| کد خبر: 585 |

تین نیوز | صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور در روزهای پایانی سال در انتظار تحولی بزرگ به دنبال اجرایی شدن متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما به سر می‌برد که وزیر راه اجرایی شدن این موضوع را به سال آینده موکول کرد.
 
بر اساس بند «ب» ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف بود از ابتدای سال سوم برنامه یعنی امسال نسبت به آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی اقدام کند که این موضوع هم‌چنان به زمانی دیگر موکول می‌شود و آخرین وعده برای تحقق آن از سوی وزیر راه اردیبهشت سال آینده اعلام شده است.
 
به گفته آخوندی چگونگی تغییر قیمت حمل و نقل طی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هنوز قطعی نشده است که البته متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما ربطی به کارگروه هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد و حکم ماده 161 قانون برنامه پنجم است که باید در سال 90 اجرایی می‌شد.
 
به گفته مسئولان مربوطه هر چند اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جدی است ولی برای اجرای آن نباید عجله کرد زیرا اجرای آزادسازی تصمیم حساسی است و باید به دقت اجرا شود اما مدل اجرایی شدن این موضوع نیازمند پیش‌بینی لازم و فراهم شدن زمینه‌هایی است و همان طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در دیگر کشورها از جمله آمریکا از زمان تصویب قانون آزادسازی تا زمان اجرایی شدن آن شش سال طول کشیده است.
 
از آنجا که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مستلزم شفاف‌سازی است در دستورالعمل آزادسازی نیز ایجاد سیستم رزرو بلیت شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یکی از پیش‌نیازهای مهم اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است.
 
با توجه به اینکه برخی ایرلاین‌ها سیستم مناسبی برای فروش بلیت ندارند آزادسازی ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد، بر همین اساس شرکت‌های هواپیمایی قبل از آزادسازی باید نسبت به راه‌اندازی سیستم رزرو بلیت اقدام کنند البته براساس بخشنامه‌های سازمان هواپیمایی برخی ایرلاین‌ها در حال پیاده‌سازی این سیستم نرم افزاری هستند.
 
وعده‌های متفاوت برای اجرایی شدن متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما
 پیش از این رییس سازمان هواپیمایی کشوری از آغاز متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما تا پایان سال خبر داده بود.
 
اوایل آبان امسال نیز قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی از برنامه‌ریزی دولت برای آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما تا نوروز 93 خبر داده بود.
 
نوریان گفته بود که‌ پیش‌زمینه‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فراهم شده و برنامه داریم تا نوروز 93 قیمت‌ها را آزاد کنیم.
 
اما سال گذشته رییس اسبق سازمان هواپیمایی به پیش‌بینی قانون برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا سال 92 اشاره کرده و گفته بود: در قانون برنامه پنجم پیش‌بینی شده که در سال 91 باید متنوع‌سازی نرخ بلیت اتفاق بیفتد که با این اقدام حقوق مسافران تامین می‌شود.
 
به اعتقاد کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی افزایش سطح خدمات هوایی و کاهش قیمت بلیت در اثر رقابت از جمله اهداف آزادسازی به شمار می‌رود و ضمن شفاف‌سازی، رفع محدودیت‌ها و آزادسازی کامل نرخ و آزادسازی شبکه مسیرهای هوایی شاهد جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در حمل و نقل هوایی خواهیم بود.
 
با این حال چون معمولا واژه آزادسازی مترادف و مقدمه‌ای برای گران شدن است مردم نگران هستند آزادسازی قیمت بلیت فقط به گرانی قیمت منجر شود و ثمری دیگر در پی نداشته باشد ؛بنابراین دولت موظف است در کنار آزادسازی قیمت، استانداردهای مشخصی را برای ارتقای کمی و کیفی خدمات شرکت های هوایی تعیین و بر اجرای آن نظارت کنند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • دور اندیش 0 0

    جناب آقای آخوندی تا زمانی که این صنعت از بیماری مزمن سو مدیریت و متعاقب آن فساد افسار گسیخته اداری و مالی رنج می برد، نوش داروی هر گونه افزایش نرخی تنها برای چند ماه تسکین کننده است چراکه این ارقام دریافتی در مدت کوتاهی در سفره مفسدین اقتصادی ذوب خواهد شد و شما را ناچار خواهد کرد تا مجددا بر طبل گرانی بیشتر بکوبید و این سیکل دوار را از اول آغاز کنید. بهتر است شرکتهای هوایی را وادر کنید تا به جای سر کیسه کردن مشتریان از ریخت و پاشهای کلان مالی خود بپرهیزند.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل