| کد خبر: 50965 |

تین نیوز | ورود سه هواپیمای 24 ساله به ناوگان هوایی کشور سر و صدای زیادی به راه انداخته است. اوایل اردیبشهت‎ماه امسال اعلام شد یک ایرلاین داخلی سه فروند هواپیما بوئینگ ۷۳۷ که 24 سال سن دارد را خریداری کرده است. تا اینجای کار اتفاق خاصی نیفتاده است چراکه خود وزیر هم معتقد است هواپیماهای 40 ساله در ناوگان هوایی کشور جولان می‌دهند.

اما رسانه‌ها و نمایندگان مجلس گفته‌های وزیر را در آذرماه سال گذشته شاهد می‌گیرند و انتقاد می‌کنند که چطور وزیر در سال گذشته بر ممنوعیت ورود هواپیماهای بالای 15 سال تاکید کرده اما امروز هواپیمای 24 ساله وارد کشور می‌شود. اما گویا وزیر اخیرا این قول خود را به بعد از رفع تحریم‌ها موکول کرده است. اما نمایندگان مجلس می‌گویند یکی از مفاد استیضاح وزیر، وجود همین هواپیماهای کهنسال در ناوگان هوایی کشور است.

هواپیماهای 24 ساله
دو هفته پیش یک خبر باعث شد وزیر راه و شهرسازی و مسئولان این وزارت به زحمت زیادی بیفتند. اصل خبر، واردات سه هواپیمای سالخورده به کشور بود. بر این اساس یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی اخیراً اقدام به خرید سه فروند هواپیمای بوئینگ 737 بیست و چهارساله کرده است. تسنیم نوشت؛ این هواپیماها که از یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی خریداری شده در سال 1991 تولید شده‌اند و کشور فروشنده آنها را به‌دلیل سن بالا از چرخه حمل‌ونقل مسافر خارج کرده بود. هواپیماهای گفته شده بیش از 60 هزار ساعت پرواز را انجام داده‌اند.

وعده‌ای که روی زمین ماند
وزیر راه و شهرسازی اواخر آذرماه سال گذشته در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی از اعمال محدودیت برای ورود هوایپما به کشور خبر داده و گفته بود که از این به بعد فقط به هواپیماهای با سن زیر 15 سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود.

عباس آخوندی با بیان اینکه در دستورالعمل قبلی محدودیتی برای ورود هواپیما نداشتیم تا جایی که هواپیماهای با عمر 40 سال وارد کشور می‌شدند، بیان کرد که این مساله باعث شده ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد. او گفته بود که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی به شکل ریالی و ارزی استفاده کنند. در ناوگان هوایی نباید هواپیمای پیر داشته باشیم، در دستورالعمل قبلی محدودیتی در این زمینه نداشتیم و هواپیماهایی تا سن 40 سال وارد کشور می‌شدند.
وعده وزیر برای بعد از تحریم‌ها البته 11 فروردین امسال وزیر راه و شهرسازی در بازدید از شرکت فرودگاه‌های کشور اجرای برنامه ممنوعیت اجاره یا خرید هواپیمای با سن 15 سال را به پس از رفع تحریم‌ها موکول کرد. آخوندی با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل هوایی ایران بسیار پیر است و با این ناوگان قدرت رقابت بین‌المللی نداریم، درباره ممنوعیت ورود هواپیما با عمر بیش از 15 سال بر اساس دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد که بخش عمده اجرای این دستورالعمل و نوسازی ناوگان هوایی به رفع تحریم‌ها مربوط می‌شود که امیدواریم این بخش‌ها به نتایج مثبت ختم شود.

مجلس وارد عمل می‌شود
روز پنجشنبه رئیس کمیسیون عمران مجلس از پیگیری خرید هواپیما با سن ۲۴ سال توسط یکی از ایرلاین‌های داخلی خبر داد. سیدمهدی‌ هاشمی گفت: «در بخش هوایی گزارش‌هایی را  از وزارت راه و شهرسازی خواسته‌ایم که در این زمینه باید منتظر آنها باشیم». او تاکید کرد که بحث ورود هواپیما با سن بالای 15 سال را پیگیری می‌کنیم و نتیجه آن‌را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

هواپیماهای سالخورده؛ یکی از محورهای استیضاح
یک عضو کمیسیون عمران مجلس از پیگیری‌های مجلس درباره پرونده واردات سه هواپیمای 24 ساله به کشور خبر داد.

عباس فلاحی باباجان با اشاره به اینکه مجلس نسبت به این موضوع حساس است تاکید می‌کند که این مساله یکی از محورهای اصلی استیضاح وزیر راه و شهرسازی خواهد بود. او با بیان اینکه از 16 هواپیمای بی‌کیفیت حاضر در ناوگان هوایی کشور، 7 فروند زمین‌گیر هستند، اضافه می‌کند که وزیر در این‌باره باید در دو هفته گذشته به مجلس می‌آمدند تا به نمایندگان توضیح بدهند اما این اتفاق نیفتاد. نماینده اهر و هریس در مجلس با اشاره به اینکه 50 نفر فعلا استیضاح وزیر را امضا کرده‌اند، بیان می‌کند که اگر قرار است هواپیما یا قطعاتی وارد کشور شوند حتی در شرایط تحریم، نباید از رده خارج و بی‌کیفیت باشند.

فلاحی می‌گوید:‌‌ <در شرایط تحریم ایرلاین‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از فرصت استفاده کرده‌اند و بازار شرکت‌های هواپیمایی کشور را کساد کرده‌اند».‌ این نماینده مجلس ادامه می‌دهد که باید بلافاصله بعد از تحریم‌ها ناوگان هواپیمایی کشور نوسازی شود تا نسبت به ایرلاین‌های رقیب در خاورمیانه مزیت رقابتی پیدا کند.

مراجع قانونی پافشاری می‌کنند
حمید حبیبی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره می‌گوید که سه فروند هواپیمای 737 یکی از ایرلاین‌های داخلی از رده خارج محسوب نمی‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری مطابق دستورالعمل‌ها هواپیماهای مذکور را بررسی و به آنها مجوز پرواز داده است.

دغدغه وزیر برای کهنسالی ناوگان هوایی کشور
زمزمه‎های خرید هواپیمایی با عمر 24 سال برای یکی از شرکت‎های هواپیمایی داخلی، نگرانی‎های زیادی به همراه داشته است. درحالی که نه‌تنها وزیر راه و شهرسازی بلکه معاونان وی بارها از پیربودن ناوگان هوایی گلایه داشتند و وعده خرید هواپیمای جدید برای خطوط هوایی کشور را اعلام کرده‎اند، اما خبر از خرید هواپیمای با 24 سال سن به گوش رسیده است.

حدود دو هفته گذشته بود که یک ایرلاین داخلی از خرید هواپیمای 24 ساله خبر داد که بازتاب‌های خاصی داشت چراکه پیش‎تر خرید و ورود هواپیمای بیش از 15 سال در خطوط هوایی ممنوع اعلام شده بود. اما اوایل اردیبشهت‎ماه امسال اعلام شد یک ایرلاین داخلی سه فروند هواپیما بوئینگ ۷۳۷ که 24 سال سن دارد را خریداری کرده است. این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی اواخر آذرماه سال گذشته در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی از اعمال محدودیت برای ورود هوایپما به کشور خبر داده و گفته بود که از این به بعد فقط به هواپیماهای با سن زیر 15 سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود.

حالا که هواپیمای 24‌ساله وارد کشور شده است، ‌این صحبت آخوندی به یاد می‎آید که وی پیش‌تر گفته بود در دستورالعمل قبلی محدودیتی برای ورود هواپیما وجود نداشت؛ تا جایی که هواپیماهای با عمر 40 سال وارد کشور می‌شدند و حال این مساله باعث شده ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد. حال انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر مجلس طرحی برای این خرید و فروش‎ها داشته باشد.

جزئیات سه هواپیمای بوئینگ 737
اخیرا چند فروند هواپیمای بوئینگ 400-737 توسط شرکت کاسپین خریداری شده که تاکنون چهار فروند از آنها وارد کشور شده است. سن متوسط این هواپیماها حدود 20 سال است و در این مدت برای شرکت هواپیمایی Malaysia Airlines پرواز می‌کردند. اولین فروند این هواپیماها بامداد روز 15-11-2014 معادل
24 آبان 1393 با رجیستر T7-AWC، شماره سریال 26451 و سن 21 سال وارد ایران شد. دومین 737 کاسپین روز 25-11-2014 معادل 4 آذر ماه با رجیسترT7-AWA، شماره سریال 26467 و سن 22 سال و سومین فروند آنها، روز 27-11-2014 معادل 6 آذرماه با رجیستر T7-AWB، شماره سریال 26466 و سن 22 سال وارد ایران شده است.

حضور خبرساز هواپیماهای بوئینگ 737
ورود هواپیماهای بوئینگ 737 به ناوگان هوایی کشور توسط ایرلاین کاسپین پیش از این هم چندبار خبرساز شده است. اسفندماه سال 88 بود که وزیر راه و ترابری دولت وقت از ورود 5 هواپیمای بوئینگ 737 مدل 1997 تا نیمه سال 89 خبر داد و گفت که دو فروند از این هواپیماها به شرکت کاسپین درحال تحویل است.

بهبهانی، وزیر وقت راه و شهرسازی گفته بود که یک سرمایه‌گذار به‌صورت مشارکت با شرکت کاسپین قرار است که دو هواپیمای بوئینگ 737 ساخت 1997 وارد کند و قول داده تا شش ماه آینده سه فروند دیگر هم وارد کند.

سابقه بوئینگ 737 در ناوگان هوایی جهان
این هواپیمای آمریکایی برای نخستین‌بار در ۹آوریل سال ۱۹۶۷ به پرواز در آمد. یک سال بعد با به‌کارگیری در ناوگان لوفتانزا، کاربرد تجاری آن آغاز شد. این هواپیما که از نوع «باریک پیکر و تک راهرو» تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج‌هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است. بوئینگ 737 ظرفیت 130 نفر مسافر را دارد. سه هواپیمای 24 ساله‌ای که وارد کشور شده، از سری کلاسیک 737-400 هستند که حجیم تر بوده و بدنه کشیده‌تری دارند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • فروشنده دوره گرد 0 0

    لطفا موضوع ورود هواپیمای ایران ایر را از طریق یونان یک هفته ای تو پارکینگ فرودگاه کرمان خوابید بعد هم الان تو پستوی شرکت فارسکو اسستار شده است را نیز مطرح کنید مگر این هواپیما متعلق به ایران ایر نیست چطور اسم کاسپین را می نویسید لطفا اسم ایران ایر را سانسور نکنید بعد چطور یک شرکتی به نام[…] که فقط دارای یک موافقت اصولی باطل شده است هفته قبل یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ وارد کشور کرده و اسم شرکت[…] را روی ان درج کرده و این هواپیما الان تو پارکینگ فرودگاه شیراز است و کسی حساسیت ندارد آیا سرپرست قبلی شرکت فرودگاه ها الان با این شرکت[…] همکاری ندارد و البته شرکت رب گوجه فرنگی مالک این هواپیما است پس چرا کسی برای اینها نمی نویسد می دانید چیه به نظرم ظلم باالسویه عدل است

  • علی 0 0

    علت سقوط فالکن و انتونف رفت تو باقالیها!!!

  • ماشا ا… 0 0

    ماشا…درصد و پوسانت گرفته شد تا این هواپیماها وارد بشن. خدا بها رییس سازمان وری دفتر ش ومعاون استاندارد مدیر قابلیت پرواز قوت بده. خیلی زحمت نابود کردن سازمان رامین

  • قلندر 0 0

    ما که گفتیم آقای وزیر جهانگیریان اینکاره نیست بابا جان، گوش نکردی، حالا استیضاح میشی حالت جا میاد

  • حسین 0 0

    چند نکته مهم وجود داره: ساعت پرواز هر هواپیما و تعداد نشست‌و‌برخاست تعمیر هایی که تا به حال گذرانده سابقه پروازی هر هواپیما! وقتی هواپیما قبلا مجوز ورود گرفته و به خاطر دلایلی طول کشیدهوارداتش نمیشه جلو پروازش رو گرفت! هواپیما ها تا ۵۰سال هم ممکن هست بپرند!

  • 0 0

    اصل ماجرا رو از اقای … بپرسید که چی بوده!!!! البته میتونید از اون کسی که ماشین ریش تراش واسش هدیه خرید هم بپرسید…

  • الهی 0 0

    بابا پول هم که پارسال گرفتید، پس این خرید هواپیما و پانل فلایت چک چی شد؟ حالا که هلو بیا برو تو گلو شده پس نزارید پوله برگرده تو خزانه و بعد برید دنبالش. واقعا اوضاع قاراش میشه تو سازمان

  • رضا 0 0

    دوستان خیالتون راحت باشه صدتاهم از این هواپیماها و سقوطها و تاخیرات داشته باشیم نه وزیر استیضاح میشه نه رییس سازمان عوض میشه چون خداروشکر وزیر و مجلس در تعامل کامل بسر میبرند. تنها چیزی که ارزش نداره جون مردم واینکه چه بلایی داره سر صنعت هوایی کشور میاد. وقتی کارشناسان ذبده هواپیمایی کشوری بعلت وجود مافیا در صنعت اجازه کارشناسی ندارن که هیچ حتی کارت ترددشون هم تمدید نمیشه شما چه انتظاری دارید.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل