| کد خبر: 23265 |

تین نیوز | موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد دو صف مختلف از موافقان و مخالفان را دور هم جمع کرده است. ازسویی موافقان می‌گویند سر و صداهای حاصل از پرواز در فرودگاه آرامش را از ساکنان حوالی این اطراف ربوده از سوی دیگر مخالفان نگران وضعیت بازار هوایی ایران پس از انتقال این فرودگاه به خارج از شهر هستند و می‌گویند انتقال مهرآباد یک اشتباه تاریخی در صنعت هوایی ایران خواهد بود.

 هر چند که فرودگاههای بزرگ و بین‌المللی باید در حاشیه شهرها ساخته شوند و به نظر می رسد این امر در همه جای دنیا مرسوم باشد اما هستند کارشناسانی که با انتقال این فرودگاه‌ها مخالف بوده و دلیل این مخالفت را تجهیزات فرودگاه مهرآباد عنوان کردند. اما آن روی سکه حکایت از موافقت برخی دیگر از کارشناسان صنعت هوانوردی دارد که معتقدند مردم اطراف این فرودگاه دائم با مشکلات آلودگی صوتی و اضطراب فرود هواپیماها مواجه‌اند.
 
ساخت فرودگا‌ه‌ها بهتر است در حریمی خارج از شهر باشد؛ این گفته را بسیاری از کارشناسان هوانوردی تائید می‌کنند اما موضوعی که امروز مسئولان در حال بررسی آن هستند تعیین مکانی مناسب برای این فرودگاه‌ست.
 
«کاپیتان علی نوری»، کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی ایران با انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر موافق بوده  می‌گوید: «انقال فرودگاه مهرآباد باید در دستور دولت باشد اما این‌که به کجا منتقل شود به سود ایرلاین‌ها و این صنعت خواهد بود  باید بررسی دقیق‌تری انجام شود.»
 
او اضافه کرد: «مهرآباد برای خود جایگاه باارزشی دارد و بعد از 70 سال نه تنها تمامی سفرهای هوایی ـ داخلی از این فرودگاه انجام می‌شود بلکه تبدیل به میراث فرهنگی ایران شده است.»
 
به گفته او، اگر قرار باشد که فرودگاه مهرآباد از لحاظ مسافت به دوری فرودگاه امام باشد تردد برای مردم مشکل بوده و حتی بازار اقتصادی ایرلاین‌‌ها به خطر می‌افتد.
 
نوری در ادامه با اشاره به این‌‌که بهتر است مسئولان به جای وارد کردن شوک به صنعت، اول به دنبال جایگاه مناسبی برای فرودگاه مهرآباد باشند اذعان داشت: «به  نظر می‌رسد هر صحبتی در این خصوص بی‌فایده باشد چرا که با بودجه فعلی صنعت هوایی تا 10 سال آینده این اتفاق نمی‌افتد.»
 
انتقال فرودگاه مهرآباد یک اشتباه بزرگ است
 «علیرضا بحیرایی»، از کارشناسان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران می‌گوید: «انتقال فرودگاه مهرآباد یک اشتباه بزرگ است.»
 
او با بیان این‌که این فرودگاه بیش از 6 دهه است که به محلی امن برای پروازهای داخلی و خارجی تبدیل شده اذعان داشت: «شاید که انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی اقدامی صحیح بود اما انتقال فرودگاه مهرآباد به حاشیه شهر آن هم بعد از 60 سال کار عاقلانه‌ای نیست.»
 
او با اشاره به این‌که فرودگاه مهرآباد دارای بیشترین تجهیزات نسبت به سایر فرودگاه‌هاست اذعان داشت: «انتقال فرودگاه مهرآباد اقدامی شتابزده است چراکه در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، صها، هواپیمایی آسمان، پایگاه یکم شکاری و 10ها شرکت هواپیمایی دیگر مشغول به کار هستند و نمی توان به راحتی از جابه جایی فرودگاه سخن گفت.»
 
او در پاسخ به این سوال که بسیاری از فرودگاهها در خارج ازحریم شهر ساخت می‌شود و شاید انتقال مهرآباد راه مناسبی برای کاهش بار ترافیک در این منطقه باشد پاسخ گفت: «در اطراف فرودگاه های فرانکفورت، لندن و سایر کشورهای اروپایی، توسعه شهری وجود داشته ولی هیچگاه اقدام به انتقال فرودگاه نکرده اند زیرا هزینه جابجایی یا ساخت فرودگاه جدید 10ها میلیارد دلار است.»
 
بحیرایی با تاکید بر این‌که فرودگاه مهرآباد زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری طراحی، ساخته و به بهره برداری رسیده افزود: «زمین های اطراف مهرآباد متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری بوده که ساخت و سازهای غیرقانونی در آن انجام شده است.»
 
وی با تاکید بر لزوم حفظ حریم فرودگاه مهرآباد گفت: «منطقه تهرانسر حریم فرودگاه مهرآباد است که با ساخت و سازهای غیرقانونی عده ای سودجود، شاهد توسعه بی رویه شهر و مشکلات پیش رو هستیم.»
 
 هرچند بارها مسئولان وزارت راه و شهرسازی و فرودگاه مهرآباد اعلام کردند انتقال فرودگاه مهرآباد به این سرعت امکان پذیر نیست اما گویا شورای شهر تهران نظری دیگر دارند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل