| کد خبر: 105225 |

وبلاگ تین‌نیوز، محمد سعیدنژاد|  سهم دریا در کشورهای توسعه‌یافته در تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۰ درصد است، در حالی در ایران این سهم ۲.۵ درصد است.

کشورهایی که ساحل و دریا دارند اقتصاد مناسب‌تری در دنیا را تجربه کردند؛ امروز سهم دریا در تولید ناخالص داخلی کشورهای دارای ساحل بیش از 10 درصد است در حالی‌که سهم دریاهای ما در تولید ناخالص داخلی 2.5 تا 4.6 درصد است که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه است.

موضع دریا و کشور مغفول مانده است، حتی برخی مسئولان از اقدامات و سیاست‌های اتخاذ شده و شرایط رقابتی بنادر ما در منطقه و حجم سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در این حوزه مغفول مانده‌اند.

 سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان توسط کشورهای منطقه باید مورد توجه باشد و اگر از آن غافل شویم از این رقابت جهانی بازمی‌مانیم.

پیام توسعه دریامحور در کشور باید همه جانبه باشد و همه بخش‌های مرتبط آن را در دستور کار قرار دهند.

سهم سواحل ما با توجه به تراکم جمعیت و حجم اشتغال در تولید ناخالص ملی مناسب نیست ضمن آنکه باید شهرهای ساحلی را توسعه دهیم.

 این پس‌کرانه‌ها همواره مورد توجه خطوط کشتیرانی و پورت‌اپراتورهای دنیا است، بنابراین در پسابرجام با استقبال سرمایه‌گذاران خارجی مواجه بوده‌ایم.

 بر اساس شاخصی، از نظر میزان سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دریایی کشور هفتاد و پنجم دنیا هستیم این در حالی‌ست که در منطقه شرایط ما نامناسب‌تر است و حتی یکی از کشورهای همسایه ما رتبه تک رقمی از نظر میزان سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دارد.

 اگر صرفا متکی به توانایی دولتی باشیم در این حوزه تغییر جدی را شاهد نخواهیم بود. باید امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه ارتقا یابد.

در حوزه لایروبی تلاش کردیم بخش عمده‌ای از تأسیسات دولتی را واگذار کنیم.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی را با سه هدف عمده دنبال کرده‌ایم که در این راستا جذب بار و مراکز ثقل بار به بنادر ایران، انتقال تکنولوژی و مشارکت با شرکت های داخلی سه هدف اصلی است که دنبال می‌کنیم.

در ترمینال‌های بزرگ بنادر کشور مشاور خارجی گرفته‌ایم تا مطالعات، بررسی‌ها و گزارشات با استانداردهای جهانی برای سرمایه‌گذاران ارائه شود و در این باره در ترمینال سه بندر شهید رجایی تا پایان امسال مطالعات مشاور خارجی انجام و گزارش‌ها ارائه می‌شود.

سیاست محوری دیگر در بخش حمل‌ونقل دریایی، تعمیر، نگهداری و اورهال ناوگان است که به عنوان سیاست محوری در توسعه دریامحور دنبال می‌شود.

همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص را در دستور کار قرار داده‌ایم. سه سال پیش زمانی که این منصب را بر عهده گرفتم دانشگاه دریانوردی چابهار که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دریانوردی منطقه است از سه هزار دانشجو یک نفر هم دانشجوی رشته دریایی نداشت اما تلاش کردیم با بررسی مشکلات‌ آنها این معضل رفع شود تا نیروی انسانی متخصص و قوی تربیت کنیم.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل