| کد خبر: 43983 |

تین نیوز | چندی پیش مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سهل انگاری رئیس سازمان هواپیمایی و صدور مجوز پرواز این نوع هواپیما باعث بروز سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ شد. لاهوتی افزود: با گذشت زمان طولانی تا کنون گزارش شفاف و روشنی در مورد سقوط آنتونوف دریافت نکرده ایم و مجلس همچنان این موضوع را پیگیری می کند. نماینده مردم لنگرود در مجلس افزود: گزارش مربوط به سقوط آنتونوف با سایر موارد مشابه آن متفاوت است، چرا که هر هواپیمایی که سقوط می کند یا نقص فنی داشته و یا اینکه به علت خطای انسانی بوده، اما در مورد حادثه آنتونوف موضوع خارج از این دو بحث است.

انتشار این سخنان عضو کمیسیون عمران موجب شد برخی کاربران تین نیوز نیز دیدگاه های خود را در خصوص سقوط آنتونف و عملکرد سازمان هواپیمایی در این مورد بیان کنند. نظرات کاربران تین نیوز به شرح زیر است:

1- مقصر هرکس که بود یا باشد تکرار تجربه تلخ آنتونف در هواپیمای 150 نفره در حال تکرار است. مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری حتی شجاعت بیان و اعتراف به اشتباهات فاحش خود را ندارند. کماکان تخلفات ناشی از مشکلات مدیریتی توسط مسئولین سازمان در حال شکل گیری است. سانحه بعد با شواهد و قراین زودتر از حد انتظار به وقوع خواهد پیوست. 

2- در تمامی فرودگاه های جهان این قانون است که وقتی یک هواپیما از روی باند پرواز کرد هواپیمای بعدی ۲دقیقه بعدتر باید بلند شود تا اکسیژن لازم موتورها روی باند باشد، اما در حادثه ایران۱۴۰ یک دقیقه بعد از بلند شدن هواپیما «ام‌دی» به ایران۱۴۰ دستور پرواز داده شد و به همین دلیل یکی از موتورها خاموش شد! و هواپیما تقصیری نداشت! حتی خلبان با یک موتور هم می توانست پرواز کند.

3- این قانون در مورد دو هواپیمای سنگین یعنی 137 تن به بالا یا دو هواپیمای لایت و سنگین دو دقیقه است. در مورد دو هواپیمای متوسط مانند MD و آنتونف که هر دو در رده Medium هستند محدودیت خاصی وجود ندارد.

4- چرا بعد از وقوع هر سانحه هوایی ایمنی هوایی مهم اعلام می شود؟ آیا تا به حال اقدام عملی هم بعد از وقوع سوانحی که در کشور رخ داده داشته ایم؟ چرا بعد از وقوع سوانح به دنبال محکوم کردن هستیم تا بعد موضوع به فراموشی سپرده شود؟ واقعا ما دنبال چه هستیم؟ آیا وقت آن نرسیده به ایمنی هوایی به صورت جدی و به دور از شعارهای تکراری پرداخته شود؟
اینکه گزارش سوانح اعلام نمی شود در کشور ما خود نقص بزرگی هست که منجر به تکرار سوانح می شود و فقط هم سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه مقصر نیست، این که با متخصصین شامل کنترلرها و خلبانها یا مهندسین فنی برخورد قضایی صورت می گیرد خلاف ضمیمه 13 ایکائو است که کشورمان متعهد به اجرای آن است و این درحالیست که دلایل اصلی وقوع خطاهای انسانی که سوء مدیریت و مشکلات سازمانی و قانونی ایجاد شده برای متخصصین خط اول ایمنی که ایکائو از آنها با نام sen_setive personnel یا frontline نادیده گرفته می شود و با موضوعات ایمنی سطحی و در حد اعلام مقصر برخورد می شود.
چندین سال هست که کنترلرهای ترافیک هوایی بر مبنای صدها مستند بین المللی به انحاء مختلف از بی توجهی به این حرفه دارند به شما و بقیه مدیران هشدار می دهند ولی اقدام موثری را شاهدش نیستند، آیا واقعا رسیدگی به 950 کنترلر ترافیک هوایی در سراسر ایران با سابقه درخشان جهانی و با این حرفه که در اهمیت و حساسیتش حتی ایکائو یک داکیومنت اختصاصی به نام HUAMAN FACTORS IN AIR TRAFFIC CONTROL برای کشورهای دنیا تهیه و اعلام کرده با این همه مسئولیت، بیماری و ...کار سختی است؟ آن هم در شرایطی که میلیاردها تومان به دلیل سومدیریت در صنعت هوانوردی کشور دارد حیف و میل ممی شود،
شما و همکارانتان مدعی نگرانی برای ایمنی هوایی هستید ولی فوریت طرح ارتقای شغلی ایمنی هوایی در مجلس را که از طرف کنترلرهای کشورمان ارایه شده بود رد می کنید، متاسفانه بی توجهی به حقایق و صدها مستندی که به قیمت خون هزاران مسافر هوایی در دنیا تهیه شده نتیجه ای جز تکرار سوانحی که به راحتی می شد با کمی تدبیر از آنها جلوگیری کرد را در پی نخواهد داشت،
تا وقتی ما که فکر شعار دادن و حفظ پست های زودگذر خود باشیم قدرت تغییر و تحول هم نخواهیم داشت.

5- اگر به خاطر مردم و هزینه پرداخت شده توسط ایشان در بحث مونتاژ چند وسیله معیوب، پیگیری عاجل توسط قوای محترم مقنه و قضائیه کشور به عنوان متولی اعاده حقوق مردم صورت نگیرد فاتحه هوانوردی را باید خواند. هدف از بررسی سانحه معرفی مقصر نیست و این اقدام در راستای جلوگیری از موارد مشابه بوده ولی متاسفانه باید به اطلاع برسانم که همان متولیان هواپیمای آنتونف به نام پروژه ملی به دنبال تکرار این اشتباه در یک حوزه گسترده در هواپیمای 150 نفره ای هستند که با این دانش و مدیریت سرنوشتی بدتر از آنتونف نخواهد داشت. 
اگر این سوانح در کره، مالزی، ژاپن حتی در پاکستان اتفاق افتاده بود مسئولین ارشد بخشهای هوانوردی چه می کردند؟ 

6- در خارج از کشور با جان مردم به خاطر حفظ پست و مقام این گونه بازی نمی شود. متاسفانه سومدیریت عامل بیشتر سوانح و مشکلات صنعت هوانوردی هست. از خرید هواپیما تا فرودگاه سازی، سیاسی کاری و باند بازی را هم باید به آن اضافه کرد. سوء مدیریت و انتخاب مدیران بی کفایت نه برمبنای شایستگی و تخصص که بر مبنای موارد دیگر باعث نابودی خلاقیت ها دلزدگی و هرز رفتن سرمایه ها شده است. در مورد ایران 140 باید دید آیا استراتژی کلی درست بوده است؟
آیا ما می خواهیم هواپیما ساز باشیم؟ یا صرفا تحقیقات دانشگاهی داشته باشیم؟ یا می خواهیم استفاده کننده باشیم؟
برخی از معایب این هواپیما را متخصصین فنی در همین جا به درستی به آن اشاره کردند ولی به نظر می رسه باید در مورد چنین پروژه هایی استراتژی بهتری را به کار بست و این نیاز به ساعت ها بحث علمی و فنی دارد. متاسفانه نماینده محترم مجلس فراموش کردند بگویند پروژه ساخت این هواپیما سالها قبل از حضور آقای جهانگیریان به عنوان ریاست سازمان هواپیمایی رقم خورده و اجرا شده بود .حالا نتیجه اش را در زمان ریاست فعلی سازمان هواپیمایی نشان داده است. درست نیست ما با مقاصد دیگر و اهداف خاص از مسائل این طوری استفاده کنیم.
تلخ ترین لحظاتی که برای کنترلرها به وجود می آید و کابوسش همیشه همراه کنترلرهای ترافیک هوایی هست از دست دادن جان مردم در سوانح هوایی هست. سوانحی که از برخی آنها می شد و می شود با تدبیر بهتر جلوگیری کرد.
 
7- متاسفانه تا زمانی که در کشور سیستم مستقل بررسی سوانح که مستقل از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری باشد وجود نداشته باشد موارد نواقص و کاستی ها به خوبی مشخص نمی شوند و نهایتا کم کاری ها و عدم رعایت قوانین پوشانده می شود، باید یک سیستم مستقل این موارد را بررسی کند تا به صورت بی طرف تمام اشتباهات و خطاها و کم کاری ها و نیاز به تغییرات مشخص شود، با وجود این سیستم دیگر کمتر کسی جرات عدول از قوانین را به صورت آگاهانه پیدا می کند چون می داند فردا باید پاسخگو باشد. ولی تا زمانی که چنین سیستمی نباشد همه چیز فراموش خواهد شد گویی که کار اشتباهی رخ نداده است، قطعا اگر مهندسین فنی، قابلیت پرواز و سایر کارشناسان مربوط با دلایل فنی علمی و کارشناسی موردی را بیان می کنند تصمیمات مدیریتی بر خلاف آن، اشتباه است، این یک درد مشترک بین تمام بخش های صنعت هوانوردی هاست. وقتی یک عده کارشناس فنی متخصص با استدلال و منطق علمی حرفه ای نه یکبار بلکه صدها بار مطلبی را  بیان می کنند متاسفانه به دلایل مختلفی که به این دلایل فنی و حرفه ای ترجیح داده می شوند تصمیمات خوبی گرفته نمی شود و تاسف بارتر اینکه بعد از گذشت مدتی نتایج مشخص می شود، درد اصلی صنعت هوانوردی این است که ما حتما مشابه سوانحی که در جاهای دیگر رخ داده باید برای خودمان هم رخ بدهد تا قانع شویم که در دنیای هوانوردی وقتی کارشناسان متخصصین و افراد فنی بر مبنای سند و داکیومنت حرفی را می زنند این حرف ها منتج از ده ها سانحه دیگر بوده و بی توجهی به آنها روزی باعث یک تراژدی هوایی خواهد شد.

8- تا زمانی که مهمانان ناخوانده بدون تخصص و به صرف روابط نه چندان سالم رییس سازمان هواپیمایی کشوری شده و افرادی را با هدف انحراف و به نام مصلحت در کمیسیون سانحه قرارداده و افراد شجاع و شرافتمند با سابقه بررسی ده ها سانحه را از گردونه حذف می شوند و سازمان یا مکانیزم بررسی سوانح از وجود ایشان محروم می گردد، بگردید و علت سانحه را در هر نهادی که می خواهید جستجو کنید مثلا در سازمان گوشت یا اداره دفع آفات نباتی و یا سازمان حفظ میراث فرهنگی.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • محمود 0 0

    اولین هنر مدیر اگرچه بالاترین میزان دانش در حوزه مدیریت سازمان متبوع را دارا باشد اینست که از تجربه و دانش سایرین بهره مند و اسباب تعالی خواهند بود. متاسفانه روند جاری در ساختار سازمان هواپیمایی کشوری نشانگر عدم اشراف و تخصص مدیران ارشدو راس هرم بوده که متاسفانه حذف کسانی که حاضر به همکاری با این مهمان ناخوانده نبوده اند بحران را تشدید نموده و این امر در سانحه آتی به بحرانی با مخاطرات برای صنعت خواهد بود. قبل از وقوع مسایل لاعلاج بفکر پیشگیری باشید نه انتقام و سلیقه الان چند بیل جلوی آب را خواهد گرفت لیکن فردا پبل کار بیل را نخواهد کرد!

  • هوشنگ 0 0

    بله با تبانی و عدم نظارت و دقت همان مشکلات هواپیمای انتونف یکصد وچهل در ابعادی بزرگتر با تحمیل هواپیمای ۱۵۰ نفره بدون پشتوانه علمی از طریق افراد فاقد تجربه و دانش بنام طرحهای دانش بنیان با همکاری مهمانان ناخوانده به سازمان هواپیمایی کشوری تحمیل واین امر بعنی تکرار مجدد اشتباه قبل

  • بهرام 0 0

    لطفا نام هواپیما را درست بنویسید. نام درست این هواپیما که در اصفهان مونتاژ میشود ایران ۱۴۰ است و سالها در تبلیغات یکی از افتخارات ملی قلمداد میشد.

  • خنده بازار 0 0

    قبل از سقوط ایران ۱۴۰ بود اما بعد از سقوط شد آنتونف. خود وزیر هم همین رو گفت. زیاد به این چیزها فکر نکنید، شمش طلا وقتی مس میشه، ایران ۱۴۰ هم آنتونف میشه.

  • حسین 0 0

    طبق آخرین خبر بعد از حظور کارشناسان آنتونوف و معلوم شدن دلیل سقوط که مربوط به هواپیما نبوده، آنتونوف تهدید کرده است که اگر به دروغ این هواپیما مقصر اعلام شود شکایت میکند!

  • عادل مددی 0 0

    طراحی و تولید هواپیمای ۱۵۰ نفری بدون پشتوانه لازم علمی و بدون دسترسی به استانداردهای جهانی کار اشتباهی است. بهتر بود ایرادات هواپیمای ایران ۱۴۰ رفع میشد و در تیراژ انبوه ایرادات و اشکالات رفع و سپس همان هواپیما توسعه پیدا میکرد

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل