| کد خبر: 12607 |

تین نیوز | قرار بود آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فقط به معنی افزایش قیمت نباشد بلكه در نرخ و كیفیت تنوع و انعطافی ایجاد شود كه به بازی برد – برد برای ایرلاین‌ها و مسافران هوایی تبدیل شود؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در این مقطع جدا از افزایش قیمتی كه در بلیت‌ها اتفاق افتاده مشكل تعیین نرخ بلیت توسط چارترها، دلالی و بی‌تناسب بودن قیمت بلیت با خدمات ارائه شده كماكان به قوت خود باقی است. در این بین شركت‌های ارائه دهنده خدمات هوایی مسافران را به صبر دعوت می‌كنند و معتقدند آزادسازی در بلندمدت كیفیت خدمات هوایی را افزایش خواهد داد.
آزاد سازی یا متنوع سازی، هر اسمی كه به آن بدهیم برای متقاضیان سفر هوایی كشور فعلا طعم گرانی دارد بدون اینكه تغییری در سرویس‌دهی ایرلاین‌ها مشاهده شود. درباره مفهوم آزادسازی یا متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما این طور عنوان می‌شد كه قیمت‌های دستوری لغو خواهد شد و دست ایرلاین‌ها باز گذاشته می‌شود كه
بر اساس متغیرهایی مثل تعداد و زمان اوج تقاضا، ساعت‌های پروازی در طول شبانه‌روز و سطح خدماتی كه به مسافران ارائه می‌دهند نرخ‌های خود را تعیین كنند.
 
از وعده متنوع‌سازی تا واقعیت گرانی بلیت
بنا به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی كشوری كه متولیان اجرای این بخش از برنامه پنجم توسعه هستند، قرار نبود آزادسازی به گرانی بیشتر بلیت منتهی شود چرا كه به گفته آنها افزایش قیمت 60 تا 70 درصدی سال گذشته مشكل غیرواقعی بودن قیمت بلیت را تا حدود زیادی حل كرده بود. اما چیزی كه تا امروز در عمل اتفاق افتاده گران شدن بلیت هواپیماست؛ به صورتی كه برای مثال بلیت تهران - مشهد هواپیمایی ماهان كه پیش از آزادسازی برای همه پروازها 132 هزار تومان قیمت داشت اكنون در بیشتر پروازها
180 هزارتومان فروخته می‌شود. ایرلاین‌های دیگر نیز قیمت این پرواز را افزایش داده‌اند و مثلا هواپیمایی آسمان برای پرواز رفت و برگشت تهران - مشهد از 277 هزار تومان تا 340 هزار تومان قیمت تعیین كرده است اما بلیت
277 هزارتومانی به سرعت تمام می‌شود و مسافران اغلب باید بلیت‌های گران را خریداری كنند.
 
آزادسازی بدون در نظر گرفتن حقوق مسافران هوایی
امیر بهادر هاشمی، شهروندی كه به واسطه حرفه خود باید مرتبا بین شهرهای مختلف با هواپیما سفر كند با انتقاد از نحوه آزادسازی قیمت بلیت به «كسب و كار»، گفت: افزایش قیمت بلیت در اغلب پروازها از 20 درصد شروع می‌شود و در برخی موارد به بیش از 30 درصد هم می‌رسد. ایرلاین‌ها برای سوددهی قیمت‌ها را افزایش داده اند اما سرویس‌دهی آنها تغییری نكرده است و معلوم نیست در این میان حقوق مسافران برای برخورداری از یك پرواز ایمن و راحت چه می‌شود؟ پرواز تهران – زاهدان در یكی از ایرلاین‌ها رفت و برگشت 446 هزارتومان قیمت دارد و بلیت ارزان‌تر برای این سفر كمیاب است. مسئولان سازمان هواپیمایی باید پاسخ بدهند براساس چه معیاری مسافر باید این هزینه سنگین را متحمل شود و ایرلاین‌ها چگونه این قیمت‌ها را تعیین كرده اند؟ مسافران هوایی دیگری هم كه برای این گزارش با آنها گفت‌وگو كردیم در انتقاد به گران شدن بی رویه بلیت و رعایت نشدن حقوق مسافران با این فرد همصدا بودند. آنها معتقدند مزایای آزادسازی فقط نصیب ایرلاین‌ها می‌شود و كاستی‌های آن مستقیما متوجه مسافران هوایی است.
 
مسافران برای بهبود كیفیت سفرهای هوایی صبر داشته باشند
گله دیگر مسافران متوجه چارتركنندگان است كه ظاهرا با آزادسازی بلیت قدرت مانور بیشتری پیدا كرده اند و در برخی پروازها قیمت بلیت را بسته به نفع خود بالا و پایین می‌كنند. مثال این وضعیت قیمت بلیت كیش است كه چارتر قیمت برگشت آن را از 230 هزارتومان به
280 هزارتومان رسانده است و مسافران می‌گویند دلالان آن را به مبالغ بالاتر هم می‌فروشند. محمدحسن كرمانی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با مثبت ارزیابی كردن روند آزادسازی بلیت به «كسب و كار»، گفت: طبق گزارش‌هایی كه از تعداد صندلی‌های خالی ایرلاین‌های مختلف داریم آزادسازی بلیت، تاثیر منفی بر تعداد سفرهای هوایی نداشته و استقبال از سفر هوایی كاهش نیافته است. وی درباره انتقادات مسافران به گران شدن بلیت بدون تغییر كیفی سرویس‌دهی ایرلاین‌ها گفت: هنوز برای اینكه تاثیر آزادسازی را بر كیفیت پروازها مشاهده كنیم زود است با این حال صحبتی كه شخصا با مدیر یكی از ایرلاین‌ها داشتم ایشان گفتند در حال تعویض صندلی‌های فرسوده و همچنین بهبود كیفیت غذای مسافران هستند. بنابراین اقدامات مثبت ایرلاین‌ها آغاز شده و مسافران باید كمی حوصله به خرج دهند. كرمانی ادامه داد: چارتر كردن یك پرواز ریسك بالایی دارد و در همه جهان مرسوم است. اگر چارتر كننده‌ها نباشند ایرلاین‌ها با صندلی‌های خالی مواجه می‌شوند و زیان می‌كنند. نظارت بر چارتركننده‌ها لازم است اما اینكه یكسره آنها را زیر سوال ببریم تیشه به ریشه صنعت هوایی زدن است.
 
توقع از آزادسازی باید منطقی باشد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با تاكید بر موفق بودن الگوی متنوع سازی بلیت در كشورهای توسعه یافته، گفت: این الگو در انگلیس، ایتالیا، سوئیس و بسیاری از كشورهای توسعه یافته دیگر پیاده شده و موفق بوده است بنابراین دلیلی برای شكست آن در ایران وجود ندارد.
البته عده‌ای این توقع را در مردم ایجاد كرده‌اند كه آزادسازی به معنای ارزان‌سازی خواهد بود كه این توقع غیرمنطقی است. چنین تصوری هیچ ربطی به واقعیت‌های صنعت هواپیمایی ندارد.
این صنعت از صنایع گران به شمار می‌رود و قیمت یك هواپیمای استاندارد و باكیفیت 15 تا 20 میلیون دلار است. اگر می‌خواهیم با هواپیماهای بی كیفیت دو- سه میلیون دلاری پرواز كنیم و هر لحظه دغدغه سقوط داشته باشیم باید از آزادسازی انتقاد كنیم وگرنه این اتفاق را باید به فال نیك گرفت و در راستای بهبود خدمات حمل ونقل هوایی كشور از آن حمایت كرد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • حمید 0 0

    سو مدیریت و فساد مالی باعثافزایش هزینه های تمام شده خدمات هوایی می شود و نهایتا بار ناشی از این سو مدیریتها بر دوش مسافران گذارده می شود این شیوه چند ساله اداره این صنعت ورشکسته است

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل