| کد خبر: 372 |

تین نیوز | سالانه ورودی گردشگران خارجی به ایران 4 میلیون نفر و خروجی مسافران نیز 7 میلیون نفر است اگر این آمار درست باشد در سال حدود 11 میلیون نفر برای جابجایی خود از هواپیما استفاده می کنند در حالی که بسیاری از مسافران بویژه در روزهای شلوغ هرگز بلیطی نصیب آنان نمی شود.

تعداد و ظرفیت هواپیماهای کشور به ویژه در روزهای تعطیل از جمله نوروز و تابستان برای جابجایی مسافران و گردشگران کافی نیست و جا و بلیط در این روزها به سختی تهیه می شود.
 
صنعت گردشگری با این وضعیت حمل و نقل با مانع رشد روبرو می شود و زمانی که وسیله حمل و نقل ناکار آمد و ناخوش باشد باید از همین حالا گفت که صنعت گردشگری تا اطلاع ثانوی تعطیل است و رونقی در کار نیست.
 
در این شرایط سخن از افزایش شمار گردشگران خارجی نیز منطقی به نظر نمی رسد زیرا ناوگان حمل و نقل هوایی کشور توانایی پذیرش گردشگران به ویژه در روزهای تعطیل و تابستان را ندارد.
 
حوزه حمل و نقل هوایی کشور اکنون با دو مشکل تعداد پرواز و تنوع پروازی روبرو است. شمار پروازها در سال های اخیر نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه با اعمال تحریم ها این شمار کاهش هم یافته است.
 
تنوع پروازی نیز از مشکلات دیگر صنعت هواپیمایی کشور است که به دلیل همین تحریم ها پروازها به سایر کشورها افزایش پیدا نکرده است.
 
امکانات صنعت هواپیمایی کشور برای پاسخگویی به گردشگران کافی نیست و این صنعت در ایام مختلف به ویژه تعطیلات لنگ می زند.
 
** نرخ بلیط هواپیما و تاثیر آن بر شمار گردشگران
در سال های اخیر نرخ بلیط هوایپماها با افزایش 60 تا 70 درصدی روبرو شد و این مساله می توانست بر شمار استفاده کنندگان از این وسیله تاثیر بگذارد.
 
در زمان حاضر در ایام پرسفر تنها حدود 10 درصد مسافرت ها از طریق حمل و نقل هوایی صورت می گیرد به همین دلیل برخی از کارشناسان می گویند که افزایش بلیط تاثیری در میزان گردشگران نخواهد داشت زیرا مردم از وسایل دیگر از جمله اتوبوس و قطار برای این منظور استفاده خواهند کرد.
 
با این حال برخی کارشناسان برای سرشکن کردن قیمت بلیط هواپیما حذف برخی از امکانات هزینه سفر از جمله اقامت، خوراک و سایر هزینه ها را پیشنهاد می کنند.
 
برای استمرار همسویی با دنیای به سرعت در حال تغییر خارج از صنعت، نوآوری، ابتکار و انعطاف برای موفقیت داخلی و بیرونی صنعت بسیار حائز اهمیت است و از این روست که ایکائو این سه مهم را به عنوان ارزش های دائمی مدنظر در کارها و برنامه های خود قرار داده است.
 
** ناتوانی صنعت هوایی در پاسخگویی به مسافران
ناصر رضایی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنعت هوایی کشور اکنون در پاسخگویی به شمار مسافران ناتوان است و برای رفع این مشکل باید بخش خصوصی وارد شود هر چند این بخش نمی تواند تاثیر مثبتی در کیفیت خدمات داشته باشد اما قادر خواهد بود در بخش کمی تحولی ایجاد کند.
 
وی افزود: بخش خصوصی در صنعت هوایی ضعیف عمل می کند اگرچه تحریم صنعت هوایی نیز بر این بخش سایه افکنده است.
 
رضایی تصریح کرد تحریم ها باعث شده که ظرفیت و تعداد پذیرش مسافران در صنعت هوایی ثابت بماند و متقاضیان زیادی نتوانند از این وسیله استفاده کنند و این باعث شده که این وسیله در سبد خانوارها قرار نگیرد.
 
وی به تاریخچه تاسیس شرکت هواپیمایی هما در ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت در زمانی که جمعیت ایران 30 میلیون نفر بوده راه اندازی شده و طبیعتا ظرفیت آن نیز براساس این جمعیت طراحی شده است.
 
این کارشناس افزود: اکنون جمعیت ایران به حدود 75 میلیون نفر می رسد در حالی که ظرفیت این شرکت مثل گذشته است و این ظرفیت هرگز با شمار مسافران همخوانی ندارد.
 
وی اظهار کرد شرکت هما هنوز تجهیزات خود را به روز نکرده و ورود بخش خصوصی به این صنعت بهترین راهکار برای رفع مشکلات صنعت هوایی کشور است.
 
این کارشناس به فعالیت انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اشاره کرد و گفت: براساس مقررات این شرکت باید در پیک مسافرت و اوج سفرها به کمک اعضای خود بشتابد درحالی که اکنون این همکاری وجود ندارد.
 
رضایی استاندارد سازی ناوگان حمل ونقل هوایی کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: استاندارد کردن تجهیزات و امکانات هوایی از لازمه توسعه و گسترش این وسایل است و برای اعتمادسازی باید به این سمت حرکت کنیم.
 
وی به افزایش نرخ دلار در کشور اشاره کرد و گفت: با افزایش نرخ دلار در کشور هم اکنون تعادل بین دلار و ریال وجود ندارد و این می تواند هزینه ها را برای مسافران افزایش دهد.
 
رضایی به ضعف در نحوه خدمات دهی و تاخیر پروازها اشاره کرد و گفت: خدمات دهی ضعیف و تاخیر پروازها به صنعت گردشگری لطمه می زند زیرا مسافران با این مشکلات کمتر حاضر می شوند به سفر بروند.
 
وی تصریح کرد صندلی، امکانات سفر باید استاندارد شود تا مسافر رغبت کند از این وسایل استفاده کند.
 
رضایی به عمر هواپیماها اشاره کرد و گفت: هواپیماها عمر مشخصی دارند و پس از چند سال باید از رده خارج شوند برای مثال کشور امارات هر پنج سال یکبار تمام هواپیماها را تعویض می کند و هواپیماهای جدید مانند بوئنیگ و یا ایرباس را به ناوگان خود اضافه می کند.
 
از نظر وی هواپیما امن ترین و سریع ترین وسیله حمل ونقل است ، این وسیله نسبت به وسایل دیگر ارزان تر است زیرا اگر وقت و سرعت را مورد توجه قراردهیم برای مسافر مقرون به صرفه است که از این وسیله استفاده کند زیرا وسایل زمینی با تاخیرهای فراوان خدمات ارایه می کنند.
 
رضایی افزود: اکنون شرکت ماهان در بکارگیری هواپیماهای جدید به روز تر عمل می کند و معمولا کسانی که از نظر مالی تامین هستند برای آسایش بیشتر از هواپیما استفاده می کند.
 
** حضور گردشگران خارجی با افزایش پروازها
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از موانع توسعه صنعت گردشگری ایران را نامناسب بودن امکانات هوایی و زمینی دانست .
 
وی گفت: باید در حوزه هوایی با افزایش پروازها و تنوع پروازی، زمینه حضور گردشگران خارجی در ایران را فراهم کرد.
 
مسعود سلطانی فر با بیان اینکه باید شرکت های هواپیمایی فعال تر شوند، تصریح کرد: باید خطوط پروازی جدیدی بین ایران و سایر کشورها راه اندازی شود.
 
سلطانی فر با بیان اینکه به سبب تحریم ها، تعدادی از خطوط پروازی میان ایران و کشورهای جهان لغو شده است، افزود: سازمان میراث فرهنگی در تلاش برای برقراری مجدد این خطوط پروازی است.
 
** جابجایی 3 میلیارد نفر در سال گذشته میلادی
در سال گذشته حمل و نقل هوایی با جابجایی بیش از سه میلیارد نفر مسافر از طریق ٣ میلیون پرواز در جهان به ایمن ترین و سریع ترین روش حمل و نقلی دنیا تبدیل شده است.
 
این ایمنی بالا توجه بیش از پیش همه برنامه ریزان و تصمیم گیران کلان کشور به صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از ضرورت های عدالت، توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور را می طلبد.
 
اکنون کشورها به ویژه آنها که در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته اند سرمایه گذاری های کلان چند میلیارد دلاری را در صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی آغاز کرده اند تا به سرعت خود را به نسل جدید هواپیماها مجهز کنند.
 
ایران با توجه به اینکه جزو 10 کشور برتر در خصوص گردشگری است به چنین ناوگان چابک و ایمن نیاز دارد؛ چرا که سرمایه گذاری در حمل و نقل نخستین گام برای افزایش گردشگران خارجی و تبع آن رشد درآمد ارزی و اقتصادی است.
 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل