| کد خبر: 168000 |

رسول پوست‌فروشان، مدیرکل دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با تأکید بر ضرورت به‌روز شدن تعرفه‌های فرودگاهی، از پیگیری استفاده از مشاوران خارجی در این زمینه خبر داد.

تین‌نیوز | 

رسول پوست‌فروشان، ‌مدیرکل دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران میهمان این هفته برنامه ماه رمضان بود.

​به گزارش تین‌نیوز وبه نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، متن کامل پرسش و پاسخ باپوست فروشان به شرح زیر است:

شما چه زمانی وارد صنعت فرودگاهی شدید و چه سمت‌هایی داشته‌اید؟

من سال 1373 وارد سازمان هواپیمایی کشوری شدم. آن زمان برنامه‌ای مانند طرح تربیت مدیران آینده فعلی پیاده شد و ما اولین گروهی بودیم که در این طرح وارد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شدیم. سازمان هواپیمایی مجوز برگزاری دوره کارشناسی ارشد را برای کارکنان خود درخواست کرد و سازمان مدیریت برگزاری این دوره را به‌صورت ترکیبی با دانشجویان دانشگاه‌های کشور پذیرفت.

پس از فارغ‌التحصیلی در این دوره، کار خودم را در اداره درآمد به‌صورت پاره‌وقت آغاز کردم و نخستین دفاتر بدهکار و بستانکار را نوشتم. در آن زمان دیجیتالی کردن سیستم حقوق و درآمد را بر عهده گرفتم و پس از مدتی به دلیل علاقه به مطالعه و تحقیق وارد مرکز مطالعات شدم.

دو سال به‌عنوان کارشناس مسئول اقتصاد در آنجا بودم و بعد تصمیم گرفتم که وارد فرودگاه شوم. فرودگاه امام هنوز ساخته نشده بود ولی چشم‌انداز روشنی داشت. سال 84 وارد فرودگاه امام شدم و تا اواخر سال 86 در آنجا ماندم. ابتدا در حوزه اداره نگهداری و تجهیزات فنی بودم. 

بعد به من پیشنهاد شد تا در حوزه بازرگانی فعالیت کنم. در آن حوزه توانستم در تدوین استراتژی فرودگاه و عقد تفاهم‌نامه‌ها مؤثر باشم. سپس به ستاد شرکت بازگشتم و پس از فعالیت کوتاهی در روابط بین‌الملل، رئیس اداره تسهیلات فرودگاهی شدم.

در آن دوره توانستم با کمک همکارانم گام‌های خوبی را در حوزه ASQ  و طبقه‌بندی فرودگاه‌ها بردارم. سرانجام نیز توفیق یافتم وارد حوزه بازرگانی و سرمایه‌گذاری شوم. از اواخر سال 95 در این حوزه مشغولم و دوره‌هایی ازجمله ساخت فرودگاه را در ژاپن و مدیریت فرودگاهی را در فرانسه گذرانده‌ام و عضو کارگروه موقت زیست‌محیطی ACI و عضو کمیته دائمی فرودگاهی هستم.

کدام‌یک از مسئولیت‌ها برایتان جذاب‌تر بوده است؟

من همیشه میان دو بخش فنی و بازرگانی در تردد بوده‌ام. مقطعی که در فرودگاه امام کار می‌کردم، ازنظر کسب دانش و نیز به‌روز بودن فرودگاه، برایم بسیار جالب و مفید بود. فضای آن دوره فرودگاه امام مانند جبهه بود که کسی به پست و مقامش فکر نمی‌کرد و کار جهادی می‌کردند. روزهای سختی بود که در هفته چند روز در فرودگاه می‌ماندیم ولی فضای کار خوب بود و توانستم دانش زیادی را کسب کنم.

شما مرداد 95 مدیرکل دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری شرکت شدید. یکی از وظایف شما در حکم ابلاغی، تدوین سند راهبردی یا نقشه راه بود که اگر این سند نباشد، چشم‌اندازی وجود نخواهد داشت. برای تحقق این اولویت چه‌کارهایی انجام داده‌اید؟

ازیک‌طرف، برخی معتقدند که 70 درصد استراتژی هر سازمان را محیط آن می‌سازد و استراتژی واکنش سازمان به محیط است. این را هم به یاد داشته باشیم که محیط کسب‌وکار من با تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی همراه بوده است.

 اگر وارد جامعه شوید، می‌بینید که وضعیت اقتصادی در چه سطحی است. اگر رونق اقتصادی داشته باشیم، تقاضا برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد ولی امروز به دلیل مشکلات اقتصادی، پروژه‌ها با مشکل روبه‌رو شده‌اند. در تدوین سند راهبردی باید ابتدا محیط را بشناسیم و بتوانیم خود را با دنیا همسو کنیم.

شاید باید از مدیریت کلینیکی در این برهه استفاده کنیم، همان‌طور که رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اصطلاح مدیریت کلینیکی استفاده می‌کند. به این معنا که امروز در حال حل مشکلات دیروز هستیم. حدود 70 درصد وقت من و همکارانم صرف رفع مشکلات پروژه‌های راکد مانده از گذشته می‌شود.

وقتی یک سرمایه‌گذار و بهره‌بردار قرارداد می‌بندد و بعد با تغییر نرخ ارز، افزایش دستمزد و عدم تطبیق قراردادش با موقعیت واقعی مواجه می‌شود، مشخص می‌شود که  در شرایط سختی قرار می‌گیرد.

یعنی شما وارث دردهایی هستید که در ایجاد آن‌ها نقشی نداشته‌اید.

در هر پروژه‌ای که وارد می‌شویم، باید هم حقوق بهره‌بردار و هم منافع دولت و بیت‌المال را در نظر بگیریم. درعین‌حال، نگاه به آینده را مورد توجه قرار می‌دهیم. به‌عنوان نمونه، در قراردادهای واگذاری مواردی مشکل داشته‌اند که در حال اصلاح آن‌ها هستیم. یکی از مسائل ما این است که تصور ما از فرودگاه با تصور جهان از فرودگاه متفاوت است.

در دنیای امروز می‌گویند فرودگاه مجموعه جاری است که باند نیز دارد و بحث تجاری بودن فرودگاه را بارز می‌کنند یا می‌گویند فرودگاه مجموعه‌ای از تشکل‌های کسب  کار است که دیتای رادار به آن اضافه‌شده است.

دو سال کاری شما بازمان تصویب برجام نیز مصادف بوده است که در آن شاهد اتفاق‌های خوبی مانند خرید هواپیماهای جدید و توفیق‌های زیادی در صنعت فرودگاهی بوده‌ایم. بارها رئیس هیئت‌مدیره و سایر مدیران شرکت تأکید کرده‌اند که برای پسابرجام آماده‌اند. آیا مجموعه شما نیز برنامه‌ای در این زمینه داشته است؟

ما در خط دوم برخورد با برجام هستیم. در خط اول حوزه‌های عملیاتی هستند. البته با افزایش تعداد هواپیما و مسافران، سرمایه‌گذاران نیز جذب فرودگاه‌ها می‌شوند. زمانی که در فرودگاه امام بودم، بحث واگذاری تبلیغات مطرح بود که دو شرکت؛ یکی در داخل و یکی در بیرون فرودگاه برنده شدند. شرکت داخل فرودگاه از کسادی بازارش ناله می‌کرد تا اینکه با انتقال پروازهای اروپایی به فرودگاه از وضعیت بسیار هم راضی شد و سایر شرکت‌ها نیز درخواست کردند  تا وارد این حوزه شوند.

یکی از موضوعات مهم این است که باید فرودگاه‌ها بنگاه اقتصادی شوند. آیا شرایط لازم برای تبدیل‌شدن فرودگاه‌های کشورمان به بنگاه اقتصادی فراهم است؟

براساس مطالعات ACI فرودگاهی که بیش از یک‌میلیون نفر مسافر دارد، ظرفیت اقتصادی شدن را دارد. اکنون شش یا هفت فرودگاه ما دارای این شرط هستند. البته عوامل دیگری مانند نیروی انسانی، مدیریت، منابع و ساختار سازمانی نیز در این زمینه تأثیر دارند.

لطفاً تعریفی از مفهوم ظرفیت شبکه‌ای فرودگاه‌های کشور ارائه کنید.

ظرفیت، کمترین حلقه از زنجیره مواردی مانند تعداد نشست‌وبرخاست هواپیما در ساعت، تعداد پارک هواپیما در یک اپرون و تعداد مسافر پذیرش‌شده در ترمینال است که این را می‌توان در شبکه فرودگاهی نیز تعمیم داد. به‌عنوان نمونه، همه فرودگاه‌ها یک ظرفیت اسمی و یک ظرفیت واقعی دارند.

اگر در هر شرایطی بارونق اقتصادی همراه با افزایش پروازها روبه‌رو شویم، فرودگاه‌های ما این آمادگی رادارند که با تحولات جهانی همراه شوند؟

در این زمینه می‌توان فرودگاه را به سه دسته تقسیم کرد. دسته‌ای که اشباع ظرفیت هستند مانند مهرآباد که با داشتن ظرفیت اسمی 10 میلیون مسافر در سال، 15 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و فرودگاه امام خمینی که با داشتن ظرفیت 4.5 میلیون مسافر، شش میلیون مسافر بین‌المللی را پذیرش می‌کند و این امر، سطح خدمت‌رسانی فرودگاه را کاهش می‌دهد.

در دسته دیگر، از فرودگاه‌ها مانند مشهد، تبریز و اصفهان نیز تقاضا را مدیریت می‌کنند ولی ظرفیت باز زیادی ندارند و ناچارند برخی پروازها را لغو کنند. دسته دیگری نیز ظرفیت باز زیادی دارند و تنها در هفته یک یا دو پرواز در آنها برقرار می‌شود. برای دودسته اول فرودگاه‌ها باید چاره‌اندیشی شود. فرودگاه مشهد سالانه 20 درصد رشد تعداد مسافر رادار است و طی پنج سال به رشد دو برابری خواهد رسید و نمی‌تواند نیازهای آتی را برآورده کند.

از سوی دیگر، تقاضای شرکت‌های هواپیمایی متفاوت است و بیشتر آنها شهرهای بزرگ را ترجیح می‌دهند.

قدری درباره میزان درآمدهای غیر هوانوردی توضیح دهید.

27 درصد درآمدهای ما غیر هوانوردی و 73 درصد هوانوردی است که با نُرم جهانی (46 درصد غیر هوانوردی و 54 درصد هوانوردی) فاصله دارد. هراندازه کشوری پیشرفته‌تر باشد، به سمت درآمد غیر هوانوردی گرایش بیشتری دارد و وقتی درآمد هوانوردی به یک سطح مطلوب رسید، رقابت برای سرمایه‌گذاری غیر هوانوردی افزایش می‌یابد.

وضعیت اقتصادی فرودگاه‌های ما در منطقه چگونه است؟

تلورانس در منطقه بالاست. مثلاً در دوبی بیشترین تراکنش مالی راداریم و در مقابل، کشورهایی مانند عراق و افغانستان قرار دارند و ما در سطح میانه هستیم.

 درباره تغییر مبنای محاسبه تعرفه‌ها از دلار به یورو و اعمال تخفیف‌های هوشمند برای جلب پروازهای عبوری بیشتر چه نظری دارید؟

محاسبه عوارض عبور از فضای کشور براساس وزن هواپیما در طول مسیر در دلار محاسبه می‌شود و تبدیل دلار به یورو طبق بخشنامه‌های بانک مرکزی قابل‌احصاست. درباره تخفیف‌ها نیز باید پیشنهادها در مجمع تصویب و ابلاغ شوند. وزیر نیز با پیشنهادهایی دراین‌باره موافقت کرده است ولی اعمال آن باید موردمطالعه کامل قرار گیرد. در این زمینه نیز قرار شده از مشاوران خارجی برای به‌روز کردن تعرفه‌ها استفاده کنیم.

قدری درباره زندگی شخصی خودتا توضیح دهید.

53 ساله‌ام  و دارای دو فرزندم. پدرم کارگر یکی از کارخانه‌های بافندگی اصفهان بود. ما هفت خواهر و بردار هستیم و خودم هم با تلاش و توکل به خداوند توانسته‌ام مدارج تحصیلی و شغلی را یکی پس از دیگری پشت سربگذارم.

 اگر تمام اختیارات صنعت هوانوردی را داشتید، چه می‌کردید؟

 من روی 10 فرودگاه شاخص تمرکز می‌کردم. همچنین ارتباط فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی را تقویت می‌کردم.

نظرتان را درباره برنامه مهمان هفته بیان کنید.

برنامه مهمان هفته فواید و اثرهای خوبی دارد. ازجمله اینکه فرصتی برای مدیران فراهم می‌شود که به جمع‌بندی مهم‌ترین اقدامات خود بپردازند. من دو سال است که در دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنم. در برنامه مهمان مجالی فراهم می‌شود که در حضور یک مرجع عمومی از زاویه دیگری کارنامه دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری شرکت بررسی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین