| کد خبر: 6386 |

تین نیوز | با افزایش 25 درصدی نرخ سوخت هواپیما، نگرانی فعالان صنعت حمل و نقل هوایی ایران کاهش یافته است.رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران می‌گوید با افزایش 100 تومانی نرخ سوخت در هر لیتر به سمت و سوی ثبات در صنعت هوانوردی گام برداشته‌ایم.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ‌حمل و نقل ـ بالاخره تکلیف نرخ سوخت هواپیما مشخص شد و بعد از کلی کش و قوس آمدن، 25 درصد نرخ سوخت افزایش یافت. به نظر می‌رسد این خبر خوشایندی برای شرکتهای هواپیمایی باشد چرا که اکثر فعالان صنعت حمل و نقل هوایی براین باور بودند که با اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌‌ها نرخ سوخت به شدت افزایش یافته و این موضوع نه تنها منجر به افزایش نرخ بلیت بلکه میزان تردد مسافران را تحت شعاع قرار می‌دهد.
 
 نرخ سوخت هواپیماهای مسافری برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ازای هر لیتر برای پروازهای داخلی و خارجی 500 تومان تعیین شده که نسبت به نرخ قبلی 25 درصد افزایش دارد. هیات وزیران در راستای اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نرخ جدید حامل‌های انرژی را ابلاغ کرد که بر این اساس نرخ سوخت هواپیماهای باری شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ازای هر لیتر برای پروازهای داخلی و خارجی بر اساس نرخ بین‌المللی خواهد بود.این در حالی است که نرخ هر لیتر سوخت هواپیماهای داخلی در حدود 400 تومان بوده است.
 
«عبدالرضا موسوی»، رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص افزایش 25 درصدی نرخ سوخت افزود: «صنعت هوانوردی کشورمان امروز در مرحله ای است که به سمت ثبات قدم برمی دارد هر چند که این افزایش 25 درصدی نرخ سوخت در وضعیت ایرلاین ها بی تاثیر نیست اما هزینه های زیادی به شرکتهای هواپیمایی تزریق نمی‌کند.»
 
وی  ادامه داد: « یکی از مهترین مشکلاتی که در گذشته داشتیم این بود که قیمت سوختی که از سوی شرکت ملی پالایش و پخش مواد نفتی تعیین شده بود منطقی نبود اما امروز می‌بینیم این نرخ ، منطقی برآورد شده این در حالی است که در همه دنیا نرخ سوخت خودرو دو برابر هواپیماست به این علت که از هواپیما مالیات نمی‌گیرند اما در گذشه این مسئله مهم نبود. این‌گونه که معلوم است به سمت و سوی ثبات در حرکتیم.»
 
نماینده ایرلاین‌ها در شورای عالی هواپیمایی با اشاره به این‌که در دنیا صنعت هوانوردی مورد حمایت قانون و مقررات صحیح است  ادامه داد: «اگر مشکل ارز رفع شود نه تنها  کیفیت خدمات به مسافران ارتقاء می‌یابد بلکه ایرلاین‌ها هم تا حدودی سودآور خواهند شد.»
 
وی درباره بدهی سوختی ایرلاین‌ها بیان کرد: مذاکرات با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درباره قیمت سوختی که در سال‌های گذشته که به ایرلاین‌ها داده شده است، ادامه دارد البته اختلافات حسابی هم در این باره هست که به قوت خود باقیست اما با این مصوبه دولت، مشکل تعیین‌ بدهی‌های قبلی ایرلاین‌ها بابت سوخت که در واقع بدهی‌های غیرواقعی است، رفع ‌ می‌شود.
   
به گفته او،‌ این گام، گام تثبیت‌سازی قیمت‌هاست و گامی نیست که درآمدی به ایرلاین‌ها تزریق شود و قطعاً سوخت 500 تومانی درآمدی برای شرکت‌ها ندارد،اما در حال حاضر به سمت تثبیت‌سازی پیش می‌رویم زیرا نرخ ثابتی بین ایرلاین‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره سوخت هواپیما مشخص شده است.
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل