، این شرکت را ترک می کرد.
 
به همین خاطر  فورد  یکی از اولین قوانین حمایت از کارگران را اجرا کرد. هنری فورد در 5 ژانویه 1914، سیستم حقوق و دستمزد جدید را معرفی کرد که در آن زمان انقلابی در جامعه کارگری بود. در شرایطی که سایر شرکت ها در بهترین شرایط اندکی بیش از دو دلار در روز برای 9 ساعت کار روزانه پرداخت می کردند، هنری فورد اعلام کرد پنج دلار در روز به ازای هشت ساعت کار روزانه می پردازد ضمن آنکه کارگران در سود شرکت سهیم اند.
 
با موفقیت فروش فورد T هنری مغرور شده بود و  دیگر به دنبال نو آوری نبود همین غرور ضربه سختی  به وی زد . شرکت جنرال موتورز در حال معرفی محصولات جدید بود و مدل T قدیمی شده بود اما  هنری فورد نمی خواست این واقعیت را قبول کند.مهندسان  شرکت که متوجه خطر شده بودند مدل جدیدی از فورد T را طراحی کردند. اما زمانی که آن ها  خودرو را به هنری نشان دادند او از شدت عصبانیت شیشه های خودرو را خورد کرد.
 
 مدتی نگذشت که کاهش فروش فورد T دیگر امیدی  برای ادامه تولید باقی نگذاشت. طی مدت شش ماه تنها 300 هزار دستگاه از این مدل فروش رفته بود .تولید فورد Tقطع شد،  و شش ماه کارخانه تعطیل شد دلیل تعطیلی آماده شدن برای تولید خودرو جدید اعلام شد
 
 اما مدل جدیدی وجود نداشت ، حالا دیگر فوردگویی به پرتگاه نزدیک شده بود.  پس از گذشت چند ماه مدل جدید فورد طراحی شد  اما فورد بازار را به رقبا واگذار کرده بود .  این شرکت در سال های قبل جنگ جهانی دوم به رده سوم خودروسازی در آمریکا پس از جنرال موتورز و کرایسلر سقوط کرده بود . با این اوضاع دیگر زمان بازنشستگی فورد فرا رسیده بود البته میراث هنری به خانواده اش رسید.  وی در سال 1947 در 83 سالگی چشم از جهان فرو بست .
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل