| کد خبر: 169012 |

اکنون بیش از 10 سال از برگزاری اولین مناقصه برقی کردن قطار تهران- مشهد و قریب 10 سال از تعیین کنسرسیوم برنده و بیش از چهار سال از ترک تشریفات مناقصه و واگذاری پروژه به شرکت مپنا و شرکت CMC چین می‌گذرد و با وجود تامین منابع لازم سهم 15درصد دولت ایران، متاسفانه این پروژه مهم و حیاتی همچنان فاقد تحرک به نظر می‌رسد.

تین‌نیوز | 

 وبلاگ عباس قربانعلی‌بیک: رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام (ره) با اشاره به تمرکز امام خمینی در دوران مبارزات و پس از پیروزی انقلاب بر اولویت‌ها و موضوع اصلی و پرهیز از حواشی فرمودند به حول و قوه الهی، ما دچار انفعال و ضعف نمی­‌شویم و در برابر زیاده‌خواهی و زورگویی دشمنان میایستیم، هیجان‌زده و احساسی تصمیم نمی­‌گیریم و به جای متن، وارد حاشیه ‌ها نمی‌شویم، اولویت‌های خود را به توفیق الهی تشخیص خواهیم داد.

اکنون بیش از 10 سال از برگزاری اولین مناقصه برقی کردن قطار تهران- مشهد و قریب 10 سال از تعیین کنسرسیوم برنده و بیش از چهار سال از ترک تشریفات مناقصه و واگذاری پروژه به شرکت مپنا و شرکت CMC چین می‌گذرد و با وجود تامین منابع لازم سهم 15 درصد دولت ایران، متاسفانه این پروژه مهم و حیاتی همچنان فاقد تحرک به نظر می‌رسد.   

برقی­‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد براساس برنامه چهارم برای افزایش حمل مسافر ریلی در سال 1382 در کمیسیون مشترک کرواسی پیشنهاد شد و مورد موافقت وزیر وقت راه قرار گرفت ولی پس از مصاحبه ایشان با سیمای جمهوری اسلامی در بازگشت از ماموریت و با اشاره به تصمیم برقی­ کردن کل راه‌آهن و مخالفت مدیرعامل وقت، موضوع متوقف گردید.

مخالفت مدیرعامل به‌علت گزارش مرکز تحقیقات به استناد مطالعات سال 71 و ارائه پیشنهاد لغو برقی نمودن مسیر بافق- بندرعباس بود که با اصلاح محاسبات و اعمال تاثیر برقی­ نمودن بر تعداد لکوموتیو حالت مسافری، مخالفت­‌ها کاهش یافت.

پس از اخذ قیمت‌های جدید از شرکت‌های متعدد خارجی و قانع شدن مدیرعامل و هیئت مدیره، موضوع در اواخر سال 84 با استاندار خراسان رضوی مطرح شد و در دستور کار هیئت دولت قرار گرفت و با تصویب هیئت دولت، قرار شد برقی کردن تهران- مشهد مورد مطالعه قرار گیرد ولی سازمان مدیریت مطالعه کل مسیرها را برای اولویت بندی در سال 85 مصوب نمود و پس از ارائه گزارش مشاور خارجی و تایید آن، در سال 86 بودجه فقط برای برقی نمودن، بدون ناوگان مصوب شد.

به‌دلیل طولانی بودن مدت متوسط هشت سال برای مذاکرات و خرید لکوموتیو در دو پروژه آلستوم و زیمنس و بنا به دستور وزیر وقت، تامین لکوموتیو نیز در مناقصه منظور گردید و پس از انتشار آگهی ارزیابی کیفی پیمانکاران در سال 86 و حضور 74 شرکت کننده، شرکت‌ها به تشکیل کنسرسیوم­‌های قوی ترغیب شدند و نهایتا پیشنهادات پنج گروه دریافت شد.

برآورد کارشناسی مجری طرح قبل از باز کردن پیشنهادات، 853 میلیون یورو اعلام گردید (با محدوده کار شامل: برقی کردن تهران- مشهد با سرعت 250، برقی نمودن مسیر تهران- گرمسار، تامین70 دستگاه لکوموتیو مسافری و باری، تعمیرات و نگهداری پنج ساله، 100 مگاوات نیروگاه پشتیبان، ماشین­‌آلات تعمیر و نگهداری، تجهیز تعمیرگاه‌ها، احداث ساختمان‌های اسکادا و دپو ماشین ­آلات ظرف 30 ماه) و نقشه راه برای رسیدن از سرعت 160 به 250.

در این راستا تاییدیه 5/3/86 دفتر فنی شرکت ساخت برای سرعت 230، تاییدیه اداره کل علائم برای سرعت 250 ATC و تاییدیه شرکت سازنده ترمز برای سرعت 200 واگن‌ها با دو دیسک ترمز اخذ شد و با مجوز سال 78 اداره‌کل خط، عرض واگن 2.3 متر و با پیش‌بینی دفتر برقی عبور واگن مسافری عرض 4.3 و واگن دوطبقه کانتینری امکان‌پذیر شد.

با بررسی ابعاد مختلف این پروژه به نظر می‌رسد غفلت از اولویت ‌ها و پرداختن به حواشی در این پروژه مهم موجب بروز تاخیر، افزایش هزینه و از دست دادن فرصت‌ها شده است که به عنوان نمونه می‌توان به افزودن بازسازی و اصلاح خط به پروژه اشاره نمود در حالی که با شبیه‌سازی یکی از شرکت‌های بزرگ اروپای غربی، تاثیر افزایش سرعت از 160 کنونی به 200 کمتر از 23 دقیقه است و با برقی کردن، زمان سیر قطار 12 واگنه با یک لکوموتیو، از حدود 10 ساعت به حدود 6 ساعت کاهش می‌یابد که در کاهش زمان سیر مبین تاثیر 10 برابری برقی­ کردن نسبت به افزایش سرعت بود که همین موضوع سبب شد  موضوع ارتقای خط در مناقصه 86 منظور نشود (پس از برقی کردن نیز بازسازی میسر خواهد بود).

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین