| کد خبر: 137761 |

زیرساخت‌های پروژه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان پیش‌تر با بودجه‌ای معادل دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از طریق فاینانس آماده شده است و جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی به‌منظور بررسی محل قرارگیری ایستگاه قم در این مسیر برگزار شده بود.

تین‌نیوز | 

روز گذشته جلسه‌ای درباره محل قرارگیری ایستگاه قم در مسیر قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. زیرساخت‌های این پروژه پیش‌تر با بودجه‌ای معادل دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از طریق فاینانس آماده شده بود. 

پروژه قطار تهران-اصفهان که وزیر وعده داده بود با سرعت 300 کیلومتر در ساعت، تهران را با پشت سر گذاشتن قم، به مقصد اصفهان ترک کند، دیروز در جلسه‌ای با حضور ریاست مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی مجدداً مورد بررسی قرار گرفت.

در یک سال گذشته، جلسات متعددی با حضور مسئولان مربوطه و کارشناسان ذی‌ربط در این رابطه برگزار شده و در هر کدام از آنها ابعاد مختلف این پروژه بررسی و مطالعه شده است.

موضوع جلسه دیروز عصر (19تیر) که در محل دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار شد نیز، رسیدگی به مسیر قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان و تهران-قم-اراک و احداث فرودگاه بین‌المللی قم بود.

در این جلسه عباس آخوندی، علی لاریجانی، مسئولان راه‌آهن کشور، استاندار، شهردار و نمایندگان مردم قم  حضور داشتند و پیرامون هم‌پوشانی ایستگاه قم در مسیر قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با متروی شهری قم گفت‌وگو کردند.

به‌این‌ترتیب، مقرر شد مسیریابی به نحوی صورت گیرد که افراد بتوانند به‌راحتی هم از قطار سریع‌السیر و هم از متروی قم استفاده کنند. همچنین قرار شد ایستگاه‌ها در مسیر A و B متروی قم، نواحی پرتردد را پوشش دهند و وزارت راه و شهرسازی نیز متعهد شد کمک‌های لازم برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر فرودگاه بین‌المللی قم را صورت دهد.

عباس آخوندی اظهار داشت: قم باید به‌عنوان شهر ریل‌پایه مطرح شده و خط مترو بتواند در نقطه‌ای در مرکز شهر به قطار سریع‌السیر اتصال داشته باشد تا مسافران بتوانند در این مسیر به‌راحتی تردد کنند.

 این اقدامات براساس تئوری‌های موفق شهرسازی ریل پایه صورت می‌گیرد که این تئوری‌ها ریشه در نظریه‌های قرن نوزدهمی دارند و به‌صورت تاریخی بر ایجاد باغ شهرها و شهرهای خطی متکی هستند.

در مدل شهرسازی ریل‌پایه در کشور ما بر مباحثی ازجمله، توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) با تاکید بر شهرسازی ریل‌پایه، انسجام بین شبکه شهری و خطوط حمل‌ونقل همگانی در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه شهری و منطقه‌ای بر اساس یکپارچگی سامانه‌های حمل‌ونقل و کریدورهای اصلی کشور، تدوین برنامه مشخص و علمی برای نحوه استفاده از اراضی در سه سطح ملی- منطقه‌ای و شهری و کاربری‌های جذاب شهری و ایستگاه‌ها با امکان دسترسی به سامانه‌های حمل‌ونقل غیرموتوری (پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری) تاکید می‌شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل